Minis kompakt-SUV, er med ladbar drivlinje og firehjulsdrift populær. Nå oppdateres den med nye detaljer.

Av David K Andersen

Vi likte godt Minis lille SUV da vi testet den med nytt og større batteri i den ladbare S E All4-utgaven tidligere i vinter.

Når Countryman nå oppdateres for modellår 2021 beholder den drivlinjene uendret, men får endringer i designen på utsiden – og ny instrumentering innvendig.

LES TESTEN AV MINI COOPER S E ALL4 COUNTRYMAN HER! 

Faceliften på utsiden er veldig typisk facelift på utsiden, den strammer til litt i utseendet og øker en aning på detaljnivået for de som liker å studere nærmere.

Forskjellene er nokså enkle å se. Den nedre linjen i grillen blir flat istedet for med økning på midten, jeg synes det gjør at den ser aningen mindre sur ut. Viktigere, er det imidlertid at den nedre delen av fronten blir helt ny.

Et par luftinntak er montert inn med stående form ytterst på hver side – det gjør at bilen ser bredere ut enn før. Videre, tar den igjen hovedgrillens form i en ny ramme nederst i midten av fangeren, og styler opp ekstra med karosserifarge på den.

Frontlysene er dessuten nye, og har nå full LED som standard. I tillegg kan den leveres med adaptive automatiske LED hovedlys.

Bak tilføres diffusoren et element i kontrastfarge som fremhever formen på den, og så er lyktene helt nye. Det var bra – de gamle var i overkant enkle i formen, sett i lys av alle kule LED-baserte baklys som finnes i dag.

Her settes som på de mindre Mini-modellene Union Jack-signaturen inn, samtidig som selve lykteglassene får uthevede profiler. Dette gjorde seg.

Spesielt sammen med støtfangeren, som får en mer direkte avkuttet form så den blir mindre rund, og har nye reflektorer på siden med sort innramming.

På innsiden får alle modeller sportsrattet som standard. Videre er innholdet i infotainmentsystemet med 8,8-tommers skjerm, nytt.

Kanskje viktigst, så forsvinner de analoge instrumentene rett foran deg, og erstattes av den nye digitale skjermen med samme stil som i Mini Cooper S E – den nye elbilen. Størrelsen er på 5 tommer.

LES FØRSTE PRØVEKJØRING AV ELEKTRISKE MINI COOPER S E HER!

Produksjonen av den oppgraderte Countrymanen starter i juli, og den kommer deretter til Norge i to ulike versjoner.

En vanlig fossilutgave med 1,5-liters turbo bensinmotor på 136 hestekrefter med firehjulsdrift og automatgir som standard starter rett under 400 000 kroner, og løper til 483 300 for topputgaven Maximize. Det finnes også et mellom-nivå mellom den og innstegsmodellen Essential, som heter Experience.

Mest interessant i Norge, blir helt sikkert fortsatt den andre versjonen – ladbare Cooper S E. Her starter prisen på 418 900, og topper rett under 500 for Maximize. Merk at det nok vil være mulig å utruste selv topputgavene ytterligere, men at de i motsetning til hva vanlig er hos de fleste premium-merker, faktisk inneholder det aller meste av tilgjengelig utstyr som standard.

Drivlinjen i den ladbare hybriden er den samme som før, her er det snakk om samme motor som over på forhjulene, mens bakhjulene får krefter levert av en elmotor på 65 kW.

Systemeffekten er på 224 hestekrefter og dreiemomentet på 385 Nm. Batteriet har en kapasitet på 10 kWt og skal gi rekkevidde på inn til 52 km. 0-100 km/t tas unna på kvikke 6,8 sekunder.