Storbritannias første F1-team feirer 70-årsjubileum med å bygge tre eksemplarer av noe av det feteste motorsportshistorien har å by på.

BRM Type 15 Mk1 V16 – og ja da – V16 står for antall sylindre. Den første bilen skal være ferdig produsert mot slutten av neste år, og blir levert til John Owen – sønnen av teamsjefen i BRM.

En Type 15 Mk1 er utstyrt med en V16-motor som yter 600 hestekrefter ved 12 000 omdreininger. Samtlige tre biler blir bygget av Hall and Hall – et samarbeidsprosjekt mellom Owen-familien og Rick Hall – en tidligere mekaniker hos BRM.

Samtlige arbeidstegninger for originalen er tatt vare på – så gjengen som skal bygge de nye bilene har over 20.000 tegninger å forholde seg til. Det bør bety at nøyaktigheten kommer til å bli usedvanlig presis.

Originalen med Juan Manuel Fangio bak rattet.

–  Uten disse tegningene kunne vi aldri ha gjennomført et slikt prosjekt. Utrolig nok – med dett utgangspunktet kan vi fortelle en historie om fantastisk britisk ingeniørkunst. Det er vanskelig å forestille seg hvor kompleks en 16-sylindret motor er, men vi kommer til å legge samme presisjon og blikk for detaljer som for hver eneste BRM som er bygget, sier Nick Owen.

Originalen var designet for å konkurrere mot 50-tallets racere fra Mercedes og Ferrari.

I dag finnes det bare ett eksemplar av originalen – og ettersom den for alltid kun vil være en museumsgjenstand som ikke kan kjøres – ble dette en mulighet til å realisere en drøm gjennom mange år.

Bakgrunnen for at det bygges tre biler, er at Owen- og Hall-familien oppdaget tre ubrukte chassisnummer – som ikke ble brukt som følge av regelendringer i F1.

Bilene skal bygges i Bourne, Lincolnshire – og skal altså etter planen være klare neste år.

John Owen og Rick Hall skal realisere drømmen om å bygge ikke mindre enn tre eksemplarer av den legendariske 16-sylindrede racerbilen fra BRM.