Vi var spente på å se om det var Hyundais neste elbil som skulle vises i konsept-form på bilutstillingen i Frankfurt. Det var det ikke, men 45 viser likevel veien videre.

Av David K Andersen

Hyundais søstermerke Kia viste en konseptbil på Genéve-utstillingen i vår som var interessant. Ikke nødvendigvis fordi Imagine by Kia som den het, hadde design til å dø for eller den slags, men fordi biltypen var midt i blinken.

En elektrisk SUV-aktig familiebil, helst med firehjulsdrift, og fra et folkemerke som et av disse, er jo akkurat det veldig mange nordmenn iherdig venter på. Dagens Kona er riktignok en glimrende elbil, men plassforholdene er tilsvarende en småbil.

Det tatt i betraktning, trodde jeg derfor Hyundai skulle vise sin idé for en tilsvarende modell, kanskje til og med i noe som kunne lignet på produksjonsklar form.

Det stemte visst ikke helt, og det skjønte jeg egentlig med en gang jeg så bilen med egne øyne. Så kunne da også Hyundai bekrefte at konseptbilen 45 i første rekke setter tonen for hva vi kan vente på designfronten i fremtiden.

Det er jo sånn, at de fleste merker går gjennom epoker med egne «designskoler». Du vet, gjennom en generasjon eller to med biler, ser du at de på en måte ligner på hverandre på tvers av modell-utvalget.

De likhetene, og den stilen, er gjerne satt av en konseptbil i forkant. En slags inspirasjon, som designerne skal ha i bakhodet idet de jobber med kommende modeller. En standard for designspråket på de kommende modellene.

Akkurat sånn type konseptbil, er 45. Trekkene, linjene og detaljene vi ser her, vil vi om noen år kjenne igjen i nye biler fra Hyundai.

BILDEGALLERI NEDERST I ARTIKKELEN

Det gjør strengt tatt 45 minst like spennende som om det hadde vært snakk om en mer produksjonsklar bil.

Spesielt siden akkurat denne konseptbilen representerer noe nytt fra Hyundai: Retro. Dette bilmerket er jo nokså ungt, de startet i 1967. Særlig mye retro har det derfor ikke blitt så langt.

Men nå er det altså klart: Inspirert av Pony Coupé Concept fra 1974, skal 45 ta med deler av designarven inn i fremtiden.

Størrelsen er forresten umulig å ikke notere seg når man ser bilen i virkeligheten. For selv om 45 kanskje kan minne om Hondas første e-konsept fra 2 år tilbake, snakker vi her helt andre yttermål. 45 er rett og slett en stor bil.

Selv om den ser ut som en tradisjonell kombi, fremstår den med sin betydelige størrelse, og aningen høye stance, også nesten litt som en SUV.

Det fine med å hente inspirasjon fra fortiden, er at designen enklere kan gjøres ryddig. Det er i høyeste grad tilfelle her. 45 har enkle og rene linjer, men er samtidig tydelig Hyundai.

I alle fall er det min oppfatning, jeg har disse tidlige Hyundaiene fra 70-tallet i bakhodet et sted, og kjenner meg liksom litt igjen. Skulle du lure hvordan konseptbilen og de tidlige modellene fra Sør-Koreanerne så ut, kan du kikke på dem her.

Det var for øvrig Giorgetto Giugiaros Italdesign som sto bak konseptbilen, så som for så mange andre bilmerker, setter fortsatt legendarisk italiensk design preg på dagens (og fremtidens) biler. Legg for øvrig merke til felletrekkene med DeLorean – også tegnet av Giugiaro.

Lysene er morsomme på 45. Hyundai kaller det «kinetic cube lamp»-design. Dette er på en måte helt motsatt av hva de fleste andre holder på med for tiden – muliggjort av stadig bedre LED-teknologi.

Her er selvfølgelig også avanserte LED-løsninger på plass, men de brukes til å gi bilen et analogt snitt istedet. Tankene føres til tidlige dataspill med enkel grafikk. Utrolig kult.

Kameraspeilene er også ganske kule. De har nemlig en funksjon som sveiper linsene forbi en liten kost, slik at de holder seg rene. De samme kameraene er også en del av systemet som i teorien gjør konseptbilen delvis selvkjørende.

Et selvkjørende tema preger også, som i så mange andre konseptbiler for tiden, interiøret. Designen henter inspirasjon fra designermøbler, og siden bilen antas å kunne kjøre på egenhånd, er stolene svingbare innover i bilen for å lette samtalen mellom passasjerene.

Hyundai tester dessuten ut nye løsninger for informasjonssystemer i 45. Istedet for, som i dag å begrense styringen til en enkelt skjerm i midten, projiseres her menyer og valgmuligheter på flere flater i interiøret.

Bilen sitter på en såkalt «skateboard»-plattform, som betyr at batteriene og motorene integreres helt i gulvet. På den måten frigjøres plass innvendig, slik at 45 kan by på rikelige plassforhold. Den har også en del smarte løsninger for lagring, blant annet med spesielle lommer i dørene som passer for nettbrett eller små bærbare PCer.

LES TEST AV HYUNDAI KONA ELECTRIC HER!