Citroëns nye elektriske kompaktbil har i dag fått norske priser. De er vesentlig lavere enn konkurransen, dette lukter storselger.

Av David K Andersen

Mens vi fortsatt venter på å få prøvekjøre Volkswagen ID.3 for første gang, er Citroën klare med norske priser for sin konkurrent, ë-C4. Her må den tyske forhåndsfavoritten se opp.

Citroënen er riktignok ikke like plasseffektiv innvendig, om vi legger Volkswagens påstand om at ID.3 er uvanlig rommelig for klassen til grunn, denne kommer jo både med bensin/diesel-motor, og som elbil.

På den annen side, er franskmannen 10 cm lengre med sine 4,36 meter, og selv om akselavstanden er litt kortere, rommer bagasjerommene på de to bilene henholdsvis 380 liter i ë-C4 og 385 i ID.3.

Å sammenligne de to, er dermed ikke til å unngå: De er begge kompaktbiler. Eller i Golf-klassen om du vil.

Prismessig, er det imidlertid nå klart at Citroën ë-C4 ikke bare plasserer seg litt, men overraskende mye under ID.3en på pris. Mens den rimeligste utgaven av ID.3 1st koster 342 400 kroner, starter Citroënen med utstyrsnivået Feel på 277 000. Der inngår 10-tommers infotainmentskjerm, 18-tommers alufelger, skiltleser, autobrems og automatisk fjernlys, for å nevne noe.

Neste nivå heter Feel Pack og koster 292 000 kroner. Da får du i tillegg head-up, navi, ryggekamera og nøkkelfri tilgang og start.

Topputstyrte Shine koster 314 000 kroner og gir ut over tidligere nevnte utstyr, adaptiv cruise, varme i rattet, mørke ruter og mer. Denne har også aktiv styring og er selvkjørende på nivå 2.

ID.3 1st Max koster til sammenligning hele 442 700 kroner. Den har da noe mer avansert utstyr, som for eksempel LED Matrix, men her er prisforskjellen stor.

ë-C4 kommer med velkjent PSA-drivlinje, som betyr 50 kWt batteri, 100 kW hurtiglading, forhjulsdrift og 136 hestekrefter.

Med rekkevidde på 350 km og akselerasjonstid 0-100 km/t på 9,7 sekunder kan den ikke matche ID.3s 62 kWt batteri som gir 420 km rekkevidde, eller 204 hester med 0-100 km/t på 7,3 sekunder. Men veldig langt unna er den ikke, og mange vil antagelig foretrekke forhjulsdrift fremfor bakhjulsdrift.

Citroën forsikrer at merkets trumfkort, komforten, er godt ivaretatt. ë-C4 er utstyrt med de spesielle demperne med hydrauliske endestoppere, og samme type seter som i storebror C5 Aircross. Den skal også være stillegående.

-Vi gleder oss til å introdusere vår nye elektriske familiebil. ë-C4 har en kombinasjon av plass og pris som bør passe perfekt for det norske markedet, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.

Citroën ë-C4 er ventet til Norge mot slutten av året, og vil sammen med C5 Aircross ladbar hybrid og ë-Spacetourer, gjøre at det franske merket stiller sterkere enn kanskje noen gang i det elektrifiserte norske markedet.