Q3 Sportback er en kompakt-SUV i coupé-format. Biltypen er like unødvendig som den er hot, og Audi mestrer den kanskje best av alle.

Tekst og foto: David K Andersen

Noe stemmer bedre her, gjør det ikke? Q3 Sportback er ingen stor eller voldsomt påkostet bil, den er på størrelse med en Volkswagen Tiguan.

Men det skjønner ingen. Noen tror det er nye e-tron Sportback, andre Q5 coupé, og enkelte Q8. Og alle tror den er mye større og dyrere enn den egentlig er. Allerede der, er egentlig målet nådd.

Det var sånn det startet – med BMW X6 i 2008. Biltypen er kanskje den mest unødvendige noen gang produsert. Jeg mener; en offroader som aldri blir kjørt offroad, tillagt coupé-form på karosseriet, sånn at den får litt mindre plass enn den ellers ville hatt. Hva er poenget?

Jo: Å vise at du har kapasitet til å kjøpe en helt unødvendig bil. Coupé-SUVer er rene statusbiler.

Linjelekre og vakre, kan vi vel kanskje innrømme at de ikke har vært? Hverken X4 eller X6 fra BMW, eller GLC og GLE Coupé fra Mercedes, har fremstått som biler legendariske italienske designere ville jublet over.

Kanskje er det i ferd med å endre seg nå. Når jeg sier at det er noe med Q3 Sportback, mener jeg nemlig ikke bare det at alle tror den er dyrere og større enn den er. For ser ikke dette rett og slett ganske så bra ut?

Kanskje er det linjene i bakparten som gjør det. Vellykkede proporsjoner og skarpe profiler er også med i bildet. Dessuten er skuldrene lavere enn på en vanlig Q3, og ikke minst fører de bredere skjermene tankene til Bentley Bentayga.

Stylingen, med blant annet eget mønster i grillen og annen form på luftinntak og innrammingene av dem enn på vanlige Q3, har mindre med saken å gjøre og blir dessuten litt for bortgjemt på testbilen, hvor absolutt alt er helt sort. Men stilig er det om du tar deg tid til å studere.

Uansett: Q3 Sportback ser forbasket bra ut, spesielt til å være SUV-coupé. Det samme synes jeg forresten nye e-tron Sportback gjør, så her er Audi inne på noe.

STORT BILDEGALLERI NEDERST I ARTIKKELEN!

Men en bil er mer enn utseende og image, så las oss åpne døra, sette oss inn og kjøre.

Typisk Audi

Interiøret er ikke uventet et fint sted å befinne seg. Solid som alltid, og med ekstra omtanke rundt detaljene. Følelsen i knapper og hjul er noe for seg selv – ingen får det å justere temperaturen til å kjennes bedre enn Audi.

Seter og kjørestilling er andre høydepunkt, du har store forseggjorte sport-stoler hvor du takk og lov sitter nede mellom sidestøttene med hele deg, istedet for delvis på dem, som hos flere andre. Justeringsmulighetene er på vanlig Audi-vis tilnærmet uendelige.

Det er imidlertid enkelte tegn til sparekniv, jeg synes hardplasten kryper i overkant høyt i dørsidene og midt-delen av dashbordet. Totalfølelsen er faktisk ikke helt på nivå med A4, selv om stilige Alcantara-innlegg er å finne i både dashbord, dørsider og langs setene.

Audis virtual cockpit, som nå faktisk er hele 6 år gammel, imponerer som alltid. Mange har kommet med digital instrumentering siden, men det spørs om ikke den 12,3 tommer store skjermen rent av fortsatt er den beste på markedet.

Tillagt en ny visningsstil med kurver for turtall og hastighet, er både oppløsning, lesbarhet og innhold enestående, og ingen andre systemer er like enkle å betjene. Google Maps med satelittbilder når du velger kartvisning rett foran deg, topper kalaset.

Infotainmentskjermen på sin side måler 10,1 tommer, er vinklet 10 grader mot føreren og har i likhet med andre nyere Audi-modeller som A6 og e-tron, glimrende oppløsning på glassklar skjerm og svært god brukervennlighet. Om enn ikke like genialt som jeg fant Audis forrige MMi-generasjon, eksempelvis i A4 og Q7.

Flyttingen av volumhjulet fra sin perfekte plassering i midtkonsollen til lengst mulig unna nede til høyre under klimaanlegget er ikke bra, men det gjør ikke så mye siden du har et fint hjul for samme funksjon på rattet.

Stor nok for familien

Ser du for deg Q3 Sportback som familiebil, er det et nokså lovende tema å snakke om. Bagasjerommet tar hele 530 liter, som er svært bra for klassen og ikke minst biltypen. Familier på fire pleier å klare seg godt med denne størrelsen, og du har litt fleksibilitet med to nivåer på gulvet.

Baksetet er skyvbart og med mulighet for regulering av vinkelen på ryggstødet. Det er i og for seg bra, men du er nødt til å ha det i bakerste posisjon om voksne skal sitte der, og selv i bakre posisjon, blir ryggen i retteste laget. Hodeplassen er noe redusert, men du bør vare relativt lang i ryggen før det er et problem.

Med tilhengervekt på 2 200 kg, firehjulsdrift, fleksibelt interiør og generell lettanvendelig følelse, fyller Q3 Sportback de fleste krav norske familier stiller til bil.

Kjørefølelse i samme stil som utseendet

Audi har ønsket å gjøre Q3 Sportback mer sportslig å kjøre enn en vanlig Q3. Den har blant annet rekalibrert styring og mulighet for valg mellom sports- eller standardunderstell. Sistnevnte uten forskjell i pris.

Det ultraslanke og fantastisk gripevennlige sportsrattet som er en del av S line interiørpakken (sportssetene i testbilen inngår også der), innbyr på lik linje til aktiv kjøring.

Som Q3en i høyeste grad leverer på.

Styringen er rask og super-presis, og jeg liker ekstra godt måten den samler hele bilen til en enhet på. Karosseriet er helt tydelig superstivt, for når du styrer inn i svinger i høy hastighet, reagerer bilen umiddelbart som ett stykke (ikke foran først og så bak).

Legg til den stive fjæringen som har full kontroll på karosseribevegelsene sånn at den ikke lener seg mer enn nødvendig i svingene, eller mister veigrepet for den delen, og vi nærmer oss seriøst dynamisk suksess.

Målgangen skjer via firehjulsdriften. Til tross for at denne Audien i likhet med modeller som A3 har tversstilt motor og Haldex firehjulsdrift, er det hele satt opp på en måte som virkelig forsterker den gode balansen. Ligger du på grensen av tilgjengelig veigrep og gir på kraftig, kjenner du tydelig at baken tildeles krefter og blir med på å dytte rumpa rundt.

Når Q3 Sportback samtidig føles lett på veien, og villig til å være med på leken, blir dette riktig så festlig å kjøre fort med på svingete strekninger.

Du betaler imidlertid litt for det i form av stiv fjæring, som på skikkelig dårlige veier forplanter ujevnhetene nokså kraftig til resten av bilen. På vanlige veier, er imidlertid støynivået lavt nok og fjæringen myk nok til behagelig fremfart.

Ekstra pluss i min bok, er at styringen er nokså lett, lettere enn hos BMW. Men samtidig uten tapt kontroll over bilen. En fordel på komfortsiden, siden du slipper å bruke krefter på å styre når du bare kjører helt rolig. Retningsstabiliteten som alltid i Audi suveren.

Ikke raskest

Testbilen er en 40 TDI S tronic, som betyr 2-liters diesel på 190 hestekrefter og 400 Nm koblet til 7 trinns dobbeltclutch automatgir.

Vanligvis en fin kombinasjon i SUVer som dette, og du drar som ventet god nytte av deilig klassisk diesel-skyv rundt 3 000 omdreininger. Er du i manuelt modus med Drive Select i sport for bedre respons, og kjører hardt, er dessuten gassresponsen svært god så lenge du holder turtallet der kreftene befinner seg.

Girkassen er umiddelbar og lynrask i manuelt modus. At giringen skjer feil vei via girspaken (forover for opp og bakover for ned), venner du deg antagelig til, men jeg ville tatt med hendler bak rattet.

Så langt passer drivlinjen fint til chassiset og den sportslige stilen. Du har selvfølgelig også fordeler på forbrukssiden med diesel, selv om den ikke er blant de aller gjerrigste på markedet. Et sted mellom 0,58 og 0,69 liter pr mil er å vente avhengig av kjørestil og mønster.

Motoren og girkassen har imidlertid et par ulemper også. Gassresponsen er merkelig ved at du må trykke på pedalen, og så trykke litt til, og så trykke litt til. Først på siste forsøk kommer akselerasjonen, og da nokså brått. Den kan også bruke noe tid på å få opp farten når du brått bestemmer deg for å kjøre forbi.

0-100 km/t tar 8,3 sekunder og er forsåvidt kvikt nok, men det er verdt å nevne at konkurrenter med nøyaktig samme effekt og moment, lengde og vekt, er opp mot sekundet kjappere. Også Q5en vi testet i 2017, som er en større og tyngre bil, men med samme motor og girkasse, er raskere (7,9 sekunder). Jeg har ingen annen forklaringen enn at Audi må ha programmert om motor- og girkassestyring for å redusere utslippene.

Motoren støyer dessuten mer enn ønskelig under akselerasjon – enten det er fullt pådrag eller bare vanlig hastighetsøkning.

Konklusjon

For de fleste vil nok designen alene, og statusen den bringer med seg, være hovedpoenget. Der leveres uslåelig nivå for segmentet. Også du som liker å kjøre bil, har kommet til rett sted – den er minst like sportslig fra førersetet som den er å se på. På minussiden mangler det litt på den totale premiumfølelsen du får i større Audier. Og selv om Q3 Sportback ser ut som en million, er dette mye penger for en kompakt SUV med firer under panseret.

Galleri:

Data:

Audi Q3 Sportback 40 TDI quattro S tronic
Pris fra 566 200 (150 hk TDI FWD aut)
Pris testbil Ca 800 000
Motortype R4 diesel turbo
Drivlinje 7A 4WD
Motorvolum ccm 1 968
HK o/min 190 3 500
Nm o/min 400 1 900
Sek. 0-100 km/t 8,3
Topphastighet km/t 217
Forbruk blandet l/mil 0,86
Utslipp CO2 g/km 185
Egenvekt kg 1 695
Tilhengervekt kg 2 200
Bagasjerom liter 530 – 1 400
Lengde mm 4 500
Bredde mm 1 843
Høyde mm 1 567
Akselavstand mm 2 680