Den må slåss med alt fra likeverdige og premium-konkurrenter, til elektriske crossovere. Men setter du design og komfort høyt, og i tillegg gjerne blir sett i noe som ikke alle andre har, er ladbare Peugeot 508 GT i stasjonsvogn-utgave et spennende alternativ.

Av David K Andersen

Mye av det vi kjenner fra Peugeots andre modeller, og konsern-søsknene, tar plass i denne 508en.

Drivlinjen for eksempel, er kjent fra en rekke modeller. 1,6-liters turboladet bensinmotor med 180 hestekrefter er koblet til en 8-trinns automatkasse som sender kreftene til forhjulene.

Så er det plassert en elmotor, som henter strøm fra en batteripakke på 11,6 kWt, på girkassen. Den er på 110 hestekrefter, så avhengig av utstyrsnivået, kan du kjøre opp til 54 km på strøm.

Det stemmer nok ganske fint, jeg kjørte 39 km i 2 minusgrader, inkludert kaldstart. Oppgitt strømforbruk er 2,23 kWt per mil, men jeg lå på 2,27 under elektrisk kjøring i testuken.

Hva Peugeot oppgir ser altså ut til å matche virkeligheten, og nå vi først er på forbruk, brukte bilen 0,59 liter bensin per mil på landeveiskjøring med tomt batteri. Det er bra – vi må regne med et lavt karosseri og relativt lav egenvekt bidrar de gode tallene her.

Når bensin- og elmotor slår kreftene sammen, leveres systemeffekt på 225 hester. Altså ikke i nærheten av spinnville 508 PSE, som også er en ladbar hybrid, men med elmotor også bak. Den yter 360 hester og klarer 0-100 km/t på bare 5,2 sekunder.

Her trenger du 8,2, men det jo ikke bare mer enn kvikt nok i vanlig kjøring, 508en leverer fint trøkk når gassen plassers i gulvet. Riktignok bruker den noen ganger litt mer tid enn ønskelig på å summe seg ved kickdown, men når den først har gjort det, vipper du lekende lett forbi bilen foran.

Overgangen melllom el- og fossil-drift, og samarbeidet mellom de to motorene og girkassen, er alltid sømløst, effektivt og mykt i vanlig kjøring. Det gir avslappet følelse når du kjører.

Godt avstemte kjøreegenskaper

Når det kommer til resten av kjøreopplevelsen, altså kjøreegenskaper, fjæringskomfort og den slags, merker du at dette er Peugeots flaggskip.

Det er store forskjeller på hvor mye ressurser som brukes på chassisene hos de ulike modellene som sitter på denne EMP2-plattformen, og hvor avanserte de er. 508en har blant annet multilink hjuloppheng bak, og sammen med lavt tyngdepunkt og lett og stivt karosseri, er det liten tvil om at franskmennene har lagt ned et solid stykke arbeid med oppsettet.

Riktig nok er denne ladbare 508en over 300 kg tyngre enn den eneste andre varianten som tilbys i Norge (1,5 130 hk diesel), men den klarer like fullt å kombinere lett, ledig, presis og sportslig følelse, med glimrende fjæringskomfort.

Det er ikke noe feil med hvordan SUV-brødrene 3008 og 5008 kjører, men dette er et annet nivå. Humper i veien tas opp på langt mer sofistikert vis.

Styringen er direkte, som nok også forsterkes litt av det lille rattet, men du har likevel god retningsstabilitet. Som jeg sikkert også har sagt før, føler jeg derfor at dagens 508 har funnet litt tilbake til merkets mesterlige håndtering av chassisene sine på 90-tallet. Balansen mellom kjørevillighet langs svingete veier, og komfort, sitter som et skudd.

Spiller på design

Mens stadig flere merker har droppet mellomstore personbiler og stasjonsvogner, fordi crossovere og SUVer utgjør en alltid økende trussel, er Peugeot en av ganske få som fortsatt tilbyr biler i denne klassen.

For å styrke mulighetene for suksess, har man i stedet for å gjøre bilen mer crossover-aktig, gjort det motsatte. 508 er lavere og fetere enn noen gang, og utgjør derfor et tydelig alternativ til å kjøre høyreist bil.

Omgivelsene skal merke at nettopp du, har valgt sportslig kjøreopplevelse, og stilig, velproporsjonert design med rene linjer og fet stance.

