Citroën, Opel og Peugeot lanserer elektriske flerbruksbiler med opp til 9 seter. Nå er prisene klare – her blir det både mye plass og god rekkevidde for pengene.

Av David K Andersen

Det tar sin tid å fylle alle segmenter med elektriske biler, så langt har blant annet utvalget for de som trenger god plass til både folk og bagasje, vært begrenset. I alle fall i den grad bilen skal koste mindre enn en million kroner.

De tre PSA-merkene er riktignok ikke alene om å tilby elbiler som dette, du får Nissan E-NV200 Evalia med 7 seter, men det er en noe mindre, og ikke minst enklere bil. Mercedes på sin side, tilbyr EQV 300, som tilsvarer disse på størrelse, men har større batteri. Den koster imidlertid betydelig mer.

Dermed fyller Citroën e-Spacetourer, Opel Zafira-e Life og Peugeot e-Traveller et tomrom i markedet. Prisene starter på 421 000 kroner, mens toppversjonene med alt utstyr ligger litt over 550 000.

De tre bilene kommer også i varebil-utgaver, men her er det altså personbilene vi snakker om – de kommer med inn til 9 seter.

Designen skiller dem, men både teknisk, og utstyrs- og prismessig, tilsvarer de hverandre. Her blir det snakk om smak og behag, vi har lagt ut egne bildegallerier av de tre nederst i artikkelen.

Før du kommer så langt, kan det være greit å vite at bilene leveres i to ulike lengder, og med to forskjellige batteripakker.

Den «korte» er ikke så veldig kort med sine 4,95 meter, dette tilsvarer lengdemessig en Volvo XC90. Den lange måler 5,3 meter. Med høyde på 1,9 meter, går de inn i alle parkeringshus og vanlige garasjer.

Plassforholdene er gigantiske – de nyter ikke bare godt av varebil-anene med firkantede karosserier – trioen var fra starten av påtenkt som elektriske. Det betyr at plasseringen av batteri og andre komponenter ikke påvirker plassforholdene inne i bilen.

De lange utgavene kan ta 9 personer og 1 500 liter bagasje samtidig, og skulle du bare trenge 5 sitteplasser, er vanvittige 3 000 liter bagasjeplass ledig. Dette er en totalt annen verden enn selv de aller største SUVene, og tradisjonelle flerbruksbilene.

De kan trekke tilhenger på opp til 1 000 kg.

Batteripakkene er på enten 50 eller 75 kWt. WLTP-rekkevidde for blandet kjøring er henholdsvis 230 og 330 km. Ved bykjøring skal versjonene med det store batteriet rå med hele 477 km.

Hurtiglading kan skje med effekt på opp til 100 kW, mens standard innebygget lader er på 7,4. Mot et pristillegg kan de leveres med 11 kW-lader.

Motoren er på 136 hestekrefter, og bilene har forhjulsdrift.

Standardutstyret som inngår på innstegsversjonene inkluderer 7-tommers infotainmentskjerm, aktive sikkerhetssystemer som autobrems, doble skyvedører og en del annet.

Toppmodellene er på sin side utstyrt nærmere en vanlig personbil i høy spec, og byr på ting som Denon lydanlegg, skinn, navi, panorama glasstak og head-up display.

Disse høyeste utstyrsnivåene ligger på rundt 550 000 kroner og litt mer, men selv om du legger til kapteinsstoler bak, som kan snus, reguleres og flyttes rundt, er du bare rett under 600 for den korte og litt over for den lange.

Bare de største og dyreste SUVene oppnår samme nivå av besparelser i overgangen fra fossil til elektrisk – her får du ganske enkelt utrolig mye bil for pengene. For mange store familier har jo denne typen bil alltid vært drømmen, men uoppnåelig på grunn av ekstreme avgifter.

Når nordmenn i disse dager går skoa av seg for å sikre seg bakhjulsdrevne elektriske kompaktbiler, eller firedørs sedaner, til nesten samme pris som disse store familiebilene, burde storinnrykk hos Citroën, Opel og Peugeot-forhandlerne ventes når trioen ankommer før års-skiftet. Bilene kan for øvrig bestilles fra nå av.

Galleri Citroën e-Spacetourer:

Galleri Opel Zafira-e Life:

Galleri Peugeot e-Traveller: