Peugeot dytter sin minste SUV i retning av klassen over, og gjør den elektrisk. Sammen med en annen unik kvalitet for klassen, blir det et usedvanlig attraktivt forslag.

Tekst og foto: David K Andersen

Peugeot er godt i gang med elbilsatsingen, og har i løpet av året lansert både 208 og denne 2008en.

Det 2-tallet er også grunnlaget for denne bilen, det er en småbil, men i SUV-format – i likhet med elbilkonkurrenter som Hyundai Kona eller fossile alternativer som Ford Puma.

Tøyer klassegrensene

Mens konkurrentene har lagt på 10 cm eller så i lengderetning i overgangen fra tradisjonell småbil til B-CUV, altså liten crossover, har Peugeot valgt dra på litt ekstra.

Med hele 25 cm mer i lengderetning, og også lenger akselavstand enn 208, passerer faktisk denne bilen SUVer som Volkswagen T-Roc, og til og med kompaktbilen ID.3 på lengde.

Nå er 2008en mulig å få md både diesel- og bensinmotor under panseret også, så like effektiv på plassutnyttelsen som sistnevnte elektriske alternativ fra VW, er den ikke. Men sammenlignet med bilene i egen klasse, som Hyundai Kona og Kia e-Soul, får du her mye bedre plass.

I baksetet sitter jeg som er 175 cm utmerket godt bak meg selv med både høy sittekomfort og tilstrekkelig plass for ben og hode. Enkelt å gå ut og inn er det også, avhjulpet av dører som går ned utenpå kanalene, slik at du ikke skitner til buksebenene.

Også bagasjerommet vinner, med volum på 434 liter. Det er 30 prosent større enn på Hyundai Kona. En uttakbar plate, som har fiffige holdere om du trenger tilkomst til rommet under, gir fleksibilitet: To etasjer med eget rom under og flat innlasting fra terskelen, eller ta den vekk og få maksimal størrelse. Smart.

Bare på bredden inne i coupéen, og kanskje litt på målt på hvor luftig det føles når du sitter i baksetet, merker du at dette egentlig er en B-segment bil. Tre bak holder hardt om alle er voksne, og det er heller ikke spesielt mye albuerom foran – om begge ønsker å benytte armelenet.

Rimelig

Den store fordelen for deg, er at e2008 er priset som den lille crossoveren den kunne vært, og ikke som den større bilen den har vokst seg til. Prisen starter rett over 300 000 kroner, og ender som testbilen, det er en GT, på 361 460.

Det er rundt 50 000 kroner rimeligere enn Hyundai Kona, som er mindre men har mer effekt og større batteri, og så får du 2008en fullastet med alt utstyr til omtrent samme pris som innstegsversjonene av VW ID.3 som vi testet nylig (les testen her).

Som ekstra krem på toppen av kaka, når vi snakker mye bil for pengene, kommer interiøret. Det har nemlig i likhet med bilens lengde, hoppet et solid hakk opp fra hva vi er vant til fra biler i denne prisklassen.

En klasse bedre

På den ene siden, dreier det seg om designen og tech-følelsen, som med i-Cockpit, nå i 3D-utgave, og bred 10-tommers infotainmentskjerm, er ytterligere forsterket mot eksempelvis 508 og 3008 som vi kjenner fra før.

3D-effekten er riktignok temmelig enkel, og mer av en kul greie enn noe nyttig, men det er faktisk litt imponerende. Den digitale skjermen ligger i bakgrunnen, og så er det et lag til på toppen av det, hvor nøkkelinformasjon som hastighet vises. Aller kulest når du starter bilen, men funker fint også i bruk.

Du kan velge mellom ulike oppsett på skjermen, men valgmulighetene er begrensede og du kan ikke gå i detalj på samme måten som i en del andre biler med digital instrumentering.

Den nye infotainmentskjermen i midten er mye bedre enn i eldre Peugeot-modeller, med bedre oppløsning og rask reaksjon. Også her ser det veldig bra ut, men i likhet med instrumenteringen har du ikke særlig mange valgmuligheter for individuelle tilpasninger av systemet.

Berøringsfølsomme hurtigknapper under tar deg direkte til ønsket skjem-meny, men et mer logisk grensesnitt på selve skjermen, hadde nok vært vel så brukervennlig som dette.

Den svært uvanlige designen med tydelige, utsvevende former, lite ratt og instrumentering som leses av over rattet istedet for gjennom det, setter betydelig særpreg på hele opplevelsen, og skiller bilen massivt fra mengden.

Personlig foretrekker jeg nok i lengden konvensjonell måte å gjøre det på med litt større ratt for mer avslappende kjøring som følge av bedre retningsstabilitet i høyere hastigheter, men du venner deg raskt også til dette. Løsningen gjør for øvrig head-up display unødvendig.

Den andre tingen med interiøret, er kvalitetesfølelsen. Mens de fleste mer eller mindre helt skipper myke materialer i overflatene i denne klassen, trykker Peugeot på med mer enn vi venter selv fra større og dyrere biler. Til og med feltet som løper tvers over dashbordet med karbon-aktig utseende, er utført med myk overflate.

I tillegg kommer kontrastsømmer i panelene, den fantastiske knapperekken i midten av dashbordet, og generelt utmerket byggekvalitet.

Også setene er et høydepunkt, enten du måler på design, materialbruk, sittekomfort eller justeringsmuligheter. Virkelig imponerende, Peugeot.

Oppbrukt uttrykk, men sant: Fransk komfort

Lovprisningen stopper ikke helt der heller, 2008 kan skryte på seg enda ett punkt hvor den mer eller mindre knekker konkurrentene helt. Det skjer på velkjent fransk manér via utmerket komfort.

Støynivået er behagelig lavt, og så leverer chassiset glimrende flyt nesten uansett underlag. e-2008 er deilig myk i bevegelsene, samtidig som den aldri blir gyngete eller føles slapp i fisken.

Både god og nokså dårlig vei takles på dette glimrende viset, mens den når du kommer på virkelig elendig underlag med eksempelvis store hull i grusveien, begynner å falle litt igjennom og slå nokså kraftig i hjulopphenget. Det er vanlig for elektriske biler, som bærer mye ekstra vekt.

Med den utmerkede sittekomforten som allerede er nevnt, og det faktum at du om ønskelig kan sitte lavt med følelse av å være omgitt av det lekre interiøret, gjør at den oppleves som større og dyrere enn den egentlig er. Bare noe redusert sikt ut sammenlignet med enkelte konkurrenter, som følge nettopp av dette, kan for noen telle på minussiden og dra scoren i kategorien lettkjørt, en anelse ned.

Den elektriske biten

Kjenner du til PSAs elektriske drivlinje fra før, som de fleste antagelig begynner å gjøre på dette tidspunktet, er det ikke noe spesielt å fortelle her.

2008 har forhjulsdrift, motor på 136 hestekrefter og 260 Nm, og klarer 0-100 km/t på 9 sekunder. Du må velge Sport i kjøreprogramvelgeren mellom setene for å få full effekt (den kommer sammen med kvikkere gassrespons).

Batteripakken er på 50 kWt, og gir 320 km i rekkevidde målt i henhold WLTP-metoden. Peugeot oppgir forbruket til 1,56 kWt per mil, og det er også omtrent det jeg oppnådde ved landeveiskjøring uten for mye motorvei i novembervær på Østlandet.

Ved mange småturer og flere kaldstarter i løpet av dagen, havnet jeg på snitt litt høyere, og etter å ha kjørt Hyundai Ioniq uken før, som er en bil mer eller mindre hovedsakelig konstruert for å være så effektiv som mulig, er ikke det verken imponerende eller skuffende for en bil på denne størrelsen.

Men det er sånt du må leve med i denne biltypen, og vi regner heller ikke med at en bil som både leveres med fossil og elektrisk drivlinje kan bli fullt så effektiv som dedikerte elbil-konstruksjoner.

Som vanlig har ikke vi utført noen egen rekkeviddetest, for oss dreier det seg mer om å formidle opplevelsen av bilen, men når du kan kjøre på omtrent oppgitt forbruk, og dessuten vet hva batterikapasiteten er, sier det seg selv at oppgitt rekkevidde er omtrent riktig.

Så – hva er ikke bra?

Så langt alt vel og mer enn det, men e2008 har også noen svakheter. Hovedsakelig utgjøres de av små og tidvis irriterende detaljer, som du i all hovedsak enten venner deg til eller kan strekke deg til å leve med.

For eksempel er setevarmen, som har tre trinn, altfor varm selv på første trinn. Den kommer lynraskt, men for deg som liker å ha på varmen i stjerten hele tiden, går det dårlig her. Den burde dessuten hatt varme i rattet.

Klimaanlegget er (den har varmepumpe) litt tregt til å få fart på sakene, den blåser raskt varmt, men trykker ikke nok på i starten av turen til å få opp ønsket temperatur kjapt nok. Du kan stille aggressiviteten på klimaautomatikken, men viften blir masete på det tredje trinnet. Temperaturjusteringen hadde også vært enklere med eget panel for justering fremfor at det er en del av infotainmentskjermen. Eget hurtigvalg på den nye bredskjermen gjør det imidlertid noe raskere og mer tilgjengelig enn på eldre Peugeot-modeller.

At startknappen må holdes unaturlig lenge inne for å komme i gang eller stoppe er dessuten unødvendig, og at en kraftig alarm går av dersom du forsøker å gå ut av bilen mens den går (og står i P), men uten å slå på parkeringsbremsen, selv om du står på flatmark, er meningsløst.

Alt dette er egentlig detaljer for meg, men måten antispinn og antisladd-systemene fungerer på, finner jeg lite tilfredsstillende. Det er nemlig lite feil på kjøreegenskapene, selv om den ikke er spesielt sportslig. For eksempel er styringen utmerket vektet og direkte, og bilen er sportslig nok i måten den angriper svingete veier på chassismessig (vekt og svært høy komfort hensyntatt).

Å få til noen form for dynamisk kjøreopplevelse på svingete veier, er imidlertid tilnærmet umulig, da systemene griper inn og drar ned motoreffekten på et svært tidlig tidspunkt. Å ikke komme noe sted i nærheten av grensene før du blir avbrutt er én ting – det begynner vi å bli vant til i mange biler.

Men at den kutter kreftene når du gir på ut av svingene, på tørt, bart føre, selv oppe i 80-90 km/t, er umulig å forstå, og fjerner muligheten til noen form for helhetlig dynamisk kjøreopplevelse på svingete veier.

For ordens skyld gikk bilen på nye vinterdekk under testen, men jeg synes ikke det er en grunn til at en 1550 kg tung bil med 260 Nm skal kutte kreftene på denne måten godt oppe i hastighet.

Fordelen er naturligvis at du slipper den lite stilige måten momentet river i rattet og forhjulsopphenget på i flere elektriske konkurrenter.

Konklusjon

Sett bort fra noen mindre detaljer, og at det sportslige må vike for sikkerhet og komfort, som egentlig er helt greit for biltypen, er det uvanlig lite som står i veien for at Peugeot e2008 burde bli ditt valg. Denne bilen overgår for øyeblikket enkelt klassekameratene takket være mer plass, et fantastisk interiør og attraktiv pris. Den elektriske biten er mer på nivå med hva man bør vente i dag enn imponerende, men det burde holde for mange, spesielt den gunstige prisen tatt i betraktning.

Galleri:

Data:

Peugeot e2008 GT
Pris fra 308 900
Pris testbil 361 460
Motortype Elektrisk
HK 136
Nm 260
Sek. 0-100 km/t 9,0
Topphastighet km/t 150
Forbruk blandet kWt/mil 1,56
Utslipp CO2 g/km 0
Egenvekt kg 1 550
Tilhengervekt kg 0
Bagasjerom liter 434 – 1 467
Lengde mm 4 300
Bredde mm 1 815
Høyde mm 1 550
Akselavstand mm 2 605
Ombordlader kW 7,4 eller 11
Ombordlader, tid 0-100 8t eller 5t 15 min
Hurtiglading 100 kW 0-80% 30 min
Batterikapasitet kWt 50 brutto
Rekkevidde WLTP 320 km