Opel gjenoppliver klassiske Manta – med elektrisk drivlinje. Vi har tatt plass bak rattet og kjørt den.

Av Dave Humphreys

Som en av verdens eldste bilprodusentene har Opel satt tydelig preg på historien, og i dag er de i likhet med de fleste andre merker i ferd med å elektrifiseres.

Den nyeste elbilen er imidlertid langt fra ny, den er faktisk nesten 50 år gammel. Nå opplever den sitt andre liv – takket være en detaljert og spennende ombygging, utført av fabrikkens designere og ingeniører.

Historien om hvordan Manta GSe ElektroMOD kom til, er interessant – det var nesten så det ikke ble noe av.

Historien

Originalbilen ble kjøpt av en privatkunde i 1974, og brukt og satt pris på i 14 år. Uvanlig nok, bestemte eieren seg etter det, for å gi bilen tilbake til Opel. Sånn havnet den i fabrikkens egen, historiske bilsamling. Litt fordi den var sjeldent pen med karosseri i topp stand, og litt fordi den var en sjelden utgave med automatgir.

Tingen med slike samlinger historiske biler, er imidlertid at fra tid til annen så ryddes det opp litt. Kanskje er det behov for å selge unna noen biler. Da turen kom til nettopp denne Mantaen, lå den i utgangspunktet ganske dårlig an. Men det ble bestemt at den skulle beholdes – forutsatt at den ble bygget om til elbil.

Arbeidet startet med å fjerne drivlinjen og interiøret. Å bruke batteripakken fra en Corse-e eller Mokka-e, var ikke aktuelt – den sitter jo i gulvet og dette er en lav sports-coupé. Teamet skaffet derfor en spesialbygget batteripakke på 31 kWt.

Den ble plassert på høykant rett bak baksetet, for å beholde best mulig balanse i bilen. Igjen er også et brukbart bagasjerom. Vekten har ikke økt dramatisk, den er opp med 175 kg. Dermed veier ElektroMODen bare 1 137 kg.

Ladepluggen er plassert der tanklokket var før, men siden batteripakken ikke har temperaturkontroll, er bare AC-lading mulig.

Digital grill

Den tydeligste forandringen utseendemessig er den digitale Pixel-Vizor-grillen. Under det blanke sorte panelet befinner ikke bare lysene seg, når bilen er parkert kan du lese ulike meldinger i grillen. Sånn den er programmert nå, er det informasjon om bilen og elbiler generelt som vises.

Med en gang du begynner å kjøre, kommer det opp en tradisjonell Opel-logo i midten, og det står GSe inne i venstre LED-lys-signatur. Å få det digitale panelet til å passe fint inn i Mantaens front, og få det til å kommunisere med bilens ECU, var en av de mer utfordrende oppgavene, sier Opels merke-sjef Peter Junghanns.

Et sett med spesialproduserte Ronal-felger og modifisert hjuloppheng, sørger for at Mantaen sitter riktig på hjul og asfalt. I tillegg er all krom fjernet, og erstattet med sorte, blanke felter – det gir fin kontrast mot den neon-gule lakken.

Bak har den fått nye LED-lys i samme form som originalen – også de en del av en sort flate. Støtfangerne er fjernet og karosseriet under dem jevnet ut og formet om, det gir den et betydelig mer moderne uttrykk.

Legg forresten merke til hvordan Manta-bokstavene er utformet på bakluka, det hinter til gjenoppstandelsen av Manta i produksjonsversjon, som en elektrisk crossover i 2025.

Helt nytt interiør

Trykker du på knappen og åpner døra, viser et fullt ut moderne interiør seg. De doble skjermene fra Mokka er integrert i et spesialdesignet dashbord. Sportssetene er hentet fra Adam S, er lavt plassert, og i likhet med resten av interiøret kledd i en blanding av skinn og Alcantara.

Enkelte gule elementer i dashbordet, setene og øverst på rattet, knytter eksteriør og interiør sammen.

Men det mest oppsiktsvekkende inne i Mantaen, er girspaken, som kontrollerer en firetrinns manuell girkasse. Så nei, den er ikke der for moro skyld, dette er en fullt ut fungerende elbil med manuelt gir.

Hvordan funker dette, er antagelig det første du tenker. Vel, egentlig er det akkurat som i en vanlig bil med manuelt gir. Clutchen må brukes når du girer, forskjellen er at når du stopper opp, så trenger du ikke å trykke den inn. Det krever litt tilvenning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Originalt hadde denne Mantaen 90 hestekrefter, så når Opel vurderte hvilke muligheter som lå i den elektriske motoriseringen, må de ha vist en viss begrensning når en 147-hesters motor ble valgt.

Vekt-effekt-forholdet er imidlertid godt, og nok til en underholdende kjøreopplevelse – originalbilens lette følelse er beholdt.

Mer enn 200 km

Motoren har nok dreiemoment til å starte fra stillestående på andregir, og du må følge med litt når du skal over i tredje – presisjonen i giroverføringen er ikke helt som på en moderne bil med manuelt gir.

Men å måtte gire selv gjør deg til en viktigere del av kjøringen, så selv om du strengt tatt kan gjøre nesten alt i tredjegir, girer du mer. Fordi du kan, og fordi det er moro.

På større, åpne veier, cruiser Mantaen fint i fjerdegir, og du har nok krefter på lager til at det føles lett og ledig. Akselerer du maksimalt, leveres kreftene lineært og veldig kontrollerbart.

Siden bare denne ene bilen finnes, ble den ikke presset til grensene under test-turen, spesielt ikke siden det meste foregikk på offentlig vei. Men bilen er definitivt sprekere enn originalen.

Fulladet batteri skal gi rekkevidde på drøye 200 km, uten at Opel har fastsatt noe eksakt tall. ElektroMODen er imidlertid fullt ut godkjent av TÜV, og har blitt brukt i en rekke sammenhenger gjennom høsten. Blant annet gjennomførte den et elbil-rally i Tyskland uten problemer.

Fortsatt en klassiker

Uten moderne karosseri og konstruksjon, med alt hva det innebærer av ekstra støyisolering og så videre for elbiler, er ikke Mantaen spesielt stillegående. Du hører elmotoren hele tiden, mens støy fra vind og hjul oppleves omtrent på samme nivå som i en original Manta (vi kjørte også en vanlig Manta A med bensinmotor denne dagen).

Det modifiserte hjulopphenget leverer bedre enn støyisoleringen, den er komfortabel langs veien. Men den føles kanskje mest som en klassisk bil.

Selv om bremsene er oppgradert, blant annet med skiver bak, er ikke pedalfølelsen direkte som i en moderne bil. Og selv om den kan regenerere litt når du slipper gasspedalen, er ikke dette i samme liga som en vanlig elbil.

Styringen har ikke servo, men vektes mekanisk og naturlig opp når du begynner å svinge, så krokete sideveier er virkelig hjemmebane for denne bilen. Først når du skal parkere, må mer krefter til, og jeg tenker på hvor lett det er å kjøre en moderne bil.

Inspirerende

Til tross for en rekke forespørsler fra potensielle kunder, kommer Manta GSe ElektroMOD til å forbli i kun dette ene eksemplaret. Men den vil trolig inspirere flere til å bygge om klassiske biler med elektrisk drivlinje.

Hvor mye ombyggingen har kostet, vil ikke Opel ut med, men det var sannsynligvis ikke billig. Men såklart – det er elementer her, som den digitale grillen – det drar opp kostnadene mer enn det vil for dem som vil bygge om selv. Det samme gjelder interiøret, og spesielt det digitale dashbordet.

Det er lett å være skeptisk til ombygging av klassiske biler som dette. Samtidig resulterte min tid bak rattet i Manta GSe ElektroMOD i en spennende og underholdende opplevelse. Det er tydelig at noen mekaniske forbedringer ut over selve drivlinjen kan være med på å puste nytt liv inn i gamle klassikere. Noen purister vil antagelig ikke være enige, men å elektrifisere klassikere som dette, gir dem ikke bare et nytt liv, men kan også inspirere en ny generasjon bilentusiaster.

Galleri:

Data:

Opel Manta GSe ElektroMOD
Pris fra Ikke i salg
Pris testbil
Motortype Elektrisk
HK o/min 147
Nm o/min 255
Sek. 0-100 km/t 8,9
Topphastighet km/t 150
Forbruk blandet kWt/mil Ikke oppgitt
Utslipp CO2 g/km 0
Egenvekt kg 1 137
Tilhengervekt kg 0
Bagasjerom liter Ikke oppgitt
Lengde mm 4 292
Bredde mm 1 626
Høyde mm 1 360
Akselavstand mm 2 430
Batterikapasitet kWt 31 brutto
Rekkevidde WLTP Ikke oppgitt

 

Forrige artikkelLotus Emira
Neste artikkelTest: BMW i4 M50