Én ting er å lansere nye modeller som innebærer en revolusjon for eget merke – det har Kia gjort mange ganger. Nå kommer modellen som også hever lista for konkurrentene. Vi har kjørt design- og teknologibomben EV6.

Tekst og foto: David K Andersen

Kort-versjonen er sånn: En elektrisk familie-crossover med lang rekkevidde og firehjulsdrift.

Som ikke er unikt, så derfor må vi innom lang-versjonen også – om du skal forstå hva ingressens oppstyr handler om.

Som egentlig er to ting, i alle fall før vi setter oss bak rattet og kjører: Listen over alt EV6 kan, og design.

Som en konseptbil

Hva du mener om det siste må du bestemme selv, men la meg spørre om én ting: Har du sett noe sånt før? Svarer du ja på det, må det være fordi du har vært på bilutstilling og sett konseptbiler.

For de pleier jo å kunne se ut omtrent som dette. En slags visjon om hva fremtiden bringer, hvor man har puttet elementer fra sportsbiler, coupéer, stasjonsvogner og SUVer opp i en bolle, rørt om, og kommet ut med noe vi ikke har sett før.

Det er altså ikke en ny tanke, men derimot første gang noen faktisk har satt noe sånt i produksjon. I alle fall i det som i Norge er en folkebil for familien.

EV6 slekter på nesten like radikalt designede Ioniq 5 hva teknologi gjelder, men er lengre, har kortere akselavstand, og er lavere. Og totalt annerledes design.

Resultatet for EV6, etter å ha blandet de bilene jeg nevnte over, er spektakulært fra alle vinkler. Kunststykket er imidlertid at den også ser bra ut – fra alle kanter. Og at den klarer å være så radikal uten å støte; jeg tror ikke det finnes mange som ikke liker det de ser her.

 

Men OK: Over til listen over alt den kan.

For hør her: Du kan velge mellom to- og firehjulsdrift, 170 til 325 hestekrefter (etter hvert også en toppmodell med 585), 58 eller 77,4 kWt batteri, og rekkevidde fra 371 til 528 km.

Lengden på snaut 4,7 meter (8 cm lenger enn en Toyota RAV4, og 9,6 lenger enn VW ID.4), gjør sammen med lang akselavstand og en plattform bare beregnet på elbiler, at plassforholdene i kupéen er nærmest sløsende for en familie. Bagasjerommet holder med sine 511 liter stasjonsvogn-nivå.

Flere praktiske ting? Jada, du kan trekke 1 600 kg tilhenger (krever det store batteriet, det lille gir 750 kg). Og den tar 80 kg taklast. Bakkeklaringen på 17 cm tilsvarer en vanlig firehjulsdreven SUV.

Takket være 800 Volt-system (som på Porsche Taycan), kan du hurtiglade fra 10 til 80 prosent SOC på bare 18 minutter. Eller 10 mil på under 4,5 minutter under optimale forhold.

Legg til Kias sedvanlige utstyrsnivå, som her kan inkludere ventilerte forseter, varme i baksetet, varme i rattet, head-up display med augmented reality (viser for eksempel navi-piler i frontruten, plassert i veibanen der du skal svinge av), adaptive dempere, Meridian Lydanlegg med 14 høyttalere og intelligente, automatiske LED-lys. For å nevne noe.

Av mer nyskapende utstyr, kommer toppmodellene også med strømuttak: Du kan plugge ting inn i bilen, og få ut strøm med opp til 3,6 kW effekt. Kjekt på hytta uten strøm, på camping, eller for deg som trenger strøm uten lang skjøteledning til alt fra kappsag, til lading av andre elektriske kjøretøy.

Listen over alt EV6 kan er lenger enn som så, men det viktigste er kanskje at listen over ting den ikke kan, er veldig kort. Det kan du ikke si om så mange andre elbiler.

Versjonene

EV6 kommer i tre utstyrsnivåer, som også innebærer ulik styling: Active med lite batteri og bakhjulstrekk åpner showet med pris på 419 900 kroner. Samme bil med firehjulsdrift, får 235 istedet for 170 hestekrefter, har 371 km rekkevidde, og blir en av de billigste elbilene med trekk på alle fire. Den koster 439 900.

