Konseptbilen Prophecy lå an til å bli en av Genéve-utstillingens hovedattraksjoner. Vi får ta til takke med bildene av elbilen som legger listen for Hyundais fremtid i denne omgang.

Av David K Andersen

Nå gir sikkert Hyundai oss muligheten til å se den nye konseptbilen på et senere tidspunkt, men det er klart: En ting er å ikke kunne se kommende produksjonsbiler på grunn av den avlyste bilutstillingen, noe annet er det å misse konseptbiler som dette.

Prophecy sier som navnet antyder mye om hvilken vei Hyundai tenker å gå med elbilene sine i fremtiden.

Vi skal være forsiktige med å antyde hvor inspirasjonen er hentet fra, men tanke mine går i alle fall i enn viss grad til Porsche Taycan. Ikke at de to bilene egentlig ligner, det er bare noe med typen linjer som brukes.

Hyundai selv sier en ny elbilarkitektur som tilrettelegger for å plassere hjulene ute i hjørnene er basen for bilens form. Strømlinjeform og estetisk harmoni kombineres med god plassutnyttelse og funksjonalitet.

Selv synes jeg bilen ser helt fantastisk bra ut på bildene, og er spesielt imponert over «boat-tail»-bakenden, som jeg finner både nyskapende og lekker.

Designen er ikke minst optimalisert for aerodynamikk, som naturlig nok er svært viktig på en elbil. Propellfelgene fungerer aktivt med tanke på luftstrømmen, de trekker luften inn og kanaliserer den effektivt langs sidene.

Spoileren er utført i transparent akrylmateriale, som gir innblikk i komponentene på innsiden. Samme grep er tatt i forbindelse med frontlyktene, hvor piksellampene fra konseptbilen Hyundai 45 vist under Frankfurt-utstillingen i fjor høst, er tatt videre til neste nivå.

Lysteknologien er integrert i front og baklys, samt spoiler, og symboliserer den iboende energien i battericellene.

På innsiden utnyttes plassbesparelsen elbilarkitekturen gir til et mer åpent og luftig miljø. Sikten ut skal være uovertruffen, blant annet takket være fravær av ratt. Prophecy styres av en joystick på hver siden av førersetet.

De skal være designet på en måte som gjør at de erstatter tryggheten det tradisjonelle rattet rett foran deg vanligvis gir.

Setter du bilen i Relax-modus, flyter det vingeformede dashbordet ned, sånn at passasjerene kan sitte tilbakelent og komfortabelt samtidig som sikten ut er helt fri.

Miljøvennlige materialer er benyttet i interiøret, og sammen med designen ønsker Hyundai å vise at den elektriske fremtiden er positiv, engasjerende og spennende.

Galleri: