Den stilige firedørs mellomklasse-coupéen Arteon får facelift – Volkswagen lanserer samtidig Shooting Brake-utgave. Ladbare varianter og en heftig R-versjon står også på menyen.

Av David K Andersen

Nå for tiden, som vanlige personbiler er mindre poppis enn de var, og så mange kjører SUV at ikke det heller er kult lenger, er biler som dette en glimrende løsning.

Designen står virkelig ut, samtidig som du mer eller mindre beholder plass og komfort som i en vanlig bil.

Enda bedre blir det når Arteon nå kommer i Shooting Brake-utgave. Eller stasjonsvogn med lett coupé-form, om du vil.

Som du ser av bildene er ikke Volkswagens Shooting Brake like avrundet i baken som eksempelvis Mercedes CLA eller Kia Proceed, men den er ikke mindre stilig av den grunn.

Som et forsøk på å berge mellomklassen fra utryddelse under SUVenes grep om markedet, er det genialt å kjøre på med så mye stil at bilen nesten blir uimotståelig.

Mens vanlige Arteon, som selvfølgelig også fortsetter, nå i faceliftet utgave, har tak og vinduslinje som parallelt gradvis går ned etter B-stolpen, dras linjene lenger bakover, og ender i en spoiler på Shooting Brake. At den nedre vinduslinjen i de små sidevinduene bakerst går opp i stedet for ned, er et smart trekk – det hindrer at bilen får et litt «saggete» uttrykk.

Den helt egne taklinjen på Shooting Brake, sørger for mer hodeplass både foran og bak. Dessuten byr den på rikelig med plass i bagasjerommet: 565 liter. Også fastback-utgaven har stort bagasjerom på 563 liter, men det er naturligvis mindre fleksibelt og praktisk.

Fronten er ny i forbindelse med faceliften, og byr blant annet på LED-lys tvers over. Den har også nye detaljer i krom og andre luftinntak enn før.

Sammen med grillen og det lange brede panseret, står denne bilen virkelig ut i mengden. Som også dagens utgave gjør – du kan lese test av den her.

Ladbar hybrid og R

Spesielt interessant for oss i Norge, er at begge versjonene også blir ladbare. Samme drivlinje som hos Passat GTE vil være tilgjengelig her. Det betyr 1,4-liters turbo bensin, 6-trinns DSG automat, elmotor på transmisjonen og systemeffekt på 218 hestekrefter og 400 Nm. eHybrid heter disse utgavene, og med batterikapasitet på 13 kWt kan du regne med drøye 5 mil elektrisk rekkevidde.

Skulle ikke 0-100 km/t på rundt 7 sekunder, som vi regner med eHybriden vil klare sprinten på holde, kommer også en R-versjon.

Her er det snakk om 2-liters firer med 320 hestekrefter og 420 Nm. 280-hesters flaggskipet vi testet i 2018 klarte 0-100 km/t på bare 5,6 sekunder, så med 40 hester til, firehjulsdrift og det hele, kommer dette til å bli en skikkelig råtass.

Siste versjon av Volkswagens Travel Assist er også på nyhetslisten for Arteon. Den gjør det mulig å kjøre delvis autonomt mellom 0 og 210 km/t. Den adaptive cruisekontrollen følger ikke bare bilen foran, men reduserer også hastigheten dersom den er for høy for å klare en brå sving på god måte, eller du kommer inn mot et kryss. Den kan også settes slik at den alltid følger fartsgrensene, så du slipper å justere selv. Et oppdatert ryggekamera med 170-graders utsikt bak er også nytt.

Innvendig er forandringene relativt betydelige, og tar sikte på å skille Arteon mer fra Passat enn hva som tidligere har vært tilfelle. I tillegg til ny og mer egen design, er blant annet klimaanlegg-styringen helt ny. Nå kan du for eksempel justere temperaturen ved å sveipe over de berøringsfølsomme flatene.

Trådløs Apple Carplay og Android Auto, 700 watts Harman Kardon lydanlegg, og 30 mulige farger i stemningsbelysningen, er andre nyheter.

Vi regner med den stilige nyheten kommer til å bli populær i Norge, og kommer tilbake med mer så snart det lar seg gjøre.

Galleri Arteon fastback:

Galleri Arteon Shooting Brake: