En ny tidsepoke gjelder for italienere. Før og etter Centoventi. Den tok nemlig Genève med storm. La oss håpe den blir virkelighet i nær fremtid. Verden trenger slike biler.

Det er sjelden jeg lar meg begeistre så mye over elektriske biler som jeg har blitt i dag. Konseptene som dukker opp i Genève er så stilige, og samtidig ganske nær virkeligheten at jeg snart setter meg på venteliste på en av disse fremtidige designbombene. Fiat ligger best an.

Og jeg spør meg; Hvor har Fiat vært de siste årene? Vi har blitt foret med 500-derivater uten at pulsen går i taket av den grunn. Panda har spennende design, men likevel uaktuell for Norge, og Tipo er kjedelig konservativ, og en form nordmenn velger bort. Hvordan kom de på tanken om Concept Centoventi? Jeg ber Fiat om tilgivelse for alle stygge tanker jeg har hatt om disse italienerne, og håper jeg er tilgitt.

Centoventi er i all sin åpne form helt genial. Du kan selv velge hvordan bilen skal være, gjennom Fiats 4U-program. Centoventi kommer i en utgave og du velger selv tak, støtfangere, utvendig dekor og hjulkapsler. Foreløpig er det fire muligheter på hver av valgene, men dette økes betraktelig i fremtiden.

Nevnte jeg at Centoventi er åpen? Det er en åpen takløsning der du selv velger om du vil ha en hardtop, softtop eller et tak med solcellepaneler. Solcellene gir energi til å gjøre bilen sval på varme sommerdager, eller til å gi strøm til instrumentpanelet.

Centoventi er sosial, med en bakluke som kan gi beskjeder til medtrafikanter om hva du føler. Mens du kjører, er det kun en Fiat-logo som vises, men så fort bilen står stille kan du gjør om til message-moduset og sosialisere deg med omverdenen. Du kan også leie ut plassen til annonsører, om du ønsker en ekstra inntekt. Annonsen synes bare når bilen står stille.

Innvendig går filosofien igjen. More You, More Care, More Fiat. Det skal være enkelt i sin grunnform, med muligheter for å bygge på så mye du vil av duppeditter. Du kan bruke din egen smartphone som infotainmentskjerm, sammen med standard 10″ skjerm for førerinfo, eller bytte ut den lille skjermen med en gedigen 20″.

Dashbordet har festepunkter for det meste, slik som koppholder, telefonholder, høytaler osv… Du kan faktisk printe ut det meste av utstyret du ønsker deg i Centoventi ved hjelp av en 3D-printer, enten hos forhandler eller hjemme hos deg selv.

Joggesko er brukt som inspirasjon for å lage så komfortable seter som mulig. Formen på setene er spesialtilpasset for best mulig passform. Setene er av et lett plastikkmateriale med farge, så man slipper å legge på farge i ettertid. Dette materialet slites ikke på samme måte som stoff eller skinn, og kan enkelt vaskes rent.

På batterisiden er det muligheter for å øke kapasiteten fra standarden som skal rekke til 100 km. Dette er nok for mange til å klare seg i hverdagen, og da sparer man vekt i tillegg til at batteriet lades fort opp igjen. Om du har behov for mer lagringsplass, kjøper du eller leier batterideler og kan kjøre opptil 500 km. Genialt og rart ingen andre har en slik løsning.

Batteriene kommer i seksjoner som hver gir en økt rekkevidde på 100 km. Det er plass til tre ekstra batterier i gulvet på Centoventi, og disse kan enkelt settes inn hos forhandler. I tillegg finnes det plass til et batteri under setet, som man kan sette inn selv.

Lading skjer også på genialt vis, men man må foreløpig bruke kabel. Kabelen er integrert i bilen, så man slipper en ekstra kabel for å lade. Derfor er plasseringen av ladepunktet på bilen plassert så midt på bilen som mulig, så man kan lade fra begge sider på bilen. Centoventi kan også fungere som ladepunkt for andre biler. Ladekontakten lyser opp i mørket og kan brukes som en fakkel. Den holder også frontruten fri for is.

Fiat er 120 år og derfor er navnet på konseptbilen logisk. Centoventi betyr 120 på italiensk, men regn med at navnet blir med videre til produksjonsmodellen. Om alt av løsninger er med videre, gjenstår å se, men la oss håpe det. Vi ser ingen grunn til at det skal forandres noe særlig på ferdig produkt, for i all sin enkelhet er dette genialt og gjennomførbart.

Mopar skal stå for salg av tilleggsutstyr, og det blir det en del av. Vi har nevnt noe av alt man kan feste på dashbordet, men det kommer mer. Man skal kunne kjøpe en hel del utstyr til sin Centoventi, og det er ingen grunn til at du skal ha lik bil hver dag. Tanken er også at du slipper å tenke på neste utgave av Centoventi, for om du ønsker det siste, har bilen din allerede blitt oppgradert til siste versjon.

Blir den dyr? Fiat vil at «alle» skal ha råd til Centoventi i all sin enkelhet, så er det sikkert lommeboka som bestemmer hvor mange ganger du bestiller noe nytt fra Mopar. Det kan nemlig koste litt penger.

  • Lengde: 3680 mm
  • Høyde: 1527 mm
  • Bredde: 1740 mm (med sidespeil 1846 mm)
  • Akselavstand: 2430 mm
  • Front overheng: 658 mm
  • Bak overheng: 592 mm

Foto: Fiat