Det skal ikke stå på prisen, idet Mazda sikter mot sin tredje SUV-suksess.

Som vi allerede har skrevet om i denne artikkelen, er CX-30 en slags mellom-modell, som sikter mot å fylle hullet mellom CX-3 og CX-5.

Det er strengt tatt på tide, for både i Norge og resten av Europa, er nettopp denne klassen ekstremt populær. Her finner vi nemlig biler som eksempelvis Volkswagen T-Roc og Nissan Qashqai. Begge to enorme suksesser for respektive merker.

Mazda på sin side, har god tradisjon for å treffe spikeren på hodet med SUV-modellene sine, så sammen med de opplysningene vi nå har fått, og prisene, ser dette nokså lovende ut.

Eneste ulempe, er såklart at elektrifiserte versjoner i form av ladbar hybrid eller ren elbil-versjon, foreløpig ikke er på trappene for denne modellen. Det kan begrense den norske suksessen sammenlignet med hva CX-3 og 5 har oppnådd tidligere.

På den annen side, lokker Mazda med veldig spennende nyheter under panseret på CX-30. Da tenker vi ikke først og fremst på mild-hybrid-systemet, som er et 24V-basert el-anlegg som drifter mange av bilens funksjoner og dermed avlaster bensinmotoren for lavere forbruk.

Nei, her er det snakk om noe så sjeldent som helt ny teknologi på bensinmotor-siden. Ikke akkurat så vanlig i dag, hvor de fleste legger mest energi ned på utviklingen av elektrifiserte løsninger.

Kort fortalt, har Mazda med Skyactiv X-motoren fått til noe mange har forsøkt seg på gjennom flere tiår. Nemlig å lage en høykompresjons-versjon av bensinmotoren, som fungerer omtrent på samme måte som en dieselmotor.

Når eksplosjonen i forbrenningskammeret er selvantent, fremfor startet av en tennplugg på vanlig måte, skjer den samtidig i hele kammeret, som selvfølgelig er mer effektivt. Betalingen kommer, her som hos dieselbiler, i form av lavere forbruk og CO2-utslipp enn hos en vanlig bensinmotor.

Det er ikke lenge til vi skal teste denne nye motoren fra Mazda for første gang her på Bil og Motorbloggen, så mer om Skyactive X da.

Mazda CX-30 er snaut 4,4 meter lang, mot CX-3 på 4,27 og CX-5 på drøye 4,5. På samme måte som de tallene angir, plasserer den seg også mellom de to eksisterende modellene på bagasjerom – her tas 430 liter.

For mange er det nok til at bilen kan fungere som fullgod familiebil, og det er også hele poenget. Mer kompakt i formatet, rimeligere, men likevel stor nok.

Med startpris på 323 500 kroner, kan dette bli mye bil for pengene. Spesielt siden det da er snakk om 180-hesters motor som tar bilen til 100 km/t på kvikke 8,5 sekunder.

Vil du ha automat må du opp 25 000 kroner, og er firehjulsdrift ønskelig i tillegg, er vi på 388 500.

Da er det snakk om utstyrsnivået «Sky», som gir ting som 18-tommers alufelger, to-sone klima, skikkelig head-up i frontruta, 8,8-tommers infotainmentsystem, adaptiv cruise, nøkkelløs tilgang og start, samt alle sikkerhetssystemer.

Legger du på 35 000 kroner til – på hver av de tre utgavene nevnt over, oppnår du «Cosmo» utstyrsnivå. Det gir Bose lyd med 12 høyttalere, adaptivt automatisk LED-lys, sorte detaljer i interiøret og sotede bakruter, skinninteriør, elektrisk justerbart førersete, felles minnefunksjon for sete, speil og HUD, 360-graders kamera, køkjøringsassistent og noe mer.

Eventuelt kan du kjøpe til en pakke for 15 000 kroner som gir Sky-utgaven Bose, automatisk LED-lys og noen flere ting.

Mazda CX-30 kommer til Norge i november.

MER NY MAZDA? HER ER FØRSTE TEST AV NYE 3!