Lettet og med enda mer krutt inder panseret. Nye Alfa Romeo Giulia GTA lever virkelig opp til navnet.

Av David K Andersen

Du tror kanskje både GT og GTA kommer fra bilspill, TV-program eller andre bilmerker, men som med veldig mye annet når det kommer til de aller heftigste bilene, er det italienerne som står bak.

Gran Turismo Alleggerita er bokstavene bak fortkortelsen, og om vi antar du vet hva Gran Turismo betyr (hvis ikke kan du lese mer om det i denne artikkelen hvor vi tester en av dem), er Alleggerita italiensk for «lettet». Først tatt i bruk da Alfa Romeo overhalte Giulia i 1965 og skapte Sprint GTA.

På den ble hele karosseriet skiftet ut med et i aluminium. Så drastiske tiltak er ikke gjort her, men det er jammen ikke langt unna heller. Nye Giulia GTA er lettet med hele 100 kg. Det er ekstremt mye i en bil som allerede fra før var ekstremt gjennomarbeidet med tanke på vektreduksjon.

Panser, skjermer, tak, mellomaksling, seter og frontfanger er bygget i karbonfiber. Aluminium er brukt i motor, dører og hjuloppheng, mens en rekke andre deler også er fremstilt i lettvektsmaterialer.

Egenvekten er på 1 520 kg.

Motoren, en 2,9-liter twin turbo V6 med aner fra Ferrari, er oppgradert til å yte 540 hestekrefter.

Bruker du launch control, klarer dermed Giulia GTA 0-100 km/t på 3,6 sekunder. En F80 BMW M3 Club Sport byr til sammenligning på 460 hestekrefter og trenger 3,9 sekunder.

Det kommer også en spesialutgave som heter Giulia GTAm. Den er ment for banebruk, men kan registreres og kjøres på veien. Her er baksetet ute, spoileren bak større og splitteren foran mer omfattende.

Av andre godsaker kan vi nevne sentermontert Akrapovic eksosanlegg i titan, aerodynamikk utviklet sammen med Sauber som drifter Alfa Romeo i Formel 1, 20-tommers felger med senterbolt (første sedan for veien med dette), andre dempere og fjærer og en masse annet.

Kort og godt alt et bensinhode kan drømme om, og litt til. Det gjelder imidlertid å være lynrask – bare 500 eksemplarer av GTA og GTAm skal lages – til sammen. Vi regner med de går unna på et knips, Giulia Quadrifoglio, 510-hesters-utgaven GTA baseres på, har nemlig høstet mye ære og berømmelse, og faktisk slått ut både M3, C63 og RS4 i tester. Når den kommer i enda heftigere utgave, er nok fanskaren betydelig.

VI HAR TESTET GIULIA QUADRIFOGLIO – LES MER HER!

Galleri: