Hjem Tester Test: Audi e-tron Sportback 55

Test: Audi e-tron Sportback 55

Elbil må også få lov til å handle mer om design og status, enn noe spesielt nyttig og økonomisk. Vi har testet nye Audi e-tron Sportback

Tekst og foto: David K Andersen

Det er helt lov å like, eller kjøpe en bil bare fordi du har sansen for hvordan den ser ut. Eller statusen den gir deg. Sånn har det alltid vært. Hvilke andre grunner skulle det være til å kjøre en coupé?

Det med statusen, er i orden for elbiler, ikke noe problem. Du viser at du henger med på utviklingen, skjønner hva som er hot, og har råd til en kostbar bil. Eneste forskjellen mot før, er at du får miljøalibiet på kjøpet. Som uansett holdning er en glimrende unnskyldning til å koste på seg noe mer enn det strengt tatt nødvendige.

Og selvfølgelig forholdsvis mye bil for pengene. Siden den er avgiftsfri.

Ikke at det er nødvendig å snakke om alt det der hva Audi e-tron gjelder. Den er jo med enorm margin den mest solgte bilen i Norge så langt i år.

Vi må ha design

Problemet nå for tiden, er at vi kanskje glemmer deler av det som egentlig gjør bil kult. Vi er så opptatt av den skal være elektrisk med alt hva det innebærer av rekkevidde og hurtigladingsegenskaper og varmepumper og gudene måtte vite, at sammen med status-elementet, er liksom det nok.

Men kom igjen, det er jo ikke nok i det hele tatt. Vi må ha design også. Noe som ser ut som det gjør, bare for å se bra ut. Ingen annen grunn.

Enter Sportback – coupé-utgaven av e-tron.

Og der kunne vi nesten stoppet. Bare sagt, se her, denne ser utrolig bra ut, mye kulere enn en vanlig e-tron, resten er likt. Ferdig.

Så lett, vet du imidlertid at du ikke slipper unna en Bil og Motorbloggen-test, og dessuten er det litt mer enn bare taklinjen som skiller.

Selv om den definitivt er hovedgreia. Dette kan jo Audi. Ikke fordi de har vært først ute med coupé-utgaver av SUVene sine, snarere tvert imot – etter at BMW startet med X6 i 2008, kom Mercedes først, og så Audi.

Men som vi både ser på denne, og Q3 Sportbacken vi testet nylig, får Audi det desto bedre til når de først kommer.

LES TESTEN AV AUDI Q3 SPORTBACK HER!

Kanskje er det noe med arven fra før, med coupéer, og ikke minst Avant-utgavene – før Audi gikk «conventional» og fortsatt lagde litt halvveis kokko stasjonsvogner. Jeg vet ikke, men samma det, e-tron Sportback ser fantastisk bra ut.

Den er ikke bare kul fordi du viser verden at du har råd til å betale ekstra for å få mindre plass, den er kul fordi den ser så bra ut. Som en vellykket konseptbil – som faktisk nådde gata.

Den buede taklinjen som møter en oppesen stjert, er forresten ikke bare hyggelig å se på, den gir bonus på forbruk også. Den sluttende formen på øvre del av karosseriet skaper mer stabil luft-flyt bak bilen og sørger for luftmotstands-verdi på bare 0,25. For å være en 4,9 meter lang SUV, med bredde på nesten 2 meter og høyde på 1,62, er det tallet ekstremt, og gir deg inn til 10 km lengre rekkevidde sammenlignet med en vanlig e-tron.

Støtfangerne har forresten mer aggressiv stil enn på søstermodellen – ikke så lett å se hvis du ikke tenker på det, men helt sikkert bidragende til det skarpere utseendet.

Litt mindre plass

Den kommer med en ulempe eller to også. Bagasjerommet minker med 45 liter, men ender likevel på betydelige 615, så ikke noe problem der. Skal du laste i høyde derimot, over bagasjeromstrekket, da er nok denne merkbart mindre praktisk.

I baksetet er det naturlig nok også noe mindre hodeplass, men takket være ekstra uthuling av innertaket der hoder befinner seg, er forskjellen bare 2 cm. Utenom det, er baksetet akkurat like stort og komfortabelt som i en vanlig e-tron.

Ja, du taper litt på det praktiske, men det er jammen ikke mye. Fortsatt er dette en virkelig romslig familiebil.

Når vi først har bilen mellom hendene kan vi jo også ta en oppsummering av det vi vet fra før, oppfrisket av nye mil bak rattet.

Som i den normale utgaven, kommer også Sportback som 50 eller 55, du får den med andre ord med batteri på 71 eller 95 kWt brutto. Den rimeligere varianten veier 120 kg mindre, men har også lavere effekt med sine 313 hester og 540 Nm mot testbilens 408 og 664. Rekkevidden er inn til 347 km på 50 og 446 km for 55.

Å komme riktig så langt, skal nok litt til, lavt forbruk er ikke e-trons store styrke. Vi kjørte som oftest på rundt 2,2 – 2,3 kWt på mila i denne testen, som tilsvarer oppgitt forbruk og er bra, men det går fort litt mer under andre forhold, og dessuten varierer WLTP-rekkevidden mye med utstyr og spesifikasjoner. Men som Motors store rekkeviddetest nylig viste, kan du komme langt.

Og så er jo hurtigladingen fantastisk. Jeg gjorde hverken noen vitenskapelig test på rekkevidde eller lading denne gangen, men hurtigladet ved en anledning fra ca 50 til drøye 80 prosent SOC, og den bare smalt rett opp på 148 kW, og der lå den bom fast til 80%. Jeg fikk 33 kWt på 14 minutter.

MER E-TRON? HER ER VÅR TEST AV DEN VANLIGE UTGAVEN 

På veien

Selv ikke i 55-utgave er e-tron en racer på linje med Jaguar I-Pace eller Tesla X, men sprinten til 100 km/t går på svært kvikke 5,7 sekunder, og er selvfølgelig mer enn nok for alle tilfeller.

Forbikjøringskapasiteten er svært god, du smetter lekende lett forbi saktegående trafikk på landeveien. Med skikkelig skyv i ryggen i prosessen. Bare ved hard akselerasjon i høye hastigheter, viser den typisk elbil-svakhet og føles tregere enn effekt og moment tilsier. Som selvfølgelig også har en del å gjøre med at bilen veier ikke ubetydelige 2,5 tonn.

Den vekten merker du også godt på hvordan Sportback oppfører seg på veien.

Presser du på langs svingete veier, imponerer den riktignok på flere områder. Gassrespons, karosserikontroll, kraftfordeling og veigrep er alle høydepunkter i prosessen.

Denne bilen har sports luftfjæring som standard, og blir enda mer kapabel og kjappere i responsen om du velger Sport i Audi Drive Select. Da senker den seg også (i likhet med i Efficiency-modus).

Samtidig er den ikke særlig bra på å skjule den høye vekten. Her finnes det både fossile og elektriske SUVer som gjemmer kiloene bedre. Bremsene er mer enn kraftige nok, men du føler likevel av det er mye bil som skal ned i hastighet inn mot svingene. Og den kjennes aldri lett og leken – bare tung og sporsikker.

Som du i stor grad får igjen for på komfortsiden. Retningsstabiliteten er forbilledlig, og fjæringen tar opp de aller fleste ujevnhetene sånn at flyten på luftfjæringen blir enestående.

Enda mer imponerende, og her fremstår e-tron nærmest unik, er det ekstremt lave støynivået. Å kansellere vind- og veistøy så godt i en bil uten fossilmotor å skylde på, og på så store hjul, er uvanlig.

Også interiøret drar opp. Veldig.

Velbygget og solid, med påkostede materialer og stor presisjon i monteringen, gjør sammen med det høye teknologinivået på instrumentering og betjening, både at full luksusfølelse og svært moderne inntrykk tar plass hos deg som kjører.

Skjermen rett foran deg er den samme som i andre Audier, og er til tross for flere år på nakken antagelig fortsatt den beste på markedet. I midten finner du to glassklare berøringsfølsomme skjermer med haptiske tilbakemeldinger og svært intuitivt grensesnitt.

Jeg synes volumhjulet til høyre foran girvelgeren er for langt unna, og savner noen ganger det gamle MMi-hjulet med hurtigknapper rundt, men annet enn det finnes det ikke negative ting å si om dette interiøret.

Det er dessuten praktisk med en romslig og smart midtkonsoll og det hele. Og så sitter du ekstra godt i testbilens ventilerte skinnseter med svært gode massasjeprogram. Denne opsjonen er noe jeg virkelig anbefaler, her er det stor forskjell mot de rimeligere skinnsetene uten perforering som kan bli nokså klamme om sommeren.

Konklusjon

Det er viktig at elbiler ikke bare er status-symboler eller noe man kjøper fordi de er avgiftsfrie. Som med tradisjonelle biler, må også de elektriske skape ekstra ha-begjær via design, dynamikk og komfort. Her scorer e-tron Sportback solid, og med mindre du absolutt trenger muligheten til å laste høyt i bagasjerommet, er det ingen grunn til ikke å koste på beskjedne 20 000 kroner for Sportback-utgaven og få en bil som virkelig skaper begjær tuftet på design.

VI HAR TESTET E-TRON MED MAKSIMAL TILHENGERVEKT – LES HVORDAN DET GIKK HER!

Galleri:

Data:

Audi e-tron Sportback 55 quattro
Pris fra 642 000 (Sportback 50)
Pris testbil 974 100
Motortype Elektrisk
HK 408
Nm 664
Sek. 0-100 km/t 5,7
Topphastighet km/t 200
Forbruk blandet kWt/mil 2,16 – 2,63
Utslipp CO2 g/km 0
Egenvekt kg 2 504
Tilhengervekt kg 1 800
Bagasjerom liter 615 – 1 655
Lengde mm 4 901
Bredde mm 1 935
Høyde mm 1 616
Akselavstand mm 2 928
Ombordlader kW 11 eller 22
Ombordlader, tid 0-100 9 timer (11 kW)
Hurtiglading 150 kW 0-80% Ca 30 min
Batterikapasitet kWt 95/86,5 brutto/netto
Rekkevidde WLTP Inn til 446 km