Mercedes har presentert konseptet Vision EQXX. Med forbruk under 1 kWt per mil og mer enn 1 000 km rekkevidde, viser den hva en fremtid ikke veldig langt unna, kan bringe.

Av David K Andersen

Mercedes kjører hardt på elbil, og har allerede et bredt spekter biler på veien. Alt fra ganske «vanlige» biler som EQA, nye EQB og storselgeren EQC, til teknologi- og luksusflaggskipet EQS på dedikert plattform og med egen teknologi.

De stopper imidlertid ikke der, neste skritt på veien ble vist på en digital verdenslansering nå i kveld. Konseptbilen heter Vision EQXX, og fokuserer knallhardt på effektivitet, bærekraft og informasjonsteknologi.

Poenget har ikke vært å ta frem en elbil med ekstrem rekkevidde ved å montere et enormt batteri, men å utnytte tilgjengelig energi maksimalt, på bærekraftig vis.

Derfor er faktisk batterikapasiteten lavere enn på EQS, her har du 100 kWt utnyttbar energi. Med forbruk under 1 kWt per mil, betyr det mer enn 1 000 km rekkevidde.

Det skjer via en rekke tiltak, blant annet er EQXX mindre enn den kanskje ser ut som på bilder. Mercedes sier det er en kompakt bil, og vi har grunn til å tro at den er mindre enn kommende EQE, til tross for akselavstand på 2,8 meter.

Først og fremst, kommer imidlertid det ekstremt lave forbruket via rekordlav luftmotstand med verdi på bare 0,17.

Du ser selv på designen hva som er i fokus, bakenden minner nesten litt om historiske racingbiler ment for ekstremt høye hastigheter, som Porsche 917 Long Tail eller en Ferrari 512 S.

Den har selvfølgelig også en rekke passive og aktive triks for å nå målet. Som ikke-eksisterende panel-åpninger i karosseriet og motorisert diffuser bak. Mercedes-AMG High Performance Powertrains i Storbritannia, som lager den enormt avanserte turbo-hybrid V6eren i til Formel 1-temaet, har bistått i utviklingen på flere områder.

Lav vekt hjelper også på, egenvekt under 1750 kg for en bil med 100 kWt batteri, er ekstremt. Med det burde bilen være rimelig sprek til tross for beskjedne 204 hestekrefter på bakhjulene.

For maksimal utnyttelse av energi, har EQXX 900V system, og det er en rekke nyvinninger på uthenting av energi fra batteriet. Blant annen en spesiell løsning som tapper hver celle like mye hele tiden. Det skal gjøre at du får ut mer av det.

Ekstra energi for å drifte bilens systemer hentes dessuten delvis fra solcellepanelet i taket med 117 celler, mens varmepumpen blant annet henter ut overskuddsvarme fra drivlinjen. Og siden luft løper gjennom bilen på undersiden, hentes nødvendig kjøling for ulike komponenter derfra.

På innsiden finner du det Mercedes kaller et fritt flytende 1-piece display, som går tvers over hele dashbordet. Du kommuniserer med bilen via dens AI-basert sjel, som Mercedes kaller det som antagelig er fremtidens MBUX.

Interiøret er bygget i bærekraftige lettvektsmaterialer, den har blant annet gulvmatter fremstilt av bambus, og et nytt vegansk skinn som består av materie fra kaktus-planter og en ny type sopp Mercedes sier de kan fremstille naturlig med 2 ukers vekst-tid.

EQXX skal være den mest effektive Mercedesen noen sinne, de sammenligner den med en bensinbil som hadde brukt under 0,1 liter per mil, for å understreke hvor godt de har lyktes med oppgaven.

Teknisk sjef på Mercedes, Markus Schäfer, sier til Autocar at bilen er en fungerende prototype. Den skal ha Mercedes’ neste generasjons drivlinje, inkludert kommende batteriteknologi ventet i 2024.

Flere av komponentene utviklet for denne konseptbilen, skal dessuten være mer eller mindre klare for produksjon, og kan dukke opp i ulike modeller før den tid.

Galleri:

Forrige artikkelTest: Peugeot 508 SW GT Plug-in Hybrid
Neste artikkelBMW iX M60