De fleste vil kanskje likevel gå for stort batteri, og også Exclusive eller GT Line utstyrsnivå. Da starter prisene på 469 900 for bakhjulsdrift, og en halv million for firehjulsdrift. GT Line AWD er foreløpig toppmodellen med pris på 529 900.

Etter hvert kommer også GT, som har 585 hestekrefter, gjør 0-100 km/t på 3,5 sekunder og koster 600 000 kroner. Men vær oppmerksom på at det er ulike leveringstidspunkt på ulike versjoner. For eksempel kan bakhjulsdrevne varianter levers nå i år, mens firehjulsdrevne kommer i første kvartal neste år.

Utsiden har vi allerede snakket om, men det kjennes nesten like spesielt å sette seg inn. En kombinasjon av åpen og luftig følelse, takket være helt flatt gulv gjennom hele bilen og god bredde, og cockpit-aktig førerplass, bidrar til det. Sammen med design, teknologi og materialvalg.

Mest spektakulært, er den flytende midtkonsollen med girvelger, ladeplate og smart plasserte knapper for varme og kjøling i setene. Som en slags satelitt.

En annen fascinerende løsning finner du i panelet under luftdysene. Her er både knapper og hjul variable. Ved å berøre en overflate hvor du velger mellom infotainment og klima-styring, forvandles eksempelvis volumhjulet til temperaturhjul, og flatene i midten fra soner for valg av spor i musikkavspillingen, til fordeling av luftstrøm. Smart og kult.

Som i det nyeste og hotteste fra BMW og Cadillac, er de doble skjermene foran deg buede. Rattet har dessuten futuristisk design, og en del av overflatene, for eksempel dashbordpanedelet rundt og ved siden av skjermene, kommer med ulike design, farger og mønster avhengig av utgave.

Kul design, men betjeningen er typisk Kia

Men alt dette går på følelser og inntrykk. Selve betjeningen, og innholdet i skjermene, er faktisk veldig likt det vi kjenner fra før i Kia – om enn i mer moderne tapning. Og det er jo en bra ting: Kia har vært gode på brukervennlige førerplasser lenge, EV6 er intet unntak. Du trenger ikke være nerd eller «early adopter» for å kontrollere denne bilen.

På den ergonomiske siden, noterer jeg fin kjørestilling etter at de rikelige justeringsmulighetene for ratt og sete er uttømt. Setene oppleves dessuten som komfortable under dette første møtet. De har forresten også kul design, spesielt rundt nakkestøttene.

Trekket, som fremstår som semsket skinn av god kvalitet med perforering, er virkelig et høydepunkt som både tilfører eksklusivitet og komfort. Og når du lader kan du tilte hele setet bakover så det blir lenestol på deg.

Plassforholdene har jeg allerede antydet noe om, men baksetet har altså enorm benplass. Siden du har et batteri i gulvet, og bilens totalhøyde er lavere enn på en vanlig SUV, har Kia plassert seteputen ganske lavt for å sikre nok hodeplass. Sistnevnte lykkes de med for de som ikke er altfor lange, og siden hele baksetet er tiltet litt bakover, blir ikke knevinkelen altfor skarp heller. Men vi snakker nok grenseland.

Ekstra pluss for godt med strømuttak i kupéen, inkludert vanlig stikkontakt under baksetet. At bagasjerommet er ganske langt er også bra, og så har du et rom under gulvet verdt navnet (om ikke veldig mye mer), og en frunk for ladekablene.

Så: Hvordan er den å kjøre?

Våger jeg meg ut på flere kortversjoner i samme artikkel, er det litt det samme her som med interiøret: Bilen må gjerne se ut som en hypermoderne konseptbil, men den er ganske normal å kjøre.

Det responderes kjapt og naturlig på kommandoene du gir via ratt og pedaler, så EV6 er akkurat så enkel og lett å kjøre som du forestiller deg at en slik bil er.

Kia satser helt tydelig mot en sportslig kjøreopplevelse, du har nokså stramt chassis, og gassresponsen går fra skarp til hissig om du velger Sport-modus.

Heldigvis virker ikke det, i denne omgang, til å svekke fjæringskomforten nevneverdig, jeg opplever bilen generelt som mer bestemt i hjulbevegelsene enn Ioniq 5 og Volkswagen ID.4. Samtidig tas ujevnheter greit opp uten å sendes videre i karosseriet og så kupéen.

Også støynivået oppleves som svært behagelig, i alle fall i hastigheter under 130 km/t. Hvordan grov asfalt og andre særnorske veikvaliteter påvirker komforten, må vi se nærmere på da EV6 blir med hjem om ikke så lenge.

Jeg hadde imidlertid anledning til å teste grensene både langs svingete veier og på lukket område. Med vekt på rundt 2 tonn, og en komfort-side det ikke kan fires for mye på i en familiebil som dette, synes jeg Kia har truffet fint på sportslig følelse og gode kjøreegenskaper.

Styringen har ingen veifølelse slik jeg opplever det, men den er direkte og rask, og så føler du lett når grepet tar slutt – via setet, bak og rygg. Kontrollen på karosseriet er god, så du unngår at bilen lener seg særlig når det går fort i svingene – eller settes ut av balanse om du treffer en hump. Takk avansert hjuloppheng for det.

Et under av dynamikk, er ikke denne bilen, det er antagelig vanskelig å få til i en familie-crossover på to tonn.

Men legger du til de betydelige fartsressursene 325-hesteren gir, fikser EV6 0-100 km/t på 5,2 sekunder. Da blir likevel underholdningsfaktoren bak rattet høy for biltypen, fossile konkurrenter inkludert.

Jeg noterer for øvrig at også bakhjulstrekkeren, med 229 hester, føles sprek. Med 7,3 til 100 km/t er den 1,2 sekunder kjappere enn en bakhjulsdreven ID.4 med 204 hester. Det merkes. Den er dessuten over 100 kg lettere enn firehjulstrekkeren, og det syntes jeg kom den til gode langs svingete veier.

Listen over ting EV6 ikke kan, er altså kort. Jeg har faktisk litt problemer med å i det hele tatt finne noe å sette på den. Kanskje dørhåndtakene – de er stilige, men mindre praktiske enn vanlige. Det kan også dukke opp momenter rundt fjæringskomfort og støy når vi kjører den i Norge senere. Jeg er dessuten spent på å utforske de sportslige sidene mer.

Men neppe noe kan endre det faktum at Kia her presenterer en utrolig elbil, med egenskaper, teknologi og design som går utenpå nesten alt annet på markedet.

Kia har gått fra å være billigmerke, over til vanlig folkemerke, for så, med EV6, å sette standarden de andre må hoppe etter. Så ja, her er det enkelt: Liker du det du ser, burde du kjøpe en.

Galleri:

Data:

Kia EV6 77,4 kWh RWD 77,4 kWh AWD
Pris fra 439 900 469 900
Pris testbil 469 900 499 900
Drivlinje Elektrisk, bakhjulsdrift Elektrisk, firehjulsdrift
HK 229 325
Nm o/min 350 605
Batteri kapasitet kWt 77,4 77,4
Sek. 0-100 km/t 7,3 5,2
Topphastighet km/t 185 185
Forbruk blandet kWt/mil 1,65 1,72 – 1,8
Egenvekt kg 1 910 2 015
Tilhengervekt kg 1 600 1 600
Bagasjerom liter 511 – 1 300 511 – 1 300
Lengde mm 4 680 4 680
Bredde mm 1 880 1 880
Høyde mm 1 550 1 550
Akselavstand mm 2 900 2 900
Ombordlader kW 11 11
Ombordlader, tid 6 t, 10 min 9 t, 35 min
Hurtiglading 239 kW 10-80% 18 min 18 min
Rekkevidde WLTP 528 484 – 506

Dataene kan variere med utstyrsnivå og hjul