Når Opel Mokka kommer i sin andre generasjon, er alt nytt, og ganske annerledes. Vi har sett nærmere på den lille elektriske SUVen.

Tekst og foto: David K Andersen

Den kompakte SUVen Mokka kom i 2012, og hadde facelift og litt til, i 2016. Når den nå får erstatter, litt på overtid, er ikke noe det samme som før.

Forrige generasjon var den første SUVen som virkelig tok av for Opel. Kanskje ikke verdens tøffeste, men med fin plass innvendig for størrelsen og mulighet for firehjulsdrift, krysset den av de boksene folk ønsket.

Nå er verden annerledes på alle måter. Opel tilhører PSA og ikke GM, og nye biler skal helst være elektriske.

Det har blitt utnyttet til å gjøre nye Mokka til en ganske annen bil enn den var. Opel har jo nå en nokså bredt utvalg av SUVer, eller crossovere som er en mer presis benevnelse, med praktiske og rimelige Crossland, og kompakt-SUVen Grandland som er litt større enn utgående Mokka, og ikke minst ladbar.

For å passe inn i det bildet, har Mokka krympet med drøye 10 cm på lengden, og blitt mer av et kult og stilig alternativ til søsknene.

Tenk en miks av Hyundai Kona på størrelse og BMW X2 med tanke på designfokus. 

Sistnevnte er sentralt på denne bilen. Ikke bare fordi den er kul å se på med sin langt fetere profil og tydeligere fokus på linjeføring og detaljer enn forgjengeren. Nei, her skjer det mer, dette er nemlig den første Opelen med et helt nytt designspråk vi kommer til å se mer av på fremtidige modeller.

Den begivenheten er symbolisert via det faktum at denne Mokkaen faktisk har hatt sin egen konseptbil – GT X som vi har sett nærmere på tidligere.

Grillen, som naturligvis ikke er en grill siden dette er en elbil, kalles Opel Vizor. Den skal føre tankene til klassikere som første generasjon Manta. For deg som er skikkelig inne i Opels designarv, hinter også linjen midt over panseret til historiske modeller.

Mokkaens brede profil, store hjul, korte overheng og friske taklinje, tar det hele i mål, og gjør dette til en av de desidert stiligste små crossoverne.

På innsiden er det like store forandringer som på utsiden, her er dessuten nyhetene store sammenlignet med andre moderne Opel-modeller. Pure Panel betyr at Opel for første gang får komplett digital instrumentering som løper sammen med infotainmentskjermen i midten. 22 tommer til sammen.

I likhet med å skue bilen fra utsiden i virkeligheten, oppleves derfor også innsiden som moderne og spennende. Også flere av detaljene er helt nye for denne bilen, legg eksempelvis merke til at PSAs karakteristiske girvelger er borte. En ny nedfelt vippe-bryter står for retningsvalget.

Styringen av klimaanlegget og rattet er det eneste som minner om noe vi har sett før.

Drivlinjen derimot, er velkjent. 

Her leverer 50 kWt batteri, energi til elmotoren på 136 hestekrefter som driver forhjulene. Det samme finner vi i modeller som Opel Corsa-e og Peugeot e-2008.

Rekkevidden for Mokka er på 324 km WLTP, og forbruket oppgitt til 1,74 til 1,78 kWt per mil. Det høres om ikke annet konservativt ut for bilstørrelsen, så vi kommer neppe til å få noen overraskelser når vi etter hvert skal teste for første gang.

For den som er interessert i ladehastighet, tar den opp til 100 kW hurtiglading og skal kunne fylles på opp til 80 prosent på 30 minutter. Den kan leveres med 11 kW ombordlader.

Blant de kjappeste elbilene blir ikke Mokka, den trenger 9 sekunder blank fra 0 til 100 km/t, men med 260 Nm med på laget fra start, er den helt sikkert kvikk nok for de fleste.

Kjøreegenskapene skal dessuten stå i stil med det kule utseendet: Karosseriet er 30 prosent stivere enn før, slik at det har blitt mulig å finjustere hjuloppheng, dempere og fjærer bedre.

En prøvesitt forteller at om kjøreopplevelsen holder hva som loves, ligger det meste bak rattet til rette for suksess: Førersetet er komfortabelt og har fin sidestøtte. Ikke minst kan det sammen med rattstammen justeres på en måte som gir lav og sportslig kjørestilling. For de som måtte verdsette den slags.

Med bare 3,15 meter lengde, er ikke nye Mokka like stor som det kan se ut, men plassutnyttelsen virker grei i baksetet. Bagasjerommet tar 310 liter.

Prisene

Salget åpner denne uken, som betyr at prisene er klare. Der ser Mokkaen ut til å komme svært godt ut, den starter på bare 279 900 kroner, mens en fullspekket Ultimate går løs på 331 900 kroner.

På vanlig Opel-vis, kommer bilen da svært godt utstyrt – til tross for at den «bare» er en liten crossover.

LED Matrix automatiske fjernlys med evne til å blokke ut andre trafikanter er på plass, en viktig detalj i Norge. Videre har den adaptiv fartsholder med kø-funksjon, som gjør at du automatisk følger bilen foran selv om den stopper helt opp og setter i gang igjen. Automatisk filholder passer på at du holder deg midt i kjørebanen.

Som seg hør og bør på en bil med design i fokus, kan du velge mellom en rekke eksteriørfarger, felger, og ulike interiørkombinasjoner.

Førsteinntrykket lover godt for denne bilen, det er kult at Opel vil utfordre på design. De første kundene ventes å få bilene sine i april neste år, vi kommer tilbake med prøvekjøring så snart det lar seg gjøre.

Galleri: