Når BMW gir 5-serien midtlivsoppdatering, kommer endelig også Touring-utgaven i ladbar versjon. Og så få bensinhodene der ute et nytt elektrifisert alternativ.

Av David K Andersen

5-serien er en klassiker, den har vært drømmebilen for mange helt siden introduksjonen i 1972. Noen mener til og med det er verdens beste bil – fordi den makter å kombinere sport, plass og luksus som ingen annen – til en pris mange kan klare om de strekker seg litt.

Dagens 5-serie er den syvende generasjonen, og kom på markedet i 2016. For deg med interesse for internkodene heter den G30, mens stasjonsvogna Touring som kom i 2017 heter G31.

Hva gjelder faceliften, er den ikke kjempestor hverken på utsiden eller innsiden. De klassiske nyrene i grillen har fått tydeligere utseende, men du trenger nok å plassere dagens modell ved siden av den nye for å se forskjellen. Da er det enklere å ta nyheten på frontlyktene, som er smalere og har mer tydelig L-form. Du får for øvrig laserlys på alle versjoner nå – mot tillegg.

I den nedre delen av fronten er det nye og mer dominerende luftinntak å finne på M Sport-modellene. Bak renses linjene opp en aning, og du har både nye baklykter, også de med uthevet L-form, og ny design på nedre del av fangeren.

Fire nye farger legges til, og krysser du av for M Sport-bremser, kan du velge blå eller røde kalippere.

På innsiden får den «Operating System 7», som betyr alt det siste på informasjonsteknologi. Blant annet er nå 10,25-tommers skjerm for infortainmentsystemet standard, mens du kan gå opp til 12,3 mot tillegg.

Ellers er endringene små, og går på detaljer som at flere av knappene ved girvelgeren får piano-lakk-aktig overflate istedet for matt sort, at rattknappene får utvidet funksjonalitet og at klimaanlegget kan styres med flere parametre.

En ny generasjon navigasjonssystem er også på plass, med svært mange og avanserte muligheter og hjelpemidler. Også de kjørerelaterte aktive sikkerhets- og hjelpesystemene utvides og blir flere. Blant nyhetene får 5-serien Drive Recorder og oppkobling av data fra navigasjonen til den aktive styringen.

Mer detaljert om oppdateringene ser du i disse slidene (bildegalleri av bilene nederst i artikkelen):

5 ulike ladbare hybrider

Frem til nå har du kunnet velge mellom 530e og 530e xDrive – begge i sedan-utgave – om du vil kjøre ladbart. Full test av sistnevnte finner du her. 

Den drivlinjen fortsetter etter faceliften også, men oppgraderes til å inkludere boostfunksjonen som gir 40 hester ekstra i opp til 10 sekunder av gangen. Det gir ny toppeffekt på 292 hestekrefter.

0-100 km/t går unna på drøye 6 sekunder for bilene med denne 2-liters bensinfirer-baserte hybriden. Rekkevidden fra batteriet på 12 kWt brutto er satt til mellom 52 og 56 km avhengig av utgave.

Den store nyheten i forbindelse med faceliften, er imidlertid at du nå får denne drivlinjen også i Touring-utgavene. Det har mange ventet på.

Når BMW i tillegg – siden vi testet 530e xDrive i fjor høst – har økt tilhengervekten sånn at alle hybridene kan trekke 2 tonn, begynner dette virkelig å ligne på noe. Det er fint å slippe å fire på det ene eller andre for å kunne kjøre ladbart.

Selv om vi nok må regne med noe redusert bagasjerom i den ladbare stasjonsvogna. Her har ikke BMW offentliggjort tall enda, men vi vet at sedanutgaven går fra 530 til 410 liter når den blir hybrid. Touring har 560 i vanlig utgave.

For deg som er ekstra interessert, enten det er i BMWs klassiske motortype, eller generelt glad i biler med ekstra krutt under panseret, kommer det svært gledelige nyheter. I alle fall i den grad du ønsker å kombinere med elektrifisering.

Det samme som skjedde med 7-serien og X5, skjer nemlig nå også med 5-serien: En ny utgave som heter 545e xDrive, får rekkesekseren tilbake.

LES TEST AV NYE BMW X5 45E HER!

Denne kommer kun som sedan, og blir et alternativ til 530e xDrive, som selvfølgelig fortsetter å eksistere.

3-liters turbo bensinmotoren yter sammen med elektrisk hjelp det samme som i X5 45e – 394 hestekrefter. 600 Nm er også tilgjengelig, og dermed gjør 545e unna sprinten til 100 km/t på bare 4,7 sekunder. Ikke bare er det nesten sekundet raskere enn en X5 med samme drivlinje – det lønner seg med lav sedan fremfor høy og tung SUV – gapet opp til 530e på akselerasjon er betydelig. Det er fint – da vil de to alternativene skille seg tydelig fra hverandre.

Batteripakken er den samme som på 30e-bilene, og skal gi rekkevidde på inn til 54 km.

Ellers vil det selvfølgelig fortsatt være mulig å kjøpe ren fossildrevet 5-serie i en rekke utgaver også i faceliftet versjon. Her er det 520i, 520d, 530i, 530d, 540i, 540d. Med og uten firehjulsdrift, og i sedan eller stasjonsvogn. Disse får 48V mildt hybridsystem for drift av flere tyngre komponenter via el-anlegget og utvidet start/stopp-funksjon.

Modellrekken toppes av M550i xDrive sedan, som har samme dobbeltturbo bensin-V8 på 530 hestekrefter som eksempelvis M850i Gran Coupé som vi nylig testet (les mer her).

De nye 5-serie-bilene kommer til høsten.

Galleri: