BMWs flaggskip oppdateres, og bak den største grillen vi har sett, skjuler det seg glimrende motor- og batteri-nyheter.

Vi føler for å kikke helt tilbake til 303 fra 1933, BMWs første bil med rekkesekser, når merket nå viser 7-serie med facelift.

Det skjer forresten i Kina, og ikke i Detroit. Spesielt, både fordi byen for øyeblikket huser en stor bilutstilling med flere verdenspremierer, og fordi det selges mye 7-serie i USA.

Men ikke så mye som i Kina, som nå står for hele 44 prosent av salget. Og der ligger selvfølgelig også forklaringen.

At vi trekker frem 303, skyldes ikke bare at vi må veldig langt tilbake for å finne like dominerende nyrer i grillen. Men ja, med inspirasjon fra stor-SUVen X7, lar BMW nå grillen få uventet kraftig dominanse i fronten på 7-serie. Den er 40 prosent større enn på utgående modell.

Det skyldes også gode nyheter fra motorrommet. Mens 303 var den første BMWen med rekkesekser, er nettopp den motorkonfigurasjonen tilbake i den ladbare hybridutgaven av oppdaterte 7-serie.

Det er selvfølgelig ingen feil på utgående 740e (les test her), men den hadde firesylindret motor, og samme hvor bra BMW lager en sådan, lager de enda bedre rekkeseksere. En sånn rekkesekser passer veldig godt i en stor BMW.

Nå skifter modellen navn til 745e, eventuelt 745Le om du velger den 14 cm lengre limo-versjonen, og med det følger en treliters sekser med turbo og 286 hestekrefter.

Sammen med elmotoren på 113, gir det systemeffekt på hele 394 hestekrefter – opp fra 326 i 740. Dreiemomentet øker 100 Newtonmeter, til 600.

STORT BILDEGALLERI NEDERST I ARTIKKELEN!

Videre øker batterikapasiteten til 12 kWt, som tilsvarer 30 prosent. Resultatet er betydelig forbedret rekkevidde på strøm, BMW oppgir 58 km i henhold til omregnet NEDC-standard.

I god egen-ånd, forblir selvfølgelig andre valgmuligheter på drivlinje mulige. Mange valgmuligheter, faktisk.

De toppes av M760Li XDrive med V12 på 585 hestekrefter og spinnville 850 Nm. I den konfigurasjonen skyter luksusvogna deg til 100 km/t på 3,8 sekunder.

Føler du for aningen mer jordnære omstendigheter, kan du velge 750i med V8 på 530 hester og 750 Nm.

Tre diesel-varianter blir i tillegg tilgjengelige. 730d, 740d og 750d har alle samme 3-liters sekser, men med dobling av antallet turboer for hvert steg. Jada, det stemmer: 750d har fire turboer. Den yter 400 hestekrefter og 760 Nm, og den tar deg til 100 på 4,6 sekunder.

Siden 7-serie både har vært, og skal fortsette å være BMWs teknologibærer, oppdateres modellen nå med «BMW Live Cockpit Professional», som betyr digital instrumentering og betjening. Det gjør at også de aktive sikkerhetssystemene oppgraderes til samme nivå som på nye X5 og X7.

Komfort og luksus får tilskudd i form av nytt skinninteriør med flere sømmer og nye mønstre. Støynivået på sin side reduseres via 5,1 mm tykt glass og ytterligere isolasjon av hjulbuene.

I baksetet finner du berøringsfølsomme HD-skjermer, og Bowers & Wilkins-anlegget med syntetiske diamanter i diskant-høyttalerne, tar lyd på alvor.

Du får selv bestemme i hvilken grad du setter pris på 7-seriens nye ansikt, fronten er i alle fall 50 mm høyere, så får du en 7-serie i speilet mens du ligger og sinker i venstrefila, hopper du nok over til høyre enda raskere enn før.

Like etter det er gjort, kan du nyte synet av den oppdaterte bakenden som blant annet får tettere struktur i LED-elementene og sterkere fokus på det tredimensjonale uttrykket lyktene tilfører hekk-designen.

Kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby, informerer i en pressemelding om at de nye oppgraderte 7-serie-modellene vil få norske priser om kort tid, og at kundene da kan bestille bilen. Norsk lansering blir i andre kvartal.

Bildegalleri: