Ford har sluppet de første bildene av neste generasjon Ranger. Endelig kommer den mest populære pickupen i Norge og Europa med V6 diesel, og det er nyheter både på informasjonsteknologi og smarte løsninger.

Av David K Andersen

Nye Ranger er tatt frem av Fords utviklingssenter i Australia, hvor det internasjonale teamet bak bilen ønsket å lage den tøffeste og mest kapable versjonen av pickupen noensinne.

Bilen skal fungere på alt fra byggeplasser og hos bønder, til for privatpersoner og til vanlig personbil-bruk. Den skal også selges i store deler av verden. For å oppnå best mulig resultat har blant annet 5 000 personer fra en rekke ulike land blitt intervjuet og spurt om hva de ønsker fra en pickup.

Tøff i trynet

Designen er som du ser tøffere enn før, og blant annet inspirert av de store amerikanske F-serie-bilene. Den barske grillen har fått ekstra bredde via lyktearrangementets integrasjon i grillen.

Der huses for øvrig helautomatiske LED Matrix-lys. Det er nok en svært nyttig nyhet for mange brukere av en sånn bil.

 I interiøret skal det være benyttet myke materialer av høyere kvalitet enn tidligere, for med personbilaktig og påkostet følelse.

Som du ser på bildene under blir det mulig å få bilen med svært stor skjerm i midten, den største er i portrettformat og måler 12 tommer. Operativsystemet er Sync4, som også har stemmestyring.

FordPass Connect, betyr at du kan styre en rekke funksjoner via app på telefonen. Det lar deg eksempelvis fjernstarte bilen fra telefonen eller fjernstyre det omfattende lyssystemet montert rundt den.

360-graders kamera er på plass, og med det en rekke funksjoner som blant annet hjelper deg med bedre oversikt når du kjører i terrenget.

Lenger akselavstand og forakselen plassert nærmere fronten, bedrer også de faktiske offroad-egenskapene med mulighet til å gå på bratte overganger med skarpere angrepsvinkel.

Ranger har naturligvis et avansert firehjulsdriftsystem egnet for både kjøring i terrenget og på glatte veier. Den skal også få bedre kjøreegenskaper generelt etter endringer i hjuloppheng og dempersystem.

Praktiske løsninger

Den har flere praktiske rom innvendig, blant annet ladeplate, stort rom mellom forsetene, større dørlommer og oppbevaringsplass under setene.

På utsiden har den fått stigtrinn bak bakhjulet så det er lettere å klatre opp i planet. Det har også blitt større enn før, så det er enkelt å eksempelvis laste på en europall. Det har også flere og mer solide festekroker enn tidligere.

Lasterommet kan videre deles opp i flere seksjoner, og så er bakluken nå utformet som en arbeidsbenk som for eksempel egner seg for å feste materialer som skal sages på.

Sist men ikke minst sier Ford at bilen kommer med V6 diesel. Det er en god nyhet, for en av få ting man kunne ønsket seg av dagens versjon, er nettopp det. Og for deg som måtte savne Volkswagen Amarok, også levert med V6 diesel, så kommer det en ny generasjon av den også, basert på denne nye Rangeren.

Produksjonen av nye Ford Ranger starter i år, men kundelevereinger i Europa vil ikke skje før tidlig i 2023.

Galleri:

Forrige artikkelOss – og bilene vi testet i 2021
Neste artikkelTest: Peugeot 508 SW GT Plug-in Hybrid