Nesten alle veier til Rom benyttes når BMW Group skal møte fremtidens utslippsmål. Med det øker utvalget raskt – her er oversikten over hva som finnes, og hva som kommer – elektrifisert.

Av David K Andersen

Under #electrifyou-taggen har BMW arrangert «elektriske dager» i München – for å vise hva de har å tilby nå, og hva som kommer i fremtiden. Vi var tilstede, har testkjørt flere nyheter, oppfrisket gamle erfaringer med biler vi kjenner fra før, og snakket med menneskene bak om hva som kommer.

Etter at i3 ble lansert allerede i 2013, var det naturlig å tro at det skulle rase på med elektriske nyheter i kjølvannet, men det har bare delvis skjedd – i form av en rekke ladbare hybrider. Rene elbiler har det vært dårligere med, men tørken slutter nå – det neste året kommer tre nye, og flere følger på. I tillegg til enda flere ladbare hybrider.

BMW går for øyeblikket alle mulige veier unntatt én med sine drivlinjer. Power of choice er samlebetegnelsen for utviklingsarbeidet som pågår med 5 av 6 mulige drivlinjetyper. Rene bensin- og dieselbiler effektiviseres stadig og fortsetter i programmet, stadig flere modeller kommer med 48V mildt hybridsystem, utvalget ladbare hybdrider økes kontinuerlig, nye elbiler skal lanseres, og også hydrogen-elektriske alternativer skal på banen. Bare fullhybrider (ikke ladbar hybrid), er fraværende.

For å gi deg oversikt i det som er i ferd med å bli et mylder av elektrifiserte modeller, kan det være greit å samle alt i en artikkel, slik at du får oversikt over hva som finnes nå, og hva som kommer. Siden vi snakker BMW Group, inkluderer vi også Mini i denne oversikten.

Mer om hver enkelt modell, leser du ved å trykke på linkene i teksten.

Eksisterende og nært forestående

Elbiler

BMW i3

Har riktignok holdt det gående siden 2013, men er ikke bare oppgradert med større batteri i flere omganger, den var så moderne da den ble lansert at selv 7 år senere, føles den langt fra gammeldags. Morsom å kjøre, spennende og unik design, høy sitteposisjon med god oversikt, og mer praktisk enn den ser ut: Fordelene er mange med i3. Dagens versjon har dessuten rekkevidde på hele 310 km fra batteruet på 42,2 kWt. Det gjør den i høyeste grad konkurransekraftig i segmentet.

Mini Cooper SE

Flere komponenter er lånt fra i3, men der stopper likhetene mellom den og Minis første elbil, lansert nå i vår. Bilen er lik en vanlig tre-dørs Mini både på utsiden og innvendig, men skiller seg blant annet ut med annen grill og en rekke detaljer og alternative farger. Som på fossile Minier, er kjøreglede med gokart-følelse i sentrum. Rekkevidden på inn til 234 km er langt fra best, men holder antagelig lenge for en bybil, pendlerbil eller nummer-to-bil. 184 hestekrefter gir kvikk akselerasjon med 0-100 på 7,3 sekunder.

BMW iX3

Den elektriske varianten av X3 leveres fra starten av neste år, men kan bestilles allerede nå. Priser mellom 560 og 630 000 kroner avhengig av hvilket av de tre utstyrsnivåene du velger. Med høy utnyttelsesgrad fra 80 kWt batterikapasitet, får du inn til 460 km rekkevidde. Bedre enn mange konkurrenter.

Dessverre, vil noen si, er denne bare bakhjulsdrevet, men kan du leve med det, vil iX3 gi svært mye bil for pengene.

Bagasjerommets hoveddel er uendret, men du mister noe av plassen under gulvet sammenlignet med en fossil X3. 510 liter er uansett bra, og sammen med romslig baksete, er dette en familiebil mange vil finne optimal.

Kjøreglede burde også serveres, selv om vi foreløpig ikke har testet bilen. 286 hestekrefter og 400 Nm gir akselerasjon fra 0-100 km/t på 6,8 sekunder.

Ladbare hybrider
BMW 2-serie Active Tourer: 225xe

Nærmest en folkebil i Norge. Med firehjulsdrift og god plass, pluss at du faktisk kunne kjøpe en BMW for en forholdsvis rimelig penge, strømmet norske kjøpere til den svært utradisjonelle modellen. Flerbruksbil er jo ikke akkurat det vi forbinder med BMW.

Enkelte deler føler alderen, men drivlinje og batteri ble oppdatert i 2019 (til 10 kWt, bilen som er testet i linken over er den gamle med 7,7), og gjør at bilen enn så lenge henger fint med. Etter at X1 kom som ladbar i år, blir nok ikke 2-serien ikke så populær de kommende årene.

Koster fra 435 000 og har elektrisk rekkevidde inn til 53 km.

BMW 3-serie: 330e, 330e xDrive, 330e Touring, 330e xDrive Touring

Tidlig ute som ladbar allerede i forrige versjon, og også den har vært en suksess i Norge. I fjor kom imidlertid en helt ny generasjon 3-serie, og med den også nye ladbare varianter. 252 hestekrefter, med 292 på boost, gir 3-serien det skyvet en sportslig bil som dette fortjener, og bidrar sammen med glimrende kjørefølelse til stor glede bak rattet.

Mens nye 330e først bare fantes som sedan og med bakhjulsdrift, kommer den nå både med firehjulsdrift, og som stasjonsvogn med eller uten det. Dermed har du plutselig fire versjoner å velge mellom. Firehjulsdriften er for øvrig mekanisk og ikke via ekstra elmotor i en av endene. Det bedrer dynamikken ytterligere.

Batterikapasitet på 12 kWt leverer rekkevidde mellom 51 og 59 km avhengig av versjon. 0-100 går unna på rett under 6 sekunder, og du kan kjøre i 140 på ren elektrisitet. Priser fra rett over halvmillionen for bakhjulsdreven sedan, men også firehjulsdreven stasjonvogn starter under 600 000.

BMW 5-serie: 530e, 530e xDrive, 530e Touring, 530e xDrive Touring, 545e xDrive

Lansert i 2017, er det nå tid for facelift for inneværende 5-serie. Ny front og andre utvendige design-oppgraderinger, flere farger, nye felger, oppgradert interiør med ny 12,3-tommers infotainmentskjerm blant annet med nytt kartsystem som er skybasert, mulighet for trådløs oppdatering av bilen og mer avansert aktivt sikkerhetsutstyr, er blant nyhetene.

Kanskje viktigere, er at det ladbare utvalget økes. Frem til nå har du kunnet kjøpe 530e og 530e xDrive, den har samme drivlinje som 330e omtalt over.

Nå kommer den også endelig som stasjonsvogn, også den med enten bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.

Mot den 530e som vi testet i fjor, har boosten på 40 hestekrefter nå blitt permanent, og de kan trekke tilhenger på 1 700 kg.

530e-modellene har 12 kWt batterikapasitet, og får rekkevidde på mellom 46 og 57 km avhengig av versjon. 0-100 km/t på rundt 6 sekunder. Prisene starter rett under 600 000.

Hovedattraksjonen for bil- og BMW-entusiasten er imidlertid 545e, som settes i produksjon i november. Den har samme drivlinje som et snaut år har vært tilgjengelig i X5 45e og 745e, som altså betyr at rekkesekseren på 3-liter tar 2-liters fireren fra 330e og 530e sin plass.

Her er altså 394 hestekrefter og 600 Nm tilgjengelig, og sprinten til 100 km/t går på bare 4,7 sekunder. Omtrent samme tall som en M5 for 20 år siden. Er du av dem som mener en BMW både bør være en passe stor sedan eller stasjonsvogn, og ha 6 sylindre under panseret, er dette ditt alternativ.