Ytterligere kommentarer om designen er antagelig overflødige, du ser selv hvor bra dette tar seg ut. Med mindre du er i saueflokken og helst vil bli sett i akkurat det samme som alle andre, kan det herske null tvil om at det å ankomme i denne bilen, er noe ganske annet enn å stige ut av den samme kompakt-SUVen alle andre kommer med.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Stasjonsvogn

Den eneste ulempen mulig å oppdrive, er at det er en anelse mer energikrevende å ta seg ut og inn av bilen, sammenlignet med en høyere en.

Det samme gjelder baksetet. For selv om jeg heier veldig på lave biler som dette, er det enklere å sette seg inn bak i 5008 enn en 508.

Når du først er på plass, er det imidlertid lite å utsette på plassforholdene. Størst i klassen er det langt i fra, men dette holder.

Bagasjerommet taper ikke volum, selv om dette er en ladbar hybrid. 530 liter er finfint, rommet har firkantet, praktisk utforming, og du har festeskinner langs kantene og flere smarte løsninger.

Og ikke glem at stasjonsvogner som dette gjerne har lettere utnyttbart bagasjerom enn crossovere og SUVer med noenlunde samme oppgitte volummål. Til sammenligning er rommet lengre, og litt grunnere.

Baksetet er todelt 60/40, har skiluke, og åpner opp for opp til 1 780 liters lasteplass om det legges ned. Tilhengervekten kunne imidlertid med fordel være 2-300 kg høyere enn tillatte 1 340 kg (dieselen kan trekke 1 500).

Føles spesielt

Interiøret er naturligvis i samme stil som andre moderne Peugeoter, du har iCockpit med det lille rattet, og samme designspråk.

Men akkurat som med chassis og kjørefølelse, er det trukket lenger i 508. Designen er enda tydeligere og de temmelig ekstreme linjene skaper både noe som føles veldig moderne og annerledes, og gir solid cockpitfølelse i måten du omslynges på.

Opplevd materialfølelse og byggekvalitet følger i samme gate. Det føles rett og slett ganske spesielt og påkostet, å sette seg inn i denne bilen.

Skinntrukket dashbord med kontrastsømmer, kule materialer i setene og stilige paneler med tre-look, kompletteres med detaljer som de fine knappene under infotainmentskjermen, og måten Focal-høyttalerne er integrert på.

Først når du går virkelig nøye til verks og sjekker ting som plastpanelens passform og finish i deler av interiøret du sjelden ser eller er i kontakt med, kan det merkes at det er en bit igjen til premium-merkenes nivå.

Begge skjermene har tydelig og oversiktlig grafikk, og du kan velge mellom flere oppsett for instrumentskjermen rett foran deg. Den er vellykket, mens jeg synes infotainmentsystemet i midten begynner å fremstå som litt utdatert sammenlignet med de mest moderne alternativene på markedet. Oppløsningen kunne vært bedre, og jeg hadde gjerne tatt flere muligheter for innstillinger, og enklere grensesnitt for å nå dit.

Fartsholderen kontrolleres av en tilårskommen egen pod bak rattet, og holder ikke samme nivå som resten av interiøret. Når du har lært deg knappene på den, som er usynlige under kjøring, er den imidlertid svært velfungerende.

Konklusjon

Med pris tilsvarende rivaler som Volkswagen Passat GTE, og heller ikke veldig langt unna premium-alternativer som BMW 330e, i tillegg til både ladbare og elektriske familie-SUVer i samme leie, skorter det ikke på konkurrenter for 508 SW GT. Takket være Peugeots design-fokus, både på utsiden og innvendig, og den fine kombinasjonen av sportslige kjøreegenskaper og komfort, utgjør denne praktiske familiebilen like fullt et tydelig og derfor attraktivt alternativ til alle andre.

Galleri:

 

Data:

Peugeot 508 SW GT Hybrid plug-in
Pris fra 469 900 (1.5 130 hk diesel aut Active)
Pris testbil 598 800
Motortype R4 bensin turbo +  1 x elmotor
Drivlinje 8A, FWD, elmotor på trans.
Motorvolum ccm 1 598
Systemeffekt hk 225
Systemmoment Nm 360
Batterikapasitet 11,6 kWt
Sek. 0-100 km/t 8,2
Topphastighet km/t 240
Rekkevidde el km 52 – 54 WLTP
Forbruk blandet l/mil 0,13
Utslipp CO2 g/km 30 – 32
Egenvekt kg 1 745
Tilhengervekt kg 1 340
Bagasjerom liter 530 – 1 780
Lengde mm 4 778
Bredde mm 1 907
Høyde mm 1 420
Akselavstand mm 2 793

 

Forrige artikkelNye Ford Ranger: Endelig med V6
Neste artikkel100 mil rekkevidde: Mercedes Vision EQXX