Hjem Nyheter BMW iX M60

BMW iX M60

Like etter at de første iXene har begynt å rulle på norske veier, er BMW klare med den nye topp-modellen M60.

Av David K Andersen

BMW bruker sin M på stadig flere modeller, og nå er enda en ny biltype klar for den sportslige behandlingen: Stor, elektrisk luksus-SUV.

Denne gangen er det iX sin tur, og i motsetning til i4 M50 som vi nettopp testet, er altså tallet her 60. Antagelig for å antyde at effektnivået er enda høyere.

-Sammen med nye BMW i4 M50, beviser nye BMW iX M60 at også de elektriske spydspissene til det tyske merket fortjener å bruke den samme ettertraktede bokstaven i modellbetegnelsen. Nye BMW iX M60 representerer en ny tilnærming til progressiv luksus og ren elektrisk kjøreglede, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

Optimalisert = mer power

iX M60 har optimaliserte motorer både foran og bak, det er snakk om effekt på henholdsvis 258 og 486 hestekrefter. Samlet gir det systemeffekt på hele 619 hk.

Sammen med det høyeste dreiemomentet noen gang i en BMW, bilen leverer 1 100 Nm under Launch Control, avklares 0-100 km/t på 3,8 sekunder. Kjører du i Sport-modus, er 1 015 Nm tilgjengelig.

Topphastigheten er begrenset til 250 km/t, som er 50 høyere enn iX xDrive50. De to har for øvrig samme batteripakke med netto-kapasitet på 105,2 kWt, så med imponerende lavt WLTP-forbruk på 21,6 kWt, er rekkevidden for M60 hele 566 km.

Hurtiglading kan skje med effekt opp til 200 kW, som blant annet betyr at du kan lade fra 10 til 80 prosent SOC på 35 minutter.

Radikal konstruksjon

Som vi vet fra før er iX mer enn en stor elektrisk SUV, dette er BMWs nye teknologiske flaggskip blant elbiler, og er langt mer avansert i konstruksjonen enn mange av alternativene. Noe som delvis forklarer prisnivået også – M60 koster fra 1 149 000 kroner.

Strukturen bak karosseriet er bygget i aluminium og karbonfiber, fremfor stål. Den er altså lettere og stivere enn vanlig. Du har videre en rekke lettvektsmaterialer i den utvendige delen av karosseriet på M60, eksempelvis er taket, side- og bakseksjoner utført i karbonforsterket plastikk – først sett på CSL-utgaven av E46 M3 i 2003.

M60 byr videre på luftfjæring rund baut og adaptive dempere, i tillegg til ekstra kraftig stabstag bak og et svært avansert firehjulsdriftsystem med tilhørende elektronisk styring. Både det, dempere og luftfjærng, skal reagere og justere lynraskt til enhver situasjon.

Til tross for høy vekt, sier BMW at bilen skal ha lettbeint følelse i alle hastigheter, samtidig som føreren alltid har mulighet til å kjøre tett på de fysiske grensene – slik det pleier å være i M-biler.

Detaljer avslører

Sett opp mot xDrive40 og xDrive50, skiller M60 seg ut med subtile detaljer. For eksempel har du blå bremsekalipere med M-logo. Den finner du også andre steder på bilen, i sort høyglans og fargen Titanium Bronze. Samme farge går igjen i listen under sidevinduene og bakover.

21-tommers felger er standard, men bilen kan også leveres på 22-tommere i egen design.

I prisen nevnt over, inngår betydelig mer utstyr enn vi er vant til fra BMW, du har blant annet Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound lydsystem, comfort access, laserlys, ventilerte forseter og selvfølgelig Live Cockpit Professional og Natural Interaction, som betyr store skjermer og flerfoldige muligheter for samhandling med bilen.

Det vil bli mulig å bestille BMW iX M60 senere i januar, mens den globale lanseringen er planlagt til juni. Tegneby sier de opplever svært stor etterspørsel etter iX, og at BMW forventer mange om beinet for nye M60.