SUV nummer to hos Alfa Romeo kommer til å hete Tonale. Den blir et hakk mindre enn Stelvio, og blir et sportslig alternativ for de som vil ha en kompakt SUV.

Navnet Tonale, kommer som Stelvio, fra et fjellpass i Italia, Passo del Tonale. For de som er kjente i traktene ligger det mellom Lombardy og Trentino. Vinterstid er turistene på plass, ettersom området har mange alpinbakker og fine skiløyper og tilby.

Konseptet viser Alfa Romeos framtid, men spiller samtidig på tradisjoner. Man skal kunne se inspirasjon fra 33 Stradale, Duetto, Disco Volante, GT Junior, SZ og Brera. Er du bedre enn meg til slikt, så ser du det sikkert med en gang. Kanskje det er noe i det, for Tonale er veldig Alfa Romeo.

Uansett hva som har inspirert, så ser Alfa Romeo Tonale bra ut.  Den aggressive fronten med sin smale lyssignatur og store Alfa-grill. De tre tydelige «lyktene» går igjen i lysarrangementet bak. Svakt utbygde skjermer skjuler store hjul. Litt sort plast rundt hjulbuene i bunn av sidene assosierer til offroad-kjøring.

Designen oser muskler og linjene er svulstige, men elegante. Dette er et italienske mesterstykke, og selv om Alfa Romeo kaller det et konsept, blir virkeligheten ikke langt unna. Kanskje sidespeilene forblir et konsept, men stilige er de.

Konseptet er 4 seter med instrumenteringen fokusert på føreren. Materialene er blandet mellom harde og myke og skal oppleves som eksklusive. Aluminium, skinn og Alcantara går igjen. DNA-knappen er på plass i midtkonsollen. To digitale skjermer viser det du viktige instrumenter og annet du måtte ønske. 12,3″ er den foran føreren, mens i dashbordet har man en på 10,25″.

Alfista og Paddock er nye bilapper som er sentrale i infotainment-opplevelsen. Appene gir deg tilgang til Alfa Romeos verden via klubber og nyheter om Alfa Romeo. Du får også muligheter til å handle direkte fra forhandler oppgraderinger til din bil.

Det kanskje mest spennende med konseptet er at Alfa Romeo viser elektrifisering for første gang. Tonale kommer som plug-in hybrid med bensinmotor på framakselen og elmotor på bakakselen. Kjøreegenskapene skal, som i alle Alfa Romeo, være klasseledende uansett om det bensinmotor eller plug-in hybrid. Vi gleder oss til å se fortsettelsen fra Alfa Romeo, og Tonale er helt klart velkommen i min garsje.