Audis nye elbil Q4 e-tron, er mindre, rimeligere og mer moderne enn storebroren – men har likevel plass til hele familien.

Tekst og foto: David K Andersen

Nå som det har gått opp for de fleste at fremtiden faktisk er elektrisk, er det automatisk også klart at såkalte dedikerte elbiler er løsningen. Altså en bil som ikke deler noe med en helt eller delvis fossil søskenmodell, men er utviklet helt fra bunnen av bare for å være elbil.

At det gir det beste resultatet, sier seg i grunn selv.

Så langt har det ikke skortet på elektrisk suksess fra Audis side – denne bilens storebror, som bare heter e-tron, var landets mest registrerte bil i fjor. Og med Porsche Taycan-slektningen e-tron GT, breddes utvalget med toppmodell i RS-stil.

Men det er denne, Q4 e-tron, som ventes å ta over fokuset videre fremover. Med dedikert elbil-plattform (MEB fra Volkswagen Group), akkurat passe størrelse for de aller fleste, og en rekke ulike varianter med tilhørende variabelt prisnivå, burde det meste ligge klart for mer elbil-suksess for Audi. Ikke har den særlig konkurranse fra erkerivalene akkurat nå heller.

Q4

I Audis tradisjonelle SUV-program, plasserer Q4 seg litt nærmere Q5 enn Q3 på utvendig størrelse, men tilsvarer førstnevnte på innvendig plass. Den er altså litt større enn kompakt-SUVer flest, som igjen betyr at den er temmelig nøyaktig akkurat passe stor for de fleste familier, samtidig som den er relativt snerten med tanke på parkering og kjøring på trange steder.

Du kan starte med å velge mellom denne karosseriformen, eller en mer design-fokusert Sportback med fallende taklinje bak. Deretter velger du mellom bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, før du bestemmer batteristørrelse og effekt.

Q4 bærer tilsvarende tosifrede, og ikke direkte meningsgivende betegnelse for å angi motorkraft, som andre Audi-modeller. Innstegsmodellen heter Q4 e-tron 35, og kommer med 52 kWt batteri, 335-340 km rekkevidde, bakhjulsdrift og 170 hestekrefter. Neste trinn er testbilen som heter 40, har 77 kWt batteri, rekkevidde opp mot 500 km, bakhjulsdrift og 204 hester.

Vil du ha quattro firehjulsdrift, velger du nye Q4 e-tron 45 quattro med 265 hestekrefter som ble presentert helt nylig, eller 50 quattro med 299 hestekrefter. Begge to med 77 kWt-batteriet.

Prisene starter helt nede på 400 000 kroner, mens en fullutstyrt Q4 Sportback e-tron 50 quattro kan nærme seg det dobbelte. Testbilen koster 578 000 kroner.

Slankere

Q4 e-tron er betydelig slankere i designen enn både søsken-SUVene på MEB-plattformen, og storebror e-tron. Den lyse blåfargen på testbilen letter også litt, og gjør at den føles moderne og luftig i fremtoningen.

Samtidig har den store hjul, høyt og flatt panser, og ikke minste særdeles vellykkede hjulbuer som gjør den fet og gir tøff stance. Personlig har jeg også stor sans for at rutene ikke er veldig mørke. Q4 skiller seg ikke like mye ut på utseende som enkelte elektriske konkurrenter, men det tror jeg passer Audikunden utmerket.

Bare det i overkant plastikk-aktige utseende på den store grillen, trekker litt ned. Utenom det, synes jeg Audi lykkes uvanlig godt med bilens fremtoning.

Typisk Audi, men med nyheter

Innsiden av Q4 bærer Audi-tradisjonen fint. I motsetning til de minste Q-modellene, som ikke alltid har klart å by på samme, nærmest ekstreme kvalitetsfølelse som de større gjør, holder denne høy standard.

Midtkonsollen og deler av dørsidene byr riktignok på en del hardplast, men det kommer du sannsynligvis ikke til å tenke så mye over. Kanskje litt fordi interiør-designen er nokså vågal til Audi å være.

Mye kjennes igjen fra andre modeller, som infotainmentskjermen, den digitale instrumentskjermen og spakene bak rattet.

Men dashbordets design er dratt ganske langt med tydelige, chunky profiler, og så har det kommet en spennende øy, stikkende ut fra dashbordet. Virker tøft, nytt og litt annerledes.

Jeg er imidlertid ikke sikker på hvor vellykket den er, ved siden av å være en kul design-greie. Bare girvelgeren, startknappen og noen andre funksjoner, befinner seg der. Sånn sett brukes plass til noe som egentlig ikke tar så mye plass.

Den berøringsfølsomme sirkelen du kan skifte spor i medieavspillingen med, eller sveipe i sirkler på for å justere volumet, er en kul videreutvikling av merkets tradisjonelle volumhjul, også plassert i midtkonsollen. Men den er litt for langt unna, så du må lene deg frem.

Rattet er forresten også litt radikalt, både på grunn av formen, og fordi det huser helt nye berøringsfølsomme flater fremfor for knapper. Flere merker har lignende løsning, men Audis er bedre: Respons, plassering og følelse er veldig bra. Men flatene går nesten inn i selve rattkransen, så legger du over kjapt med håndbaken på rattet, kan du fort endre på en meny – ufrivillig.

Stor for størrelsen

Førerplassen er ekstremt variabel, med ekstremt store justeringsmuligheter for sete og ratt. Du kan sitte så lavt at du knapt ser over dashbordet, eller høyt og majestetisk. Sånn skal det være.

Sittekomforten i de skinnkledde setene (inngår i «interiørpakke med kunstskinn») kan egentlig ikke kritiseres, for du kan sitte i dem i time etter time uten å bli sliten.

Men kunstskinn-kledningen gjør det stekende hett å sette seg inn en varm sommerdag. Uten perforering eller kjøling, forblir det like varmt hele turen. Dessuten ser setene tristere ut enn hva som er bilen verdig – jeg ville unngått akkurat disse.

Plassen er det naturligvis ikke noe å si på. Det er åpent og luftig foran, selv om vinklingen av dashbordet og øya med girvelgeren i, også gir en anelse cockpit-følelse du ikke har i for eksempel Volkswagen ID.4.

Bak kan passasjerene nyte godt av den lange akselavstanden, som gir svært gode plassforhold sett opp mot bilens totallengde. Hatt får plass på de fleste hoder, og du kan strekke godt på benene. Ikke er gulvet like høyt i forhold til sitteputen som hos mange andre elbiler heller – du får altså ikke altfor skarp knevinkel. Det er dessuten helt flatt.

Bagasjen tar 520 liter, det tilsvarer omtrent en stasjonsvogn. Pluss for smart todelt gulv, og 40/20/40-deling av baksetet. Ideelt sett hadde den også hatt et lite rom for ladekabler under panseret, men det finnes ikke.

Taklasten er 75 kg, og vil du trekke tilhenger er det 1 000 kg som gjelder for bakhjulsdrevne utgaver som denne. 1 200 for quattro.

Ingen racer, men kjøreglad likevel

204 hester på 2,1 tonn gir ikke voldsomme fartsressurser. 0-100 km/t går på 8,5 sekunder, men mer interessant, er det sannsynligvis å vite at den er kvikk og sparker bra med en gang du trykker på gassen. Og at den dabber av litt mer enn ønskelig når det begynner å gå virkelig fort.

Audi oppgir forbruk på 1,77 kWt per mil (WLTP), men på min faste testrunde på landveier og gjennom tettsteder (snitthastighet 59 km/t), ville Q4en bare ha 1,32 kWt per mil. Det er for øvrig merkbart lavere enn hva Skoda Enyaq med samme drivlinje kunne vise til – selv om Skodaen på papiret skal bruke mindre strøm enn Audien.

Uansett er rekkevidden på 498 km (for testbilen), enkel å oppnå (og antagelig overgå) med en anelse omhu og sommervær. For å komme opp på oppgitt forbruk, må det kjøres friskere enn hva fartsgrensene på norske landeveier tillater. Eller på motorvei.

Den automatiske regenereringen, som tilpasses annen trafikk, svinger og kryss, er suveren, og gjør såkalt en-pedals-modus overflødig.

Selv om hardware og plattform deles med andre modeller og merker fra gruppen, skiller Q4 e-tron seg tydelig ut på kjørefølelse. Bilen føles lettere, mer direkte og ikke minst med større appetitt for svingete veier en de andre SUVene på samme størrelse.

Riktignok leverer den ikke samme ekstremt høye fjæringskomfort som ID.4, eller store e-tron for den saks skyld, men Q4 er komfortabel nok det aller meste av tiden.

Og så får du betaling i form av større porsjoner kjøreglede og kontroll langs svingete veier. Den er ikke bare presis og naturlig å plassere gjennom svingene, men også villig til å presses og lekes med.

Der elektronikken bryter inn altfor tidlig ut av svingene og kutter kreftene sånn at ikke baken skal risikere å komme seg løs på konkurrentene, mater Q4en på med solid moment. Det er en forutsetning for at naturlig og dynamisk kjøring langs svingete veier skal kunne gjennomføres. I tillegg kan du slå av antispinn og antisladd-system, og dermed virkelig ha moro med en svinsende bakende på løsere, eller glatt underlag.

Det er altså ingen tvil om hvilken MEB-basert bil du skal velge om sportslig tilnærmg til kjøring er hva som gjelder for deg.

For øvrig er bilen svært lettkjørt med fin oversikt, velfungerende hjelpemidler for komfort og sikkerhet, og utrolig liten svingradius.

MER ELEKTRISK AUDI? HER ER TEST AV E-TRON SPORTBACK 55!

Konklusjon

Audi treffer som vi kunne ventet med Q4 e-tron. Den drar med seg fordelene den dedikerte plattformen gir, i første rekke snakker vi forbruk og innvendig plass. Samtidig tilfører den typiske Audi-kvaliteter som flott interiør, solid design, en god dose status og et sportslig fortrinn. Det blir en fin miks, som kommer til å passe deg som shopper på dette nivået utmerket.

Galleri:

Data:

Audi Q4 e-tron 40 Business
Pris fra 479 300 (40)
Pris testbil 577 730
Motortype Elektrisk
HK 204
Nm 310
Sek. 0-100 km/t 8,5
Topphastighet km/t 160
Forbruk blandet kWt/mil 1,77
Utslipp CO2 g/km 0
Egenvekt kg 2 050
Tilhengervekt kg 1 000
Bagasjerom liter 520 – 1 490
Lengde mm 4 588
Bredde mm 1 865
Høyde mm 1 632
Akselavstand mm 2 764
Ombordlader kW 11
Ombordlader, tid 0-100% 6,75 timer
Hurtiglading 125 kW 0-80% 38 min
Batterikapasitet kWt 82/76,6 brutto/netto
Rekkevidde km WLTP 498