Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Toyota Yaris Cross

Prøvekjøring: Toyota Yaris Cross

Toyota ankommer segmentet for de små SUVene sent, men stiller til gjengjeld med firehjulsdrift. Vi har prøvekjørt Yaris Cross.

Tekst og foto: David K Andersen

Kanskje er ikke introen helt riktig, for Toyota har hatt crossover i B-segmentet før – du husker sikkert Urban Cruiser. Men kanskje var den i tidligste laget, for det er først nå flere år etter at den ble nedlagt, at disse små-SUVene har tatt av. Alle merker stiller, du har elbiler som Peugeot 2008 og Opel Mokka, og fossilbiler som Ford Puma og Volkswagen T-Cross. Og til og med en ladbar hybrid i Renault Captur.

Yaris Cross på sin side, er en fullhybrid. Drivlinjen er den samme som i vanlige Yaris, lansert i ny utgave i fjor. Det betyr 1,5-liters tresylindret motor uten turbo, og fjerde generasjons hybridsystem.

Styrken er ikke først og fremst akselerasjon, 116 hester gir bedagelige 11,8 sekunder til 100 km/t for den firehjulsdrevne utgaven, men lave utslipp, lavt forbruk, og helt ladefri.

Og ikke minst firehjulsdrift, for også det har med hybriden å gjøre. Som i både RAV4 og Prius med drift på alle fire, besørges nemlig bakhjulenes hjelp av en egen elmotor montert direkte på dem.

I et segment som dette er det en fordel. Prisen for firehjulsdrift holdes under kontroll, og utslippene, og dermed avgiftene, økes minimalt. Altså kan du faktisk få firehjulsdrift, i motsetning til konkurrentene.

Bilen i seg selv, er til tross for at den heter Yaris før Cross, en helt egen, og større modell. 24 cm lengre, og både bredere og høyere.

Ved siden av å gi høyere bakkeklaring og kjørestilling med bedre utsikt, betyr det først og fremst større bagasjerom (akselavstanden er nemlig den samme som i vanlig Yaris). På forhjulsdrevne utgaver tar det nesten 400 liter, som er vært bra for klassen. I tillegg har den utgaven et smart bagasjeromsgulv som kan deles. Velger du firehjulsdrift, faller om lag 80 liter fra, til fordel for elmotoren og det uavhengige bakhjulsopphenget forhjulstrekkeren ikke har (torsjonsaksling).

Prisene starter rett over 300 000 kroner for en forhjulstrekker i Life innstegsnivå, strekker seg via Active Tech som regnes med å bli den mest populære i Norge for 371 700 kroner med firehjulsdrift, og til topputgavene Executive og Adventure, som begge betinger noe over 400 000 kroner.

Som vanlig er i dette segmentet, som tross alt skal være litt lekent og morsomt, tilbyr Toyota ekstra mange farger og fargekombinasjoner, sammen med en rekke valg på alt fra felger til interiør-stil.

Også på utstyrssiden er utvalget stort, her får du om ønskelig ting som ordentlig head-up display i frontruten, helautomatisk parkering (inkludert gass/brems, du må selv bare velge D eller R når den ber om det), JBL lydanlegg, 360-graders kamera, elektrisk bakluke med sparkesensor, varme i frontrute og ratt, og en del mer.

At Toyota fullutruster alle versjoner, uansett pris, med viktig sikkerhetsutstyr som autobrems som både leser fotgjengere i mørket og syklister, adaptiv cruise, veikryss-assistanse, automatiske LED Matrix lys, aktiv styring og mer, er utrolig bra.

Yaris Cross er blant de tøffere i segmentet på design, det at den skiller seg ut i klassen med å tilby firehjulsdrift, synes også på utseendet: Den minner mer om «ekte SUV» enn crossover.

Fronten ser ikke ut til å være i særlig godt humør, så sammen med det kraftige panseret med tydelige profiler, og de firkantede hjulbuene inspirert av RAV4, ser den ut som den gjerne tar en tur utenfor veien. Dette er tøffere enn vi er vant til fra en bil som dette.

På innsiden er stilen den samme som i Yaris, altså er formene ganske friske. De uthevede profilene gir interiøret karaktér, og jeg synes også at den innvendige designen følger opp eksteriøret ved å være litt mer SUV-aktig enn hos en del andre.

Byggekvaliteten og materialvalgene virker ved første møte også til å ligge i øvre enden av klassen, du finner myke overflater flere steder, og materialkombinasjonen i dørsidene med det stoff-aktige trekket, øker virkelig godfølelsen.

Samtidig merker du også at dette tross alt skal være en nokså rimelig bil – for eksempel når dørene lukkes, på plasthåndtakene dørene åpnes med, og i en del andre detaljer.

Økonomi-følelsen strekker seg imidlertid ikke til forsetene, som i alle fall i de mer påkostede utstyrsutgavene jeg testet denne gangen, fremstår som påkostede både i utseende, følelse og sittekomfort. Justeringsmulighetene er gode, så selv om du sitter forholdsvis høyt, føler du også at du sitter litt nede i bilen og har fin kontroll med den.

Baksetet er kanskje det svakeste punktet på Yaris Cross, det er rett og slett nokså trangt, og langt mindre anvendelig enn i eksempelvis Peugeot 2008 eller Citroën C3 Aircross. Med det sagt, lider mange av konkurrentene av det samme, og så må vi ta ett annet forhold med i den betraktningen.

For som med nye Yaris, har Toyota også med Cross-utgaven valgt å ikke plassere bilen i den øvre enden av segmentet på størrelse. Her er det tenkt at en bil i denne klassen ikke skal vokse seg for stor, men beholde en svært kompakt følelse og så lav vekt som mulig, slik at den optimaliseres for tiltenkt bruk. Vil du ha mer plass, velger du en større Toyota.

Før øvrig er baksetene splittet 40/20/40, som sammen med det store bagasjerommet, og fleksibiliteten som ligger i det, inkludert smarte løsninger for last-sikring, gir god utnyttelsesgrad totalt sett.

Å kjøre

Alt er enkelt og greit på førerplass, kontrollorganene sitter der du venter, og er tydelige og gjennomtenkte. Infotainmentskjermen i midten er på 8 tommer, har hurtigvalg på sidene og fungerer med Apple Carplay og Android Auto. Navigasjonen kan oppdateres OTA (Over the Air).

Instrumenteringen rett foran deg er en kombinasjon av digital skjerm og analoge visere. Enkel å lese av, og enkel å justere og sette opp via knappene i rattet.

Å sette seg inn er selvfølgelig så enkelt som det kan få blitt, siden du verken skal opp eller ned. Slik er også kjørefølelsen, sånn i første omgang. Sikten ut er fin, svingradiusen liten, bilstrørrelsen hendig. Enklere å kjøre bil enn dette, blir det ikke.

Går vi litt mer i dybden, fortjener først og fremst styring, pedalrespons og tilbakemeldinger fra chassiset skryt. Yaris Cross er intet unntak fra resten av inneværende generasjon Toyota-modeller basert på en eller annen utgave av TNGA/GA-plattformen.

Det er helt tydelig at man har ønsket å lage en bil som god å kjøre til vanlig, og ganske skarp og presis når det går unna. Alt føles naturlig, du merker at noen har jobbet mye med å teste og justere seg frem til et godt resultat under utviklingsprosessen. Selv om du kanskje ikke får med deg sånt med en gang, eller er en som typisk tenker på eller interesserer deg for sånt, er jeg helt sikker på at du vil like bilen bedre på grunn av det likevel.

Sett i lys av det, kunne vi fint levd med litt mer trøkk i drivlinjen. Det hadde nok også redusert en viss turtallsjaging under akselerasjon.

 

På komfortsiden, skiller det for øvrig litt mellom de forhjuls- og firehjulsdrevne utgavene. Førstnevnte er ganske stivt satt opp, og ikke spesielt glad i skarpe ujevnheter i veien. Da både hopper og spretter det litt – du føler litt på at du kjører en nokså enkel, liten bil.

Selv om ikke firehjulstrekkeren er noe under av fjæringskomfort den heller, oppleves den ved dette første møtet som merkbart mer raffinert og kapabel. Ujevnheter i veien fjernes i større grad før de forplanter seg i karosseriet, og er de så store at du likevel merker dem, dempes de mye bedre unna, sånn at du unngår den litt enkle følelsen i forhjulstrekkeren.

Årsaken er selvfølgelig forskjellen i konstruksjon for bakhjulsopphenget, i kombinasjon med at AWD-i-utgaven sannsynligvis har noe bedre vektfordeling.

Apropos AWD-i, så er jo dette en enkel og rimelig løsning for å gi god fremkommelighet. Bakhjulene får alltid tildelt krefter ved start fra stillestående, men så snart du passerer 10 km/t, kobles de ut igjen. Fra da og opp til 70 km/t, tildeles de krefter ved behov, og over det igjen, får du ikke firehjulsdrift i det hele tatt.

Du kan selv påvirke hvordan systemet fungerer ved å velge Trail for offroad eller Snow for kjøring på glatt føre. Bilen har også nedstignings-assistent.

Men dette er altså ikke en bil som gir deg bedre kjøreegenskaper på landeveien om vinteren på grunn av firehjulsdrift. Den hjelper deg å komme opp den bratte bakken, den siste biten opp til hytta, gjennom snøfonna, eller bare med å komme i gang fra stillestående på glatta uten hjulspinn.

Det er ikke nødvendigvis enkelt å konkurrere i dette segmentet i Norge i dag uten å være elbil. Men Yaris Cross har ved siden av å være en velutstyrt bil med fin design som er god å kjøre, to fordeler konkurrentene ikke har.

Den ene er firehjulsdriften, den andre hybridsystemet. Sistnevnte gjør ikke bare livet ladefritt for den som ønsker eller trenger det, men sørger for lavt forbruk. Yaris Cross ser nemlig ut til å følge vanlige Yaris der, bilen brukte bare 0,41 liter per mil de timene og milene jeg kjørte den her.

Så selv om Yaris Cross kommer litt sent til bordet, har den med seg egenskaper som nok gjør valget enkelt for mange.

Galleri:

Data:

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i Adventure
Pris fra 303 900 (2WD Life)
Pris testbil 420 900
Drivlinje Fullhybrid, 4WD, trinnløs
Motortype R3 bensin + elektrisk
Motorvolum ccm 1 490
HK (systemeffekt) 116
Sek. 0-100 km/t 11,8
Topphastighet km/t 170
Forbruk blandet l/mil 0,47 – 0,51
Utslipp CO2 g/km 106 – 116
Egenvekt kg 1 260
Tilhengervekt kg 750
Bagasjerom liter 320
Lengde mm 4 180
Bredde mm 1 765
Høyde mm 1 595
Akselavstand mm 2 560