Hyundai har ikke bare en 7-seters, firehjulsdreven familie-SUV klar, de har dratt til på komfort og interiør.

Tekst og foto: David K Andersen

Ladbare hybrid-SUVer med firehjulsdrift og 7 seter, har nesten vært en drøm som aldri ble realitet. For det har vært noen ladbare 5-setere tilgjengelig ganske lenge – som har latt deg kjøpe en firehjulsdreven 5-seter uten særlig mye engangsavgift. 7-seterne har imidlertid latt vente på seg.

Nå kommer det seg endelig, Ford har hatt Explorer (som er større enn Santa Fe) på markedet siden sommeren 2020, og så har nå både denne, og søstermodellen Kia Sorento, ankommet i år.

Det har for så vidt også en rekke 5-seters elektriske SUVer gjort, så det ødelegger nok litt for Santa Fe. Kanskje kom drømmebilen litt for sent. Men samtidig: Trenger du 7 seter, så må du i denne retningen om det skal være ladbart.

Inngangsbilletten er dessuten relativt oppnåelig. Santa Fe starter på 649 900 for Premium-utgaven som har veldig mye utstyr, og ender på 669 900 for testbilen som har Premium Pack (ventilerte seter i Nappa-skinn, semsket taktrekk og diverse utseendemessige endringer på detaljnivå ut- og innvendig).

Det er ikke voldsomt mye mer enn en maks utrustet elektrisk 5-seters SUV med firehjulsdrift. Og så er det betydelig mindre enn hva premium-merkene har å by på med lignende plassforhold.

Passe stor

Med 4,78 meters lengde er ikke Santa Fe så stor som du kanskje trodde, den er bare 7 eller så cm lengre enn en 5-seters BMW X3, og betydelig kortere enn For Explorer, eller for eksempel Volvo XC90.

Den relativt hendige størrelsen skader imidlertid ikke plassforholdene, Hyundai har klart å utnytte tilgjengelige lengdemeter godt.

Andre seterad byr på himmelsk komfort, ikke bare er setene gode å sitte i med et hav av benplass, de kan skyves forover og bakover, og har justerbart ryggstød. Sistnevnte kan legges godt bakover, så her kan det tas blund på beste måte. Også varme i setene er på plass, i likhet med ladeplugger for telefon og nettbrett, og til og med 220V stikkontakt.

At andre rad kan justeres, gjør at bagasjevolumet varier fra stort til kjempestort, det svelger mellom 571 og 782 liter avhengig av hvordan setene justeres.

Skal tredje rad benyttes, krympet volumet til 130 liter, men ok. Sånn er det på 7-setere. Den har imidlertid to separate stoler, så er det 6 reisende, er bagasjeplassen straks bedre.

Tilgangen til det bakerste setet er forholdsvis grei, og de som sitter der kan både lade telefoner og justere temperaturen. Plassen er ikke ille heller, i alle fall ikke dersom andre seterad ikke står i bakerste posisjon. Og det trenger den strengt tatt ikke å gjøre selv om det skal sitte noen der.

Spesielt med tanke på at dette er en ladbar hybrid med batteripakke som tar plass, og at den ikke er innmari lang, synes jeg Hyundai har vært utrolig flinke med plassutnyttelsen.

Luksus

Det har de også vært med førerplassen, som nærmest oser av luksus-følelse. Flere ting hjelper på, for eksempel testbilens lyse farger og dashbordets buede former, komplettert med den høye midtkonsollen.

Materialvalgene og byggekvaliteten spiller minst like viktige roller, her føles det som om Hyundai løfter seg til et nytt nivå.

Også setene gjør sitt, og ikke så rent lite faktisk. Justeringsmulighetene er gode slik at alle finner perfekt kjørestilling, og så byr de på fantastisk sittekomfort. De kjennes også påkostet i utførelsen. Jeg har ikke sittet så godt i en Hyundai før, og sitter sjeldent så godt – generelt.

Nesten alle knappene er samlet i den høye midtkonsollen, inkludert knapper for girvalg, klimastyring og valg av kjøreprogram. Løsningen er utrolig kul å se på, og svært funksjonell å bruke. Du har alt på ett sted.

Rett bak dette panelet, finner du koppholdere og rom, pluss en smart løsning for trådløs lading av telefonen: Du slipper den ned i en lomme med en fjærbelagt plastbit som holder den mot ladeplaten. Smart – da kaster du ikke bort masse plass.

Under knappepanelet befinner det seg et stort oppbevaringsrom, som i utgangspunktet er smart, men som egentlig ikke er spesielt enkelt å komme til.

Infotainmentskjermen i midten er ikke kjempestor, den måler 10,25 tommer. Systemet og bilen er på nett, Hyundai kaller det Bluelink, så du kan kontrollere en rekke funksjoner via app.

Skjermen er enkel å bruke, man har forsøkt å gjøre det enkelt ved å lage egne ikoner for alle funksjoner, og så sveiper du bare sidelengs for å finne det du er ute etter. Men den er litt langt unna, så du må lene deg en anelse frem, og det du skal trykke på er litt smått. Ikke alltid så lett å treffe uten å ta blikket fra veien mer enn ønskelig.

Skjermen oppleves også som litt treg: Det tar akkurat litt for lang tid fra du har trykket på et ikon, til appen kommer opp. Men du venner deg ganske snart til hvordan ting funker.

Instrumenteringen foran deg har større digital flate, den måler 12,3 tommer, og har ulik design avhengig av valgt kjøreprogram. Her er navigeringen ekstremt enkel via rattknappene, som vi er vant til fra før i Hyundai.

Det aller beste med skjermen, er at høyre eller venstre klokke omvandles til live kamera fra blindsonene når du skrur på blinklyset. Vi testet dette første gang i nye Tucson, og oppfinnelsen er kort og godt helt genial.

Du har forresten ordentlig head-up display også. Det opptar akkurat passe mye plass, på riktig sted i synsfeltet. Bra.

Ikke latt seg friste

Det er en uting på gang hos flere bilprodusenter om dagen: De forsøker å gjøre tunge SUVer, både elektriske og plug-in hybrider, kule å kjøre via stram fjæring.

Det er ikke bare komplett bortkastet siden slike biler ikke blir sportslige å kjøre uansett, og så ødelegger det komforten. Det blir meningsløst, spør du meg.

Heldigvis har ikke Hyundai falt for den fristelsen med Santa Fe, her er chassiset satt opp relativt mykt, sånn at du duver deilig frem langs landeveien. Den er langt fra noen «amerikaner» som husker og krenger for det minste, men et supert kompromiss for en relativt voksen familie-SUV uten luftfjæring.

Det betyr ikke at kjøreegenskapene er dårlige, med multilink bakaksling, grei vekting av styringen og generelt brukbar kontroll på karosseriet gjennom svingene, har du veigrepet og tryggheten du trenger. Jeg antar det mekaniske HTRAC firehjulsdrift-systemet ikke bare hjelper til i bakkene om vinteren eller offroad, men også skaper bedre stabilitet på vanlig vintervei.

Skulle du ønske å kjøre der veien slutter, har bilen et eget Terrain-mode som velges ved å trykke på knappen midt i kjøreprogramvelgeren. Deretter kan du velge mellom snø, sand eller gjørme.

Delvis elektrisk fremfart

Hyundai fortsetter med samme prinsipp for denne ladbare hybriden som vi kjenner fra andre modeller fra samme merke, og fra Kia.

Det betyr at bensinmotoren starter selv om du velger elektrisk modus – i alle fall med mindre temperaturen ute tilsvarer sommervarme. System som krever det for å holde klimatiseringen innvendig, og antagelig noen andre funksjoner på tilfredsstillende nivå.

Løsningen har både fordeler og ulemper. Kjører du korte turer og uansett er langt innenfor den elektriske rekkevidden, føles det usmart at bensinmotoren må gå – selv om den bare løper på tomgang og ikke er merkbar.

På den annen side, tar den selvfølgelig unna noe av energibehovet, sånn at batteriet varer lenger. Bruker du ofte opp batteriet, spiller det altså ingen rolle, og kan til og med være en bra ting.

Dette har nok også litt å si for den oppgitte rekkevidden. 13,8 kWt batterikapasitet er nemlig ikke så mye i en så stor bil.

Elektrisk rekkevidde er oppgitt til 58 km, men jeg kom 60 i 12 varmegrader. Da gikk imidlertid bensinmotoren i bakgrunnen en del av tiden, den brukte 0,07 liter per mil på strekningen.

For å antyde hva du kan vente på lengre turer, kjørte jeg på 0,4 liter per mil over en strekning på 15 mil hvor jeg startet med fulladet batteri, mens den var oppe rundt 0,7 liter per mil ved kjøring på tomt batteri.

Samlet, gir bensin- og elmotor tilfredsstillende akselerasjon. Santa Fe er ikke super-kvikk slik konkurrenter med gjerne 50 hester til er, men samtidig sterk, og sprek nok. 8,8 til 100 km/t holder i massevis for de aller fleste.

Når du bare kjører på strøm, savner jeg imidlertid med krefter. 91 hester på en såpass stor bil blir i snaueste laget, så Santa Fe kjennes i svakeste laget i EV-modus. Det blir ikke bedre av at elmotoren skal ha kreftene gjennom 6-trinns-automaten. Her finnes det ladbare hybrider som er betydelig bedre.

Alt i alt, byr imidlertid drivlinjen på tilfredsstillende funksjon, nok krefter, og selvfølgelig aller viktigst: Lavt forbruk enten du kjører på strøm eller med hjelp fra bensin. Du kommer til å blir fornøyd med hyppigheten og størrelsen på bensinregningene.

Mange sikkerhetsfunksjoner, men ikke perfekt

Hyundai har satset hardt på sikkerhet de senere årene, blant annet var de først ut med varsling mot å åpne dørene dersom det kommer syklister eller biler bakfra.

Santa Fe får flere andre nyheter også, blant annet evner den å lese både biler og myke trafikanter i veikryss – uansett hvilken kant de kommer fra. Dette er så koblet til autobremsen.

Den har også smart fartsholder som i tillegg til å bruke kameraer også er linket til navigasjonen, slik at hastigheten senkes i svinger som er for krappe til å forseres sikkert i programmert hastighet.

I tillegg har den selvfølgelig alle de vanlige systemene, som eksempelvis aktiv styring. Fil-følgeren, som skal holde deg midt i kjørefilen, er imidlertid altfor inngripende, om enn noe bedre enn på andre nyere modeller fra Hyundai/Kia.

En annen liten miss, er at bilen mangler helautomatiske Matrix-lys eller en annen løsning for å beholde fulltlyset på, samtidig som andre trafikanter blokkes ut for ikke å blende dem. Det kommer selv på Opel Corsa om dagen, så burde virkelig være på plass i en bil av dette kaliberet. Både nærlys og fjernlys er imidlertid svært bra isolert sett, og den skifter automatisk mellom dem.

Konklusjon

Trenger du en 7-seter som kan kjøres noen mil på strøm, har firehjulsdrift og er svært godt utstyrt uten å koste en formue, er nå valget lett: Hyundai Santa Fe er glimrende på både plass og komfort. Den kan også skilte med kul design, spesielt i fronten, massevis av utstyr og en solid dose luksus-følelse. Når bilen totalt sett oppleves så vellykket, lever du godt med noen mindre misser.

Galleri:

Data:

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid
Pris fra 649 900 (Premium)
Pris testbil 669 900 Luxury Pack
Motortype R4 bensin turbo +  1 x elmotor
Drivlinje 6A, mekanisk 4WD, elmotor på trans.
Motorvolum ccm 1 598
HK o/min bensin 180 5 500
Nm o/min bensin 265 1 500 – 4 550
HK elmotor 91
Systemeffekt hk 265
Batterikapasitet 13,8 brutto
Sek. 0-100 km/t 8,8
Topphastighet km/t 187
Rekkevidde el km 58 WLTP
Forbruk blandet l/mil 0,16
Utslipp CO2 g/km 37
Egenvekt kg 2 080
Tilhengervekt kg 1 350
Bagasje, liter bak 3. rad 130
Bagasje, liter bak 2. rad 571 – 782 (justerbart baksete)
Bagasje alle seter nede 1 649
Lengde mm 4 785
Bredde mm 1 900
Høyde mm 1 685
Akselavstand mm 2 765