Ladbar hybrid har så langt vært en løsning forbeholdt større biler. Når tar Renault systemet ned til sin minste SUV. Her er alt om nye Captur Plug-in hybrid – inkludert norske priser.

Av David K Andersen

Renault Captur er en såkalt BCUV. Det står for B-segmentet, som er småbiler ala Clio eller VW Polo, og Crossover Utility Vehicle. Eller SUV som de fleste kaller denne biltypen.

Poenget er at biler på denne størrelsen gjerne enten er rene fossilbiler eller elbiler, ikke ladbare hybrider. Det endrer Renault på med introduksjonen av den ladbare hybrid-utgaven av nye Captur.

Denne modellen, som i sin første generasjon var en av de første i sitt slag, kommer nå i helt ny utgave. Vi kjørte nye Captur for første gang i november i fjor – du kan lese prøvekjøringen i denne linken.

Men det var fossil-utgaven. Her snakker vi altså ladbar hybrid.

Drivlinjen består av en ny 1,6-liters firesylindret bensinmotor uten turbo, men som sammen med to elmotorer produserer 160 hestekrefter til forhjulene. Den ene elmotoren har som hovedoppgave å drive bilen når du kjører rent elektrisk, den har dreiemoment på 205 Nm. Den andre er en kombinasjon av elmotor og generator, og brukes på omtrent samme måte som lignende installasjoner i fullhybrider.

Den automatiske girkassen er en spennende nyvinning vi ikke har sett maken til tidligere. Det er snakk om en «dog-box», kjent fra motorsport, med rettskårne drev og helt uten clutcher. Teknologien tillater ekstremt raske, men også svært brutale girskifter. Sistnevnte er grunnen til at de ikke tidligere har blitt benyttet i personbiler, ikke en gang superbiler.

Renault har imidlertid funnet en løsning hvor den elektriske motoren benyttes til å glatte over de i utgangspunktet brutale girskiftene, slik at fremdriften skal være sømløs. Vi gleder oss til å oppleve teknologien når vi etter hvert skal prøvekjøre. Drivlinjen blir for øvrig også å finne i den ladbare utgaven av Megane som er rett rundt hjørnet.

Batterikapasiteten er på 9,8 kWt, det gir elektrisk rekkevidde på 50 km i henhold til WLTP-metoden å måle på. Topphastighet i elektrisk modus er 135 km/t.

Til Norge kommer Captur Plug-in hybrid i utstyrsnivået Intens, som er det høyeste og inkluderer ting som 10,2-tommers digital instrumentering, 9,3 tommers infotainmentskjerm med Apple Carplay og Android Auto, kjøreprogramvelger, varme i rattet, mer utstrakt bruk av myke materialer i interiøret og ladeplate, for å nevne noe.

Prisen er 359 800 kroner.

Captur leveres også i ren fossilutgave, med 155 hestekrefter og 7-trinns dobbeltclutch automat. Den koster 349 800 i Zen utstyrsnivå, og 364 800 i Intens.

Galleri: