BMWs suksess med innstegsmodellene i X-serien vil ikke avta i Norge med introduksjonen av disse to. Her er den første informasjonen om X1 xDrive25e og X2 xDrive25e.

Av David K Andersen

BMWs enorme suksess de senere årene, både i Norge og ellers i verden, skyldes biler som disse. Joda, det selges tradisjonelle og kostbare modeller som 5-serie og X5 i hopetall også, men det er når BMWene blir mindre, at flere får mulighet til å entre premium-bilenes verden.

X1 har vært en skikkelig suksess i Norge, helt siden den kom i 2009. Det er helt tydelig at mange er villige til å gå ned litt på størrelsen for å kunne kjøre BMW-SUV, fremfor å velge et av alternativene fra de vanlige folke-merkene.

BMW X1 er siden 2015 inne i sin andre generasjon. Den første var typisk BMW med 3-serie-basert plattform og motoren på langs, mens denne andre sitter på UKL2-arkitekturen, som betyr forhjulsdrift eller firehjulsdrift, og tverrstilt motor.

Det utnyttes når den nå kommer i ladbar utgave – ved å utruste den med firehjulsdrift via elmotor på bakakslingen. Løsningen er både rimeligere, mer effektiv og plassbesparende.

X1 xDrive25e forblir romslig for klassen, bagasjerommet tar 450 liter. Dermed kan den fungere som familiebil for fire så lenge bagasjebehovet ikke er utenom det vanlige. Tilhengerfeste vil være tilgjengelig, men maksimal tillatt vekt på 750 kg, betyr at det er villahengeren og ikke campingvogna som får være med på tur.

BEDRE MED HELT ELEKTRISK? VI HAR TESTET I3 I NYESTE UTGAVE!

Basen i drivlinjen er en halvannenliters tre-sylindret turbo bensinmotor på 125 hestekrefter og 220 Nm. Kreftene settes i bakken via en 6-trinn steptronic automatkasse.

Elmotoren, montert på bakakslingen, yter alene 95 hestekrefter og 165 Nm, samlet gir bilen 220 hester og 385 Nm.

Batteriet er plassert under baksetet og er på 10 kWt brutto. Har du vegglader hjemme, tar det 2,4 timer å lade fra 0 til 80 prosent (3,7 kW).

Rekkevidden på strøm, målt i henhold til WLTP og med en normalutstyrt modell, er på 49 km. Du kan kjøre elektrisk i opp til 135 km/t, mens begge motorene selvfølgelig jobber sammen for å nå topphastigheten på 193 km/t.

Med 0-100 unna på kvikke 6,9 sekunder, vil nok denne drivlinjen tiltale mer enn bare lommeboken.

BMW åpner ordrebøkene for X1 xDrive25e nå i midten av januar, og så lanseres bilen i Norge i mars.

Startprisen er på 423 000 kroner, og inkluderer ting som 17-tommers alufelger, LED-lys, takreling og BMW Connect-tjenester. Når BMW i tillegg nevner multifunksjonsratt og varmeseter som en del av standardutstyret, betyr det i praksis at du vil komme til å ønske å kjøpe til en del utstyr i tillegg.

Kompakte, og langt mer sportslige (spesielt i designen) X2 xDrive25e, vil bli lansert senere i år. Her er ikke prisene klare, men BMW sier den vil være noe kjappere i akselerasjonen (0,1 sekund til 100). Kanskje vil det være mulig å tyne ut en km eller to til av batteriet også.

BMW har en plan om å tilby 25 elektrifiserte modeller i 2023, disse to modellene er en del av det bildet. Og de kommer i kjølvannet av nye X5 xDrive45e som allerede er på markedet, og X3 xDrive30e. Leveringene av sistnevnte starter om kort tid.

KLASSISK BMW I LADBAR UTGAVE? LES VÅR FERSKE TEST AV 530E XDRIVE HER!