Vi hadde gledet oss, men nå har Corona-viruset satt en stopper for årets viktigste bilutstilling.

Av David K Andersen

Det er mange bilutstillinger rundt om i verden i løpet av året, men her i Europa er Genéve i starten av mars definitivt stedet å være for å få med seg hva som skjer i bilenes verden. Og ikke minst ta en første titt på en rekke nye modeller som avdukes og hva det kommende året bringe.

Her på Bil og Motorbloggen har vi som du sikkert har fått med deg hatt suksess med storyene våre som går på Instagram og Facebook, hvor jeg går rundt på utstillingen, viser og forteller om nyhetene og alle raritetene med levende bilder – mer eller mindre på direkten.

Jeg hadde gledet meg voldsomt til årets utstilling, og i god tid ordnet med reisen og alt rundt. Vi har jo dessuten virkelig ladet opp de siste par ukene her på nettsiden, hvor jeg har skrevet om og vist bilder av mange av nyhetene som skulle inspiseres nærmere på utstillingen.

Lenge så det ut til at den kom til å foregå som normalt, til tross for en viss frykt for hvilke konsekvenser spredningen av Coronaviruset kunne bety. Denne siste uken har imidlertid spredningen i Europa økt, hovedsakelig med base i utbruddet nord i Italia, så fredag kom beskjeden om at utstillingen er avlyst.

Den direkte årsaken er at Sveitsiske myndigheter la ned forbud mot arrangementer med mer enn 1 000 deltakere. Bare under pressedagene som vi deltar på før utstillingen åpner for publikum, deltar det nærmere ti-gangen det tallet bare med journalister fra hele verden.

Det hele er selvfølgelig veldig synd for oss som gledet oss til å se og fortelle om alle de spennende nyhetene, og det er synd for egen lommebok som taper en god slump tusenlapper i ikke-refunderbare reisekostnader.

I realiteten er det imidlertid lommerusk mot hva bilprodusentene taper. Selv om man er journalist, må det være lov å synes litt synd på dem akkurat nå. Å forberede, planlegge, transportere inn, bygge opp og gjennomføre en stand på en slik messe for et bilmerke, er ekstremt kostbart. Mange hundre millioner kroner forsvant rett ut av vinduet.

Her er et galleri med noen av høydepunktene fra Genéve-utstillingen i 2019:

Kanselleringen er sannsynligvis svært dramatisk for arrangøren av utstillingen også. Alle bilutstillinger har slitt de senere årene, blant annet fordi en del bilmerker har trukket seg ut og ikke deltar. Flere har ment de har bedre tjent med å vise nye bilmodeller på egne arrangement, sånn at de ikke drukner i mengden på en stor bilutstilling.

Nå så det i forkant ut til at store og viktige nyheter sto i kø på årets utstilling i Genéve, som betyr at den fortsatt spiller en sentral rolle, men hva som skjer etter dette – om de klarer å komme tilbake med full støtte av de viktigste produsentene neste år igjen – blir spennende å se.

Jeg håper i alle fall at akkurat denne utstillingen vil bestå også i fremtiden. Det er det flere grunner til. For det første har utstillingen vært avholdt siden 1905, og er den eneste store som holdes på nøytral grunn. Sveitserne, med unntak av enkelte mer eller mindre obskure produsenter, lager ikke biler, så her kan alle de store møtes på like vilkår.

Videre er den nokså kompakt. Mens Frankfurt-utstillingen er så enorm av du må gå nærmere to kilometer fra å komme fra den ene til andre siden, er Genéve betydelig mer kompakt og oversiktlig. Bilmerkenes stands er selvfølgelig mindre og ikke så spektakulære, men det er enklere å ta seg rundt.

For øvrig er den nokså stor likevel: Norges Varemesse på Lillestrøm tilbyr 39 000 kvadrat, mens Palexpo i Genéve byr på over 100 000. Frankfurt-utstillingen, om du skulle lure, er på 367 000 kvadratmeter…

Men mest av alt, er det kanskje stemningen, folkene og alt som skjer utenom selve bilene under pressedagene i Genéve, som gjør den så spesiell og ikke minst viktig å beholde i fremtiden.

Ikke noe annet sted treffes bransjen på denne måten. Planlegger du litt, og bruker kontaktene dine, samtidig som du har øynene åpne og står på litt under besøket, kan du snakke med alt fra toppsjefer og designere til kjente journalister og norske bransjefolk: Alle er der.

Med situasjonen værende som den er, med en gjeng bilprodusenter rugende på en antall verdenspremiérer de ikke egentlig får vist, jobbes det nå hardt med nettbaserte løsninger istedet.

Vi kommer til å være klare, om enn hjemmefra, med å gi deg de viktigste nyhetene, som vi regner med i all hovedsak kommer til å dukke opp i løpet av tirsdag.

Ingen spennende story på Instagram i år, men nyhetene får du såklart som alltid her på Bil og Motorbloggen likevel. Du ser dem for øvrig under «Bilutstillinger» og «Genéve 2020» i menyen her på siden.

ELLER TRYKK HER FOR SAMLESIDEN MED ALLE NYHETENE SOM SKULLE VISES I GENÉVE!