Folkefavoritten Skoda Octavia er rett rundt hjørnet, og kommer i to ladbare utgaver. En av dem er nye RS.

Av David K Andersen

Genéve-utstillingen ble avlyst, men ikke nyhetene. De ruller på gjennom det som skulle vært første pressedag med en rekke verdenspremierer.

Blant dem er Skoda Octavia RS iV, som nå blir ladbar. Drivlinjen er den samme som er i ferd med å havne i søstermodellen Volkswagen Golf 8 GTE.

Det betyr 1,4-liters turbo-firer på 150 hestekrefter. I tillegg har den elmotor på 116. Med det er systemeffekten 245 hester og 400 Nm. 0-100 km/t går på 7,3 sekunder og topphastigheten blir 225.

Ikke riktig like rask som utgående utgave, den klarte 0-100 km/t på 6,6 sekunder og toppet 250 km/t. På den annen side, regner vi med lav engangsavgift og medfølgende antatt prisreduksjon bøter på mye av det.

Spare penger, vil du også gjøre på drivstoff. Batteriet er på 13 kWt og gjør at du kan kjøre inn til 60 km rent elektrisk.

At det er en RS du ser på, er enkelt å forstå. Grillen er sort, og dessuten har den en rekke andre mindre stylingdetaljer. Felgene er sorte og bremsekaliperne røde – du har også takspoiler i bilens farge.

Interiøret er sportslig mørkt, med kontrastsømmer i sportssetene og rattet.

For deg som ikke måtte være interessert i sportslige biler, kommer et rimeligere alternativ. «Norgesutgaven» som Skoda selv kaller den, er ingen sinke den heller, men har redusert effekt og moment til 204 hestekrefter og 350 Nm. Batteri og rekkevidde er som for RS.

Den kommer i utstyrsnivåene Ambition og Style. De praktiske egenskapene skal ikke være redusert mer enn nødvendig, bagasjerommet tar 490 liter.

-Vi gleder oss til å kunne kommunisere priser for våre ladbare utgaver av bestselgeren Octavia. Superb iV har allerede etablert prisposisjonen for våre ladbare hybrider med en startpris på under 400 000 kroner, sier Thomas Meiner, direktør for Skoda Norge i Harald A. Møller.

Galleri: