Hjem Tester Test: Opel Grandland X Hybrid4

Test: Opel Grandland X Hybrid4

Opel gjør teknologien enkel å håndtere, når de lanserer sin første ladbare hybrid. 300 hester og firehjulsdrift kommer som bonus.

Tekst og foto: David K Andersen

Vi kan ikke si annet enn at det skjuler seg en råtass under dette SUV-karosseriet med karakteristisk todelt rød og sort lanserings-farge. 300 hestekrefter og 520 Nm gjør ikke bare Grandland X Hybrid4 til Opels kraftigste på lenge, men er rett og slett uvant i en kompakt folke-SUV, som konkurrerer med biler som Nissan Qashqai, Ford Kuga og Volkswagen Tiguan.

Årsaken er selvfølgelig at dette er en ladbar hybrid. Den har hjelp av to elmotorer. Derav kreftene. Hvordan den håndterer dem, kommer jeg tilbake til lenger ned, først ser vi litt på teknologien. Og ikke minst måten Opel fremstiller den på for deg som skal bruke bilen.

Grandland X ble lansert i 2017, deler base og teknologi med Citroën C5 Aircross og Peugeot 3008, og går rett inn i et av de mest populære bilsegmentene i Norge. Dette er jo kort og godt Golf, Astra eller Focus – men i SUV-format, og aningen større.

Så langt har det vært mulig å velge mellom større eller mindre diesel- og bensinmotorer, mens firehjulsdrift er noe man har vært nødt til å klare seg uten.

Men nå er altså Hybrid4 her, ladbar, med trekk på alle fire, og det hele.

Høy standard

Til første forsøk på plug-in hybrid å være, har man definitivt satset høyt. Det betyr ikke bare stort batteri, men at man har valgt en type teknologi som både er istand til å tilfredsstille forbruk og utslipp, men også de av oss som er ekstra glade i kjøre bil.

Nøkkelen ligger i kombinasjonen av turbo bensinmotor og 8-trinns konvensjonell automatkasse, fremfor sugemotor og trinnløs kraftoverføring.

Da har du en base som både leverer mye moment, og setter kreftene i asfalten mer direkte. Legg på to elektriske motorer, en foran og en bak, og du oppnår både firehjulsdrift og den betydelige samlede effekten.

Batteripakken er på 13,2 kWt, som er omtrent det vi venter av en ny ladbar hybrid på denne størrelsen i dag. Dette er kort og godt hva det for tiden er mulig å få plass til av kapasitet på tilgjengelig plass.

Det litt uvanlige med Grandland X Hybrid4, er at selv om drivlinjen er «state of the art», dette er svært avansert teknologi, har Opel valgt å fremstille det som like enkelt som om bilen skulle gått på diesel eller bensin, for deg som bruker den.

Enkel å forstå

Noen form for hokus pokus eksisterer ikke, enten det er kompliserte skjermsystemer i dashbordet med en rekke ulike valg for visninger av forbruk og funksjon, eller et stort antall mulige kombinasjoner av ulike kjøremodus og valg for hvordan systemet skal fungere.

Her har du kort og greit to analoge klokker foran deg, hvor den eneste forskjellen er at turtelleren er skiftet ut med en som viser hvor mange prosent av kreftene du bruker, og hvor mye du lader når du triller eller bremser.

I infotainmentsystemet finnes det et eget skjermbilde som viser litt mer statistikk, men annet enn det, og ladeluken på venstre side bak, er ting akkurat som i en hvilken som helst annen bil.

Det eneste du i praksis trenger å gjøre, er eventuelt å velge mellom ett av de fire kjøremodusene: Elektrisk, hybrid, sport eller firehjulsdrift. Doble parametre, som eksempelvis både mulighet til å velge mellom strøm eller bensin, og så igjen velge eco-program eller ikke, finnes ikke.

Nå er det ikke sikkert alle synes dette er like bra, selv kunne jeg tenkt meg noen flere muligheter i den lettbetjente kjørecomputeren mellom klokkene i instrumenteringen. Men skulle elektrifisering være nytt for deg, og du bekymrer deg for hvordan du skal lære deg å bruke en ladbar hybrid best mulig, er det ubegrunnet i denne bilen. På dette feltet skiller Opelen seg tydelig fra mengden.

Ulempen er at det ikke ser hypermoderne ut fra førerplass, og at de av dere som er tech-friker ikke har all verden å utforske ved bilen. Men den enkle og oversiktlige måten å bruke og kjøre Grandland hybrid på, burde tiltale mange. Den er som en helt vanlig bil. Bare at du reduserer drivstoffkostnadene betydelig. Samtidig som du kjører fra det meste annet ute på veien om du skulle ha lyst, da.

Forbruk og rekkevidde

Testuken foregikk i normalt forsommer-vær med temperaturer mellom 10 og 15 grader. Når vi tester rekkevidden på strøm på ladbare hybrider, gjør vi det på to måter – ingen av dem i nærheten av vitenskapelige – dette er bare for å gi deg en pekepinn.

Den ene er at vi rett og slett bruker bilen slik vi ville brukt den om det var en helt vanlig dag. Altså diverse småturer: På jobb, til butikken, bort til noen venner, og så videre. Uten tanke på å kjøre spesielt forsiktig – bare helt normal hverdagsbruk. Her klarte Grandland 44 km på strøm, som er meget bra.

Det andre vi gjør, er å kjøre en fast testløype som består av en kombinasjon av landevei og by-kjøring. Da kommer man lenger, fordi bilen slipper å bruke energi på omstart av systemer et antall ganger, å klimatisere kabinen om og om igjen, og den type ting. Vi passer også på å ikke overskride fartsgrensene, og om ikke direkte kjøre forsiktig, så å unngå unødvendig energibruk via forbikjøringer eller raskere akselerasjon enn normalt.

55 km ble fasiten her, og det er nokså imponerende for en SUV med denne batterikapasiteten. Selv om Opel selv oppgir hele 62 km i henhold til WLTP-metoden å måle på.

Forbruk ved kjøring med tomt batteri havnet for oss på 0,66 liter per mil, mens den over en strekning på 10 mil, hvor den hadde fullt batteri ved start, gikk på 0,31 liter pr mil. Når turen øker til 15 mil, økte forbruket til 0,41, og slik vil det jo fortsette jo lenger turen er, frem til du på et eller annet tidspunkt ikke lenger har nytte av at du ladet den før start.

Frakjørt av en Grandland

Ikke alle ute på veien regner med å bli frakjørt av en Opel Grandland X, så det er jo en lett festlig aktivitet å bedrive. Her blåser 0-100 km/t unna på 6,1 sekunder, så det er bare å holde seg fast.

Bensinmotoren, elmotorene og girkassen jobber 99 prosent av tiden svært godt sammen, og uten at du tenker på dem i det hele tatt. Enten det er overgangen mellom regenerering og faktisk bremsekraft, mellom elektrisk eller fossil-drift, eller måten elmotorene fyller de hullene den konvensjonelle biten av drivlinjen noen ganger har, slik at gassresponsen er direkte som på en ren elbil, fremstår dette som svært velkalibrert og godt fungerende.

Det kan enkelte ganger, dersom du ikke er i Sport, og brått bestemmer deg for å kjøre forbi, ta litt lenger tid enn ønskelig før bilen forstår at den må gi deg nok krefter, men det skjedde bare ved et par anledninger.

Ikke alle sidene av kjøreopplevelsen er imidlertid like imponerende. Fjæringen er hverken spesielt komfortabel, eller bidrar til sportslige kjøreegenskaper.

Førstnevnte er godkjent, så sammen med på typisk Opelvis svært komfortable seter, lavt støynivå, utmerket ergonomi og lettkjørt følelse, gjør Hybrid4en det godt på totalkomfort. Her kjører du både kort og langt stress- og problemfritt.

Kjøreegenskapene derimot, kunne med fordel vært bedre. I alle fall for deg som ønsker å utnytte alle kreftene på svingete veier. Styringen er vellykket, med perfekt vekting, kjapp respons, høy retnigsstabilitet og grei følelse av hva bilen holder på med.

Og så lenge du ikke presser den spesielt i svingene, oppfører den seg fast, bestemt og med sportslig snitt. Nærmer du deg grensen derimot, lener den seg for mye, understyrer og klarer ikke lenger å kontrollere egne karosseribevegelser godt nok. Men ok – da går det fort. Kanskje vil du aldri treffe på disse utfordringene selv.

De praktiske sidene

For deg med familie, eller som ofte har med passasjerer, er det greit å vite litt om hvordan det står til med plass. Her er Grandland på snittet for klassen. Det betyr tilstrekkelig bakseteplass for voksne, men ikke mer.

Enkelte smarte detaljer drar opp, som helt flatt gulv i baksetet (takk elektrisk bakhjulsdrift for det), dører som går helt ned utenpå kanalene, og solgardiner integrert i dørene.

Selv om den bakre elmotoren er kompakt integrert i selve bakhjulsopphenget og ikke tar opp særlig mye plass, er det flere komponenter som skal være med her enn i en fossil forhjulsdrevet variant, så det oppgitte litermålet for bagasjerommet synker fra 514 til 390 liter. Da skal du imidlertid huske på at en del av literne du mister befinner seg under gulvet, så forskjellen i praksis, er ikke så stor. At det er relativt langt, og at du selvfølgelig kan ta ut hattehyllen og laste høyere, hjelper.

Grandland X Hybrid4 er ikke blant de aller beste på plass i denne klassen, men er du på jakt etter en bil som både kan huse fire personer, barnevogn og hundebur, er uansett denne biltypen snau. Mange ville imidlertid sikkert ønsket seg noen hundre kg høyere tilhengervekt. 1 250 kg holder til en liten campingvogn, men ikke mer.

Interiøret ellers er normalt praktisk, med greit utvalg i steder å legge fra seg ting på. Kjørestillingen er dessuten svært fleksibel, og setene som allerede nevnt, et høydepunkt.

Utstyrsmessig har du hva du venter av en moderne bil, enten det er ladeplate, adaptiv cruise eller 360-graders kamera. Ekstra pluss for ventilerte skinnseter og et lydanlegg som til tross for mangel på kjent hifi-logo på høyttalerne låter bra.

Konklusjon

Med prislapp for testbilen, som er en Utimate med alt, på 570 100 kroner, er ikke dette en billig bil. Du får imidlertid en av de beste ladbare hybrid-drivlinjene på markedet, trekk på alle fire og voldsomme fartsressurser. Kvalitetsfølelsen innvendig og kjøreegenskapene derimot, er ikke like sterke punkter. Som en totalpakke, har du alt mange ser etter i dag, muligens med unntak av noe begrenset bagasjeplass. Det hele presentert med uvanlig god brukervennlighet.

Data:

Opel Grandland X Hybrid4 Ultimate
Pris fra 524 900 (Premium)
Pris testbil 570 100
Motortype R4 bensin turbo + 2 x elektrisk
Drivlinje Plug-in hybrid 4WD A8
Motorvolum ccm 1 598
HK system 300 v/6 000 o/min
Nm system 520 v/3 000 o/min
Sek. 0-100 km/t 6,1
Topphastighet km/t 235
Forbruk blandet l/mil 0,14
Forbruk ren el kWt/mil 1,59
Batteristørrelse kWt 13,2
Rekkevidde på el km 62
Utslipp CO2 g/km 32
Egenvekt kg 1 800
Tilhengervekt kg 1 250
Bagasjerom liter 390 – 1 528
Lengde mm 4 477
Bredde mm 1 856
Høyde mm 1 609
Akselavstand mm 2 675