Etter en konseptbil med til dels oppsiktsvekkende uttrykk, har vi vært spente på hvordan nye 4-serie fra BMW egentlig kom til å se ut. Her er svaret.

David K Andersen

Det er ingen tvil om at fronten på den nye bilen er oppsiktsvekkende sammenlignet med både foregående versjon og den nye 3-serien den deler teknikk med.

Selv avventer jeg å gjøre meg opp mening til jeg har sett nye 4-serie Coupé i virkeligheten, men at BMW tar et modig designskritt, er det liten tvil om. Det er jeg i utgangspunktet svært positiv til, verden kommer ikke videre om alle biler skal være nesten like fra generasjon til generasjon.

Endringen i design-skole faller, i alle fall for fronten, dessuten sammen med BMWs egen historie på flere områder. For tenker vi litt etter, er ikke dette første gang merket er i vinden på grunn av radikale design-endringer. Det er ikke så lenge siden mange trodde verden skulle gå under – på grunn av Chris Bangle.

Og så er jo denne fronten sterkt retro-inspirert. Konseptet med høy stående nyregrill er på ingen måte noe nytt for BMW, deres første virkelig kjente modell, 328 fra 1936, satte standarden både for sportslighet og merkeidentifikasjon.

Som du ser på bildet under hadde også 3.0 CSi forholdvis høy grill.

Ifølge designsjef på BMW Domagoj Dukec, følger merket her trenden med å la de ulike modellene skille seg mer fra hverandre via ulike former på grillen fra serie til serie.

Til britiske Autocar, sier han at den doble nyregrillen er det tydeligste design-elementet BMW har i dag: – Dette er den største forskjellen vi har å spille på mot andre biler. Vi bruker elementet på en rekke ulike måter for å gi bilene våre et bestemt uttrykk. I 3-serien er den mer horisontal, fordi det er en mer rasjonell og seriøs bil. En coupé som 4-serien derimot, skal uttrykke den eksotiske delen av BMW, sier han.

Glemmer vi selve grillen et sekund, legger vi merke til smale frontlykter som dras helt ut til sidene, og på en måte veier opp det vertikale inntrykket senterdelen av fronten gir.

Og så er jo bilen fantastisk lekker både langs sidene og i bakenden. Linjene er mye slankere og tydeligere enn før, se for eksempel på den fantastiske innrammingen av de bakre sidevinduene. Samtidig gir brede skjermer og langt panser et muskuløst inntrykk.

Selv har jeg aldri vært den største tilhengeren av 4-serien, eller 3-serie Coupé som den het før, og kanskje tenkt at jeg heller ville valgt en sedan (utseendemessig). Her derimot, skiller BMW virkelig 4-serien fra 3eren, og gjør den til en helt egen og veldig stilig coupé.

Lengden øker med hele 12,8 cm sammenlignet med forrige generasjon, så med 4,77 meter fra fanger til fanger, er slett ikke dette en liten bil. Når den samtidig er bredere (+2,7 cm), og har økt akselavstanden med 4,1 cm, skal den fremstå som langt fetere og lavere enn før. Selv om høyden faktisk øker med 0,6 cm. 2,3 cm bredere sporvidde bak, bidrar også i sammenhengen, og Coupéen er hele 5,7 cm lavere enn en vanlig 3-serie.

Kjøreopplevelsen må vi vente med, men BMW sier den skal være merkbart mer sportslig å kjøre enn en 3-serie. På listen over tiltak er mer negativ camber for forhjulene og forsterkede elementer i chassiset.

Det lover godt – siden den nye 3-serien, spesielt i M340i-utgaven vi tester i denne linken – er en fantastisk kjøremaskin. 

Når 4-serie lanseres i Norge til høsten, vil den først komme som 420d xDrive og M440i xDrive, begge med automatgir.

190-hesters dieselen forventes å starte på 578 300 kroner, mens bensinsekseren på 374 hester, som gir akselerasjon fra 0-100 km/t på 4,5 sekunder, antas å havne med 862 100 kroner som utgangspunkt.

For øvrig ligner interiøret langt mer på 3-serien enn utsiden – her kjenner vi oss godt igjen fra dagens modell. Og så er jo 4-serien usedvanlig praktisk, med bagasjerom på hele 440 liter.

Vi kan dessuten vente mer: -BMW M440i xDrive Coupé er den foreløpige toppmodellen, men det er en dårlig bevart hemmelighet at en ny generasjon BMW M4 Coupé også er på vei. Videre vil også helelektriske BMW i4 bli en del av familien som en firedørs Gran Coupé, sier Marius Tegneby, som er kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

BMW M440i xDrive Coupé:

BMW 430i Coupé:

Interiør og med historiske: