Skoda Enyaq er det nye elektriske flaggskipet til den tsjekkiske bilprodusenten. Vi har kjørt en prototype av bilen mens den fortsatt var under utvikling.

Tekst: Dave Humphreys
Foto: Skoda

Enyaq er ikke den første elbilen fra Skoda, småbilen Citigo-e iV har vært på markedet en stund og Skoda-entusiastene vil selvsagt også trekke frem Eltra – en elektrisk variant av Favorit.

Bak den grønne kamuflasjen skjuler altså en av de viktigste bilene for Skoda i nyere tid seg. Silhuetten antyder en blanding av SUV og flerbruksbil, til tross for at den både mangler en tredje seterad og høyere bakkeklaring. Det siste som et resultat av at batterikassa befinner seg i bunnen av bilen.

Følger konseptet

Utenfor rekkevidden til kameraene, fikk vi også lov å se den umaskerte versjonen, og kan bekrefte at den ser akkurat like skarp ut som Vision iV som sto på bilutstillingen i Genève i 2019. Den hadde riktignok en mer coupeaktig taklinje – noe som kan være en indikasjon på at det kan komme ytterligere nær slektning av Enyaq en gang i fremtiden. Resten av designen følger i all hovedsak linjene til konseptet, og ett av de mest interessante elementene er den opplyste grillen som vil prege de dyreste variantene.

Skoda vil levere Enyaq med tre batteristørrelser: 55, 62 og 82 kWh – selv om de vil bære benevnelsen 50, 60 and 80. Den deler MEB-plattformen med andre biler fra Volkswagen Group, på samme måte som ID.3. Det betyr at den bruker samme skateboard-design-prinsipp, der de fleste bilene er bakhjulsdrevne. Det kommer også en firehjulsdrevet versjon, 80x – men som navnet antyder – den blir bare tilgjengelig med det største batteriet.

Rekkevidde på opptil 50 mil

I følge ingeniørene, vil Enyaq 50 ha en rekkevidde på 350 kilometer, en rekkevidde som øker til 500 kilometer for Enyaq 80. Effekten starter med 146 hestekrefter, mens Enyaq 60 fåp 176. Vi har kjørt Enyaq 80 med 201 hestekrefter og 19-tommers hjul.

Vår første kjøretur med Enyaq foregikk i februar, med prototyper som var under utvikling. Skoda sier de var omtrent 80 prosent ferdige. Det betyr også at ikke alt utstyr var tilgjengelig, og at det manglet mer raffinert programvare for regenerering – men vi føler likevel at vi fikk en god smak på hva kunder kan forvente seg av bilen.

Tro mot merkevaren

På vanlig måte i en Skoda, føler du at du har mye plass inne i bilen. Totalt har Enyaq en lengde på 4,64 meter – noe som plasserer den mellom Karoq og Kodiaq utvendig, men innvending er den nærmere Kodiaq når det kommer til plass til passasjerene. Sikten fra førerplass er god, takket være smale A-stopler og en ganske oppreist frontrute. Rattet har fått samme design, med to eiker, som vi kjenner fra Octavia, men ellers oppleves det som om svært mye er designet unikt for Enyaq.

En mindre, minimalistisk skjerm på 5,3 tommer befinner seg rett foran, og gir føreren nødvendig informasjon som hastighet og rekkevidde. Skoda vil også tilby et dyrere head-up display med utvidet virkelig, som viser informasjon direkte i frontruta, på samme måte som vi har sett på Volkswagen ID.3.

I Enyaq 50 sitter det en frittstående 10-tommers skjerm på toppen av midtkonsollen. De andre modellene får en større og mer imponerende 13-tommers skjerm. Den er utviklet av Skoda og vil ikke bli å finne hos de andre Volkswagen-merkene.

Innvendig finner du ikke mindre enn 48 liter med oppbevaringsplass. Det understreker det praktiske med Enyaq. Rause oppbevaringsrom mellom forsetene, inneholder også to plater for trådløs lading av smarttelefoner, i tillegg til USB-porter og koppholdere. Det er bra med beinplass bak, og et bagasjerom på 585 liter.

Nok krefter

Det er ikke mangel på krefter når du gir gass – her blir du neppe skuffet. Hvor mye svakere de mindre batteriversjonene vil føles er vanskelig å si, men foreløpig fungerer drivlinjene med bakhjulsdrift bra. Selv om bilen ikke kan leveres med luftfjæring, var komforten myk og behagelig. Opplevelsen var at både hull og ujevnheter blir absorbert godt av bilens hjuloppheng. Det lave tyngdepunktet gir gode kjøreegenskaper, også når veiene svinger.

Det er mulig å justere kjørekarakteristikken ved hjelp av DCC-systemet, med adaptive dempere og den elektromekaniske styringen. Når vi setter bilen i Sport, skjer alle de endringene vi forventer – tyngre styring og bedre gassrespons. Ettersom kalibreringen av programvaren ikke var helt på plass, så var det vanskelig å avgjøre hvorvidt en-pedal-kjøring vil fungere. En fordel med at elektromotoren sitter bak i bilen, er at den ikke høres så godt. I tillegg virker det som om både vind- og veistøy er bra dempet.

Sammen med en rekkevidde på 500 kilometer, vil også Skoda levere 125 kW hurtiglading. Det betyr at det tar rundt 40 minutter å lade 82 kWh-batteriet til 80 prosent.  Samme øvelse tar rundt 90 minutter med en 50 kW-lader. Med den innebygde 11 kW-laderen – tar det mellom 6 og 9 timer – avhengig av hvor tomt batteriet er når du starter.

Det er en ting til. For den som gjerne skulle hatt mer ytelser, så kommer Skoda også med en Enyaq vRS. Vi fikk ikke noe godt svar på om den vil komme med firehjulstrekk – men vi ble lovet at den ville få 301 hester, og kunne gjøre stillestående til 100 kilometer i timen på 6,5 sekunder. I tillegg vil den får et mer sporty utseende og 21-tommers hjul. Innvendig vil du kunne velge mellom to ulike interiørvarianter – med sportsseter og karbonfiberdetaljer.

Den offisielle visningen av Skoda Enyaq skal etter planen være i september. Og de første kundene kan få sin bil tidlig i 2021. Toppmodellen 80 kommer først, og bilene med mindre batterier vil bli tilgjengelig på et senere tidspunkt.

Galleri:
Spesifikasjoner Skoda Enyaq 80:
Pris: Ikke bestemt – men det antydes en startpris rundt 420.000 i Tyskland.
Drivlinje: Synkron trefasemotor med permanent magnet
Rekkevidde: 500 km (WLTP)
Toppfart: Ikke oppgitt
0-100 km/t: 9.9 sekunder (ikke bekreftet)
Effekt: 201 hestekrefter
Moment: Ikke oppgitt