Hjem Bilutstillinger Genève 2020 Kompakt, ladbart fra Mercedes: GLA og CLA

Kompakt, ladbart fra Mercedes: GLA og CLA

Allerede med et av de bredeste utvalgene av ladbare hybrider, utvider Mercedes med tre til. Her er GLA 250 e, CLA 250 e Coupé og CLA 250 e Shooting Brake.

Av David K Andersen

Det skal ikke stå på utvalget om du vil kombinere lademulighet med diesel eller bensin hos Mercedes. Fra før finnes både C-klasse, E-klasse, GLC og ikke minst nye GLE med nesten 10 mil rekkevidde, tilgjengelig.

LES OGSÅ: TEST AV DIESELHYBRIDEN MERCEDES C 300 DE HER!

Også A- og B-klasse gir deg muligheten, de ble vist i fjor høst og er nå i ferd med å innta markedet.

Nå er det resten av kompakt-alternativene fra Mercedes som står for tur. Nye GLA, som vi om kort tid skal kjøre for første gang, samt CLA både i Coupé og Shooting Brake-utgave, får samme drivlinje som A-klasse.

Det er en god ting, for på ytelser og batteristørrelse, setter denne drivlinjen en ny standard i segmentet.

Bensinmotoren er en firesylindret turbo-enhet på 1,33 liter, som gjør at du sammen med elmotoren oppnår 218 hester og ikke minst voldsomme 450 Nm. Det er 50 mer enn i nye Volkswagen Golf GTE som vi skrev om i går.

Nyhetene som skulle vises på den avlyste Genéve-utstillingen i dag, blir dermed virkelig kjappe, CLA 250 e Coupé trenger bare 6,8 sekunder til 100 km/t.

HER KAN DU LESE PRØVEKJØRING AV MERCEDES CLA COUPÉ

Batterikapasiteten er på 15,6 kWt, og det gir svært brukbar rekkevidde. Coupéen skal klare 60-69 km målt etter WLTP-metoden, mens stasjonsvognen og SUVen ligger rett under 60.

Du kan kjøre helelektrisk i opp til 140 km/t, og skulle ikke det vært fort nok, tar bensinmotoren deg videre til 240.

Mercedes har gjort alt de kan for at batteriet ikke skal stikke av med bagasjeplass, blant annet har disse bilene en ny løsning der eksosanlegget slutter midt under istedet for bak. Dermed er volumreduksjonen mot fossilutgavene minimal, og alle bilene har flatt gulv i bagasjerommet.

Nye kjøreprogram tilpasset ladbare hybrider tillegges, blant annet et som gjør at du kjører elektrisk hele tiden unntatt om du tar kickdown (pedalen helt til gulvet). I dette moduset, endrer girhendlene seg fra å fungere som det, til å justere regenereringen når du går av gassen.

Bilene får for øvrig imponerende høy tilhengervekt: 1 600 kg.

-GLA og CLA er allerede blant modellene som rekrutterer flest nye kunder til vårt merke. Med inntoget av ladbare alternativer med rekordlang elektrisk rekkevidde er jeg overbevist om at trenden vil akselerere, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.

Prisene er klare til våren, og bilene ankommer like etter. Følg for øvrig med neste uke, når vi skal kjøre nye Mercedes GLA for første gang.

Galleri:

CLA 250 e Coupé CLA 250 e Shooting Brake GLA 250 e
Sylinderarrangement 4 i rekke 4 i rekke 4 i rekke
Volum (cc) 1332 1332 1332
Ytelse bensinmotor (kW/hk ved rpm) 118/160 ved 5500 118/160 ved 5500 118/160 ved 5500
Dreiemoment Bensinmotor (Nm ved rpm) 250 ved 1620 250 ved 1620 250 ved 1620
Ytelse elektrisk motor (kW) 75 75 75
Dreiemoment elektrisk motor (Nm) 300 300 300
Systemytelse (kW/hp) 160/218 160/218 160/218
System-dreiemoment (Nm) 450 450 450
Acceleration 0-100 km/h (s) 6,8 6,9 7,1
Toppfart (km/t) 240 235 220
Toppfart, elektrisk (km/t) 140 140 140
Blandet forbruk (l/100 km) 1,4-1,5 1,4-1,6 1,6-1,8
Blandet utslipp CO2 (g/km) 31-35 33-37 38-42
Total battery capacity (kWh) 15,6 15,6 15,6
Blandet elektrisk forbruk (kWh/100 km) 15-15,1 14,8-15,5 15,5-16,1
Elektrisk rekkevidde NEDC (km) 72-79 69-76 64-71
Elektrisk rekkevidde WLTP (km) 60-69 58-68 53-61