Den blir elektrisk og mye tøffere: Her er de første bildene av nye Opel Mokka i produksjonsform.

Av David K Andersen

Mokka var Opels først kompakt-SUV og har vært en stor suksess for merket siden introduksjonen i 2012.

Når erstatteren nå kommer, moderniserer Opel kursen, og introduserer elektrisk versjon.

De flytter også litt på bilen størrelsesmessig, sånn at den bedre passer inn med eksisterende og kommende modeller.

Nye Mokka er 12,5 cm kortere enn utgående modell, og klasser dermed inn i B-segmentet for crossovere. Bagasjen tar 350 liter, og konkurrentene er biler som Volkswagen T-Cross og nye Ford Puma. En slags småbil i SUV-form, om du vil.

Men med usedvanlig kul design. Vi kikket jo nærmere på konseptbilen GT X for en stund siden, og jammen ble ikke produksjonsbilen nesten helt lik.

Denne nye bilen er ekstra interessant, det er den første med Opels nye designspråk. Du kan vente flere nye biler i samme stil som denne i årene fremover.

Her henter Opel frem tydelige klassiske påminnelser, blant annet via grillen og den kraftige profilen på langs i midten av panseret. Samtidig er selvfølgelig bilen svært moderne i stilen.

«Bold and Pure» kaller Opels design-guru Mark Adams stilen, som godt beskriver resultatet. Korte overheng, høy vinduslinje og panser, gjør Mokka barsk i stilen, og grillen, som de kaller «Opel Vizor», er supermoderne i overflaten, men skaper også retro-vibber.

På innsiden utmerker den seg med det nye dashbordet Opel kaller Pure Panel. Det er heldigitalt, men spesielt konstruert for ren og tydelig brukeropplevelse med fokus på den informasjonen du faktisk trenger. Panelet består av to skjermer på 12 tommer hver som går i hverandre.

Teknisk er mye likt med andre PSA-produkter som sitter på CMP-plattformen, eksempelvis nye Opel Corsa.

Dette betyr at du ikke får nye Mokka med firehjulsdrift, men at den både kommer som ren elbil, og med fossil-motorer for den som ønsker det.

Batterikapasiteten på elbilen er 50 kWt, og den får rekkevidde på inn til 322 km WLTP. Effekt på 136 hestekrefter og 260 Nm i dreiemoment, burde gjøre den kompakte SUVen rimelig kvikk.

Vi regner med de fossile variantene blant annet vil komme med 1,2-liters turbomotoren på 130 hestekrefter og 8-trinns automat.

Mye lettere karosseri (120 kg), med 30 prosent økt stivhet, skal sørge for å gjøre nye Mokka betydelig mer kjøreglad enn den forrige.

Den er dessuten velutstyrt med flere detaljer vi til vanlig kjenner fra større og kostbare biler. Eksempelvis kommer den med Led Matrix automatisk lys som blokker ut andre i trafikken og beholder fulltlys på ellers.

Den har også nye og påkostede ergonomiske seter som både kommer med Alcantara og skinn. Massasje leveres også.

Om vi forstår det riktig, vil den dessuten kunne lade to telefoner induktivt samtidig foran.

Adaptiv cruisekontroll med kø-funksjon og de fleste andre aktive sikkerhetssystemer på markedet er selvfølgelig på plass.

Nye Opel Mokka kommer til Norge mot slutten av året.