Batteriet er det samme som på 30e-bilene, og rekkevidden mellom 45 og 54 km. Kommer bare med firehjulsdrift, og den er naturligvis mekanisk overført.

BMW 7-serie: 745e, 745Le og 745 Le xDrive

Levert som ladbar hybrid siden 2016 i form av 740e, ble fireren byttet ut med sekser i forbindelse med faceliften av 7-serien i fjor.

Det gjør som vi kommer snarlig tilbake til i en rapport etter prøvekjøring, stor forskjell i en luksusbil der raffinert motorgange og overskudd av krefter er sentrale elementer.

Batterikapasitet som i de mindre bilene på 12 kWt er ikke voldsomt mye i en så stor bil, men den klarer likevel mellom 41 og 50 km elektrisk. 0-100 km/t på mellom 5,1 og 5,3 sekunder avhengig av versjon.

BMW X1 xDrive 25e

Etterlengtet drivlinje endelig tilgjengelig i «Norgesfavoritten» X1. Bilen tilsvarer størrelsesmessig mange av kompakt-SUVene som gjerne benyttes til familiebiler, og vi ble imponert over hvor god plass den faktisk har da vi testet plug-in hybriden for første gang i vår (testen er i linken over).

Ikke like moderne på hverken teknologi eller interiør som mange av de nyere BMW-modellene på markedet i dag, men ikke akterutseilt heller.

Firehjulsdrift kommer via tresylindret turbo bensinmotor foran og elektrisk motor på bakakslingen, altså ikke mekanisk. Men 220 hestekrefter systemeffekt gjør den kvikk, med akselerasjon til 100 km/t på 6,9 sekunder.

10 kWt batterikapasitet er en bit unna de beste kompakt-SUVene fra konkurrentene, men rekkevidde inn til 52 km er ok. Som også gjelder prisen: X1 xDrive 25e koster ikke stort mer enn konkurrentene fra de vanlige folkemerkene, og da er naturligvis denne premiumbilen ekstra interessant for mange. Starter på 460 300 kroner.

BMW X2 xDrive 25e

For deg som ikke trenger maksimal plassutnyttelse, men heller vektlegger stilig design og kanskje noe mer sportslighet, kommer X2 med samme drivlinje som X1 straks – produksjonsstart er nå i sommer.

Litt mindre praktisk enn X1, men med 410 liter bagasjeplass er X2 fortsatt blant de bedre i sitt segment der konkurrentene for eksempel heter Lexus UX.

En anelse kvikkere enn X1 til 100 km/t, og antatt satt opp noe stivere for skarpere kjøreegenskaper og mer moro for føreren i svingene. Vi kommer mer test i løpet av høsten – påslaget mot X1 er bare drøye 10 000 kroner.

BMW X3 xDrive 30e

Lansert tidligere i år, og i ferd med å bli svært populær. Ikke så rart, denne bilstørrelsen holder for de fleste norske familier, og så er den mindre brautende enn store X5, og mer snerten å kjøre.

Sammen med elektrisk versjon, bensin, diesel, M-utgaver og denne ladbare hybriden, er X3-programmet svært bredt og burde tilby noe for enhver smak.

Som navnet antyder er drivlinjen den samme som i 330e og 530e. Det betyr 2-liters firer på 184 hestekrefter pluss elmotor: Dermed har du 292 hester totalt, og kan klare 100 på 6,1 sekunder. Rekkevidden, med samme batteri som de andre 30-bilene, er på inn til 51 km.

Den elektriske topphastigheten er noe lavere enn på sedanene: 135 km/t. For besøk i land uten fartsgrense, er 210 oppnåelig med begge motorene aktivert.

Starter rundt 650 000 kroner.

BMW X5 xDrive 45e

Er det elektrisk rekkevidde du er ute etter i den ladbare hybriden, er dette BMWs utvilsomt beste. Batterikapasitet på hele 24 kWt, gjør det mulig å kjøre inn til 88 km på strøm.

Vil du derimot ikke kjøre på strøm, finnes 286 bensinhester fra turbosekseren tilgjengelig når som helst. Dette er med unntak av batteriet, samme drivlinje som i 545e og 745e. Dermed takles sprinten til 100 på 5,6 sekunder, og sammenlignet med forgjengeren X5 40e som hadde firer under panseret, er nye 45 en åpenbarelse både i krefter i raffinement.

Den store SUVen byr både på skyhøy komfort og for biltypen dynamiske kjøreegenskaper. Pris fra 900 000, men regn med over en million ferdig med utstyr.

Mini Cooper SE Countryman All4

Under skallet nært beslektet med X1, X2 og 2-serien Active Tourer, men utenpå i typisk Mini-stil. Det samme gjelder naturligvis interiøret.

Da vi testet den sist vinter likte vi at den er så annerledes i utseende og delvis også i følelsen – det er kult med biler som ikke er like alle andre.

Oppgradert med en mild facelift nå i år, batterikapasitet på 10 kWt og inn til 49 km rekkevidde. Starter på 432 700, så er et billigere, mer individuelt og kanskje litt kulere alternativ til BMWene.

Kommende biler
BMW i4

Neste år kommer endelig BMW med elbil i merkets egen ånd: En lav og sportslig sedan. Forventningene er store, bør Tesla Model 3 og Polestar 2 passe seg?

Det vi vet, vet vi om konseptbilen du ser på bildene her, og ikke om produksjonsmodellen som kommer. Men vi tror det kommer til å blir mye likt: 80 kWt batteri, rekkevidde på 600 km (!), 0-100 km/t på 4 sekunder.

Griller er naturlig nok omdiskutert, men den blir nok sånn, som på nye 4-serie. Og så håper vi designen ellers også blir som på konseptet, dette er lekkert. Den dynamiske biten gleder vi oss til å teste.

BMW iNext

Helelektrisk SUV på størrelse med X5, men her blir det ikke som med X3. I stedet er iNext, som den nok ikke kommer til å hete idet den lanseres neste år, en egen elbil uten noe til felles med X5.

Foreløpig finnes konseptbilen du ser på bildet, men relativt sparsommelig med informasjon. Det lille vi vet er imidlertid positivt: Inn til 600 km rekkevidde målt etter WLTP-metoden er meget bra. BMW lover også hurtiglading på 150 kW.

BMW i Hydrogen Next

Selv om BMW nå lover at de skal doble energitettheten i batteriene sine innen 2030, sammenlignet med dagens i3, er det ikke overskudd av elektrisitet og evne til å bygge ladenettverk i alle deler av verden.

Dermed satses det videre på hydrogen, eller brensel-celle-bil om du vil. I 2022 skal mer være klart, bilen på bildet er en X5 med hydrogen-elektrisk drivlinje.

Andre generasjon brenselcelle-teknologi utvikles sammen med Toyota, og BMW sier det er de store X-modellene det er mest aktuelt for, og at ankomst for en produksjonsbil tidligst vil skje i andre halvdel av inneværende tiår.

Effekt på 374 hestekrefter skal sammen med ekstra boost fra batteriet gi gode fartsressurser og dynamiske kjøreegenskaper.

Mye skal skje

BMW hadde per 2019 over en halv million elektrifiserte biler på veien, og sikter mot 1 million i 2021, og 7 når året er 2030. Av de 7 millionene, skal to tredjedeler være rene elbiler. Per nå selger de mest ladbare hybrider i verden, og i løpet av tre år skal de ha 23 elektrifiserte modeller i salg, hvorav halvparten skal være elbiler.

På veien dit skal mange utfordringer takles, og BMW forsikrer at man er godt i gang med alt fra ladenettverk (BMW er en del av Ionity), og ny teknologi som maksimerer energiutnyttelsen, til bærekraftig produksjon. Sistnevnte er viktig, og BMW sier at de som første bilprodusent nå har sikret bærekraftig utvinning av kobolt og litium. Det skjer ved at BMW selv kjøper råvarene direkte, og forsyner batteriprodusentene.