Nio er ikke helt som alle andre bilprodusenter. Nå har vi fått en smakebit på hva de planlegger, og kjørt første modell på det norske markedet: ES8.

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

Det er ikke hver dag man får anledning til å kjøre et nytt bilmerke. Og da tenker jeg ikke på «et bilmerke jeg ikke har kjørt før», men et faktisk nytt bilmerke.

Nio ble etablert så sent som i 2014, og bortsett fra hypersportsbilen EP9 (som for øvrig knuste banerekorden på Nürburgringens Nordschleife for fire år siden) er SUV-en ES8 den første, faktiske produksjonsmodell som ruller ut av Nio-fabrikken.

Det vil si: Nio produserer faktisk ikke bilene sine selv. I hvert fall ikke foreløpig. Produksjonen av ES8 er outsourcet til den statlige, kinesiske bilfabrikken JAC.

Ikke at det har så mye å si: Mange seriøse bilprodusenter har outsourcet produksjonen sin opp igjennom årene. Porsche Boxster og Cayman ble sågar bygget i Finland i mange år, og Mercedes har aldri produsert Geländewagen selv. Det har østerrikske Magna Steyr gjort.

Batteribyttestasjon

Som sagt er ES8 Nios første masseproduserte modell, og den skal sette standarden for hva vi kan forvente fra merket nå som de er i ferd med å sluttføre etableringsfasen her i Norge.

Og Nio legger listen høyt. Ikke bare skal de være en bilprodusent: De skal selge inn et slags livsstilskonsept.

Det innebærer blant annet et digert showroom midt på Karl Johans gate i Oslo, som også skal huse en kafé, sosiale soner med peisestue og et lite bibliotek, og møterom man kan leie.

Dessuten har de en litt annen tilnærming til ladeinfrastruktur enn andre elbilprodusenter.

Bilen kan naturligvis hurtiglades – 20 til 80 prosent skal kunne gjøres på en halvtime – men Nio skal samtidig tilby hurtigbytte av batterier.

Tanken er enkel: Rygg bilen inn i en Nio Power Swap-stasjon, så gjøres resten automatisk. En robot skrur bilbatteriet ut av bilen, og setter det til lading i stasjonen – så monteres et ferdigladet batteri inn i bilen, samtidig som bilen får en rask «helsesjekk».

Det hele skal være unnagjort på maks fem minutter.

Fire stasjoner i 2021

Selv om det har ligget noen regulatoriske og formelle skjær i sjøen for etableringen av slike stasjoner i Norge – det hadde ikke vært Norge om det ikke var et rigid biljuridisk byråkrati å hanskes med, hadde det vel? – så love Nio at alt er i rute for å få det på plass også her.

I Kina har de allerede over 400 slike stasjoner i drift, og den norske Nio-sjefen Marius Hayler sier de har erfaring med kalde, snøfylte klima som vi opplever.

Tanken er besnærende, selv om bruksområdet kanskje er litt snevert i et marked som det norske. Her har vi tross alt ganske god tilgang på både offentlige og private ladere.

Så spør du kanskje: «Hva i alle dager skal dette koste?»

Svaret er at vi ikke vet enda. Ved åpningen av det såkalte Nio House på Karl Johan 23. september skal Nio offentliggjøre pris på både bil og batteri-abonnementet som kreves for å kunne benytte seg av hurtigbytte-stasjonene.

I løpet av 2021 skal fire slike stasjoner være i drift i Oslo-regionen.

Men hva med bilen?

Joda, vi har fått kjørt ES8 i litt forskjellige disipliner, og la meg si det først som sist: Den som forventer en «Kina-bil» i utseende, materialkvalitet og finish vil bli særdeles positivt overrasket her.

Førsteinntrykket av ES8 er rett og slett veldig bra. Karosseri og lakk er helstøpt, og de famøse panel-glipene som en viss amerikansk elbil-produsent ofte har slitt med virker å være innenfor europeiske toleranser her.

Hva gjelder utseende skal du helst få lov å gjøre deg opp en mening selv, men det er vel ikke mange som er uenig med meg i at utseendet på ES8 er relativt ukontroversielt.

Fronten er den mest spesielle, med moteriktig splitt mellom kjørelys og hovedlys. Men i motsetning til mange andre har ikke Nio falt for fristelsen å lage heltrukne lysstriper i bredden.

Profilen avslører lett at dette er en stor bil – bilen kommer med tre seterader som standard – og i likhet med hekken er bilen fra disse vinklene kanskje litt … kjedelig? Det hjelper heller ikke at fargeutvalget så langt er særdeles lite farge-sprekt.

Imponerende finish

Ting tar seg opp innvendig. Spesielt i brunt skinn tar interiøret seg veldig godt ut, spør du meg. Heller ikke her er det dramatiske linjer og overveldende teknologisk show-off-faktor som gjelder – men det er rent, moderne og veldig ryddig.

Materialkvaliteten ligger på premium-nivå, og alt virker veldig godt sammenskrudd. Det er få detaljer som avslører at denne bilen har opphav fra en av de ferskeste bilprodusentene på markedet.

For eksempel er interiøret langt mer «modent» og premium-aktig enn for eksempel BYD Tang, som blir en av ES8s nærmeste konkurrenter.

Nå vet vi ikke priser for ES8 – de skal offentliggjøres 23. september – men om ES8 havner i sjiktet rundt 600.000 skal BYD få noe å tenke på. Vill gjetning: 649.000 kroner for Nio ES8.

Skulle jeg pirke må det være de Alfa Romeo Guilia-aktige blinklys- og vinduspusserhendlene. Men her er vi på ultra-pedant-nivå.

Skinnsetene er like gode å sitte i som de ser bra ut, og passasjeren foran kan ikke bare nyte massasje i stolen – det kan føreren også – men kan i tillegg vippe ut fot- og benhvilere elektrisk for den ultimate avslapningsposituren.

Nomi: Din nye venn

Midt i dashbordet dominerer en berøringsskjerm i portrettformat. Den er ikke av de største (11,3 tommer), men har veldig ryddig og enkel grafikk. Grensesnittet er lettforståelig for alle som er vant med nettbrett, og lettlært for alle andre.

Midt oppå dashbordet finner vi derimot en liten nyvinning. Klumpen minner om Porsches «Sport Chrono»-klokker, men her er «urskiva» en sort/hvitt-skjerm.

Her bor Nomi, Nios talestyrte assistent. Skjermen fungerer som Nomis ansikt. Åpne soltaket? Spør Nomi. Skifte radiostasjon? Nomi fikser.

Når Nomi aktiveres, beveger «fjeset» seg mot den som vekket henne – ja, Nomi er en «hun» – og spør vennlig hva hun kan bidra med.

Strengt tatt er ikke Nomi noen teknologisk revolusjon, men måten den talestyrte assistenten er integrert på gjør det til en liten opplevelse.

Kraftplugg

I forbindelse med norsk lansering av ES8 på Eggemoen flyplass ved Hønefoss ble det anledning til å teste litt av det ES8 har å by på rent kjøredynamisk. Blant annet 0-100.

Den svære bilen gjør 0-100 på 4,9 sekunder, og i sportmodus setter den seg skikkelig bakpå i full akselerasjon. Det er nesten litt som AMG G63, bare uten V8-bulderet.

Kraften sørger to motorer for: En foran på 160 kW og en bak på 240 kW. Det gir 400 kW effekt til sammen – eller 544 hestekrefter, om du vil.

Det mangler med andre ord ikke krefter, verken fra stillestående eller ved forbikjøringer.

Ute på landeveien imponerer ES8 med relativt god komfort, spesielt takket være gode stoler og lavt støynivå. Luftfjæringen viste sin justerbare styrke i slalom-øvelsen, men ute på veien var det mindre forskjell å kjenne mellom de tre kjøremodiene.

Nå skal det sies at prøveturen var særdeles kort, og en definitiv dom over kjøreegenskaper er umulig å gi basert på de få kilometerne.

Men førsteinntrykket er absolutt godt, og viser at kinesisk bilindustri har tatt enorme steg på utrolig kort tid.

Europeisk «fit and finish» og kinesisk teknologi kan være en kombinasjon mange lar seg skremme av, og spesielt Nios etablerte konkurrenter.

Tekniske data:

Nio ES8
Pris fra Ikke klart*
Motortype Elektrisk
Drivlinje Firehjulstrekk, 1A
Effekt 400 kw (544 hk)
Dreiemoment 725 Nm
Sek. 0-100 km/t 4,9 sekunder
Topphastighet km/t 200
Utslipp CO2 g/km 0
Egenvekt kg 2.435 (6-seter)
2.450 (7-seter)
Tilhengervekt kg 1.500
Bagasjerom liter 310-871-1901
Lengde mm 5.022
Bredde mm 1.962
Høyde mm 1.756
Akselavstand mm 3.010
Bakkeklaring mm 111-161
Ombordlader 7 kW
Hurtiglading 120 kW maksimalt
20-80 % på 30 minutter
Batterikapasitet kWt 100 kWt
Rekkevidde WLTP 500 km*
*: Norske priser offentliggjøres 23. september.