Kia viser sin første helelektriske firedørs personbil på bilutstillingen i Genève. Formen passer ikke inn i de definerte bilkategoriene, og blander elementer fra suv, personbil og crossover.

“Bildesign handler om å begeistre og å få hjertet til å slå litt raskere, og det er ingen grunn til at dette ikke også skal gjelde elektriske biler”, sier Gregory Guillaume, Vice President Design for Kia Motors Europe.

Design som skaper begeistring
“Konseptbilen skal skape begeistring når du ser den, og gi litt høyere puls når du kjører den”. Begeistring og følelser beskriver godt Kias tanker om design. “Når vi bilprodusenter lanserer elektriske biler snakker vi ofte kun om fakta som rekkevidde og ytelser”, sier Guillaume. “Vårt slagord er “power to surprise”, og vi ønsker med det å flytte mer fokus fra det rasjonelle til det emosjonelle”

Fronten er helt ny og lyssignaturen som går i hele bilens bredde, er en mulig fremtidig design for Kias elektriske biler. Frontruta strekker seg fra A-stolpen og over hele bilen, så glasstak og rute går i ett.

Bakpartiet har fått brede hofter, som sammen med smale sidevinduer gir et sportslig preg. Blinklysene har fått en spesiell plassering oppe ved siden av panseret, mens bak har de en sterk tredimensjonal effekt, som blinker utover i tunnelform. Stingers horisontale striper finner man igjen i baklysene på konseptbilen.

De 22″ store hjulene har innsatser med transparent akrylglass, polert på en måte som reflekterer lyset når de er i bevegelse. Lakken er spesialdesignet for at formen skal komme bedre fram, og den sølvfargede bilen bytter farge i lyset takket være kromeffekt og et lag bronsje i lakken.

Morsomt interiør
Innvendig går Kia berserk hva gjelder skjermer. Her er det en mengde individuelle skjermer plassert etter hverandre på dashbordet.

“De 21 utrolig tynne skjermene er ment som en humoristisk vri for å svare på den pågående konkurransen om hvem som kan produsere bilen med størst skjerm”, sier Kluge. “De er en skulpturell og iøynefallende installasjon, men også høyst funksjonell. Fra førerens plass danner de et enhetlig display, en friskt og morsom tilnærming til hvordan man kan gå bort fra tradisjonelt plasserte skjermer”.

Skjermene er full av informasjon om det man trenger og ikke trenger på tur, i tillegg til at tidligere konseptbiler dukker opp på noen av de.
«Med denne kombinasjonen av kunst og informasjon trekker vi frem minner fra vår fortid i en bil som går rett inn i vår fremtid», sier Kluge.

Engasjerende og dynamisk fremtid
“Vi ser for oss en fremtid der engasjernede og dynamiske biler som “Imagine By Kia” vil være en naturlig del av vårt transportbehov, derav navnet”, sier Guillaume.

I Norge er Kia en av de store innen elbil, og Soul har vært med i noen år og kommer i en helt ny utgave i 2019. Med helt nye e-Nero ser fremtiden lys ut, og selv om Imagine blir kun et konsept, mener den norske importøren at fremtiden er spennende.

«Det er gøy å se nok en elbil fra Kia her på messen i Genève», sier Irene Solstad, Adm. Direktør for Kia i Bertel O. Steen. «Selv om nok ikke eksakt denne bilen kommer i produksjon, sier den litt om hva Kia tenker fremover av mulig designretning. Kia satser stort på elektrifiserte drivlinjer, og kommer med mange nye modeller de nærmeste årene».

Foto: Kia