BMWs første elektriske familiebil er klar. iX3 gjør X3-utvalget komplett, og lover lang rekkevidde takket være høy effektivitet.

Av David K Andersen

Etter å ha solgt i3 i store mengder siden introduksjonen i 2013, tenker vi gjerne på BMW som en erfaren og etablert aktør i elbilmarkedet. Når iX3 nå endelig er klar, er den imidlertid bare merkets andre elbil, og enda viktigere: Den første familiebilen.

Den massive erfaringen fra elektrifisering merkes imidlertid på teknikken. iX3 har femte generasjon elektrisk drivlinje. Med det, lover BMW god energiutnyttelse og lang rekkevidde.

Bilen er bakhjulsdreven, som for mange vil være en ulempe når det kommer til en SUV som dette. Samtidig åpner det, sammen med den nye drivlinjen, for lang rekkevidde.

Den elektriske motoren er bygget uten bruk av sjeldne mineraler, og plassert rett på bakakslingen. Sistnevnte skal ifølge BMW gi fordeler på forbruk.

Motoreffekten er et klassisk BMW-tall, 286 hestekrefter var blant annet det samme som den første M-bilen hadde, og har siden blitt levert sammen med flere andre modeller.

Dreiemoment på 400 Nm, sørger i kombinasjon med effekten, for å ta den relativt lette elbilen fra 0-100 km/t på 6,8 sekunder.

Jeg sier relativt lett, fordi iX3 veier inn på 2 185 kg, mot erkerival Mercedes EQCs 2 495. Batteripakken i BMWen veier 529 kg.

Topphastigheten er begrenset til 180 km/t, og du kan kjøre bilen i én-pedal-modus som i3.

Rekkevidden målt i henhold til WLTP-metoden er på inn til 459 km (går ned til 450 for toppversjonen Fully Charged). Det er bedre enn for konkurrentene fra Mercedes og Audi.

Batterikapasiteten er på 80 kWt, og BMW sier andelen kobolt er redusert med to tredjedeler sammenlignet med forrige generasjon batterier. De understreker at fokuset på bærekraft er stort, både med tanke på bruken av sjeldne mineraler og full åpenhet rundt leverandørsituasjonen.

Varmepumpe holder kontroll på temperatur for kupé og batteripakke.

Hurtiglading kan skje med kapasitet på inn til 150 kW, som betyr at du når 80% på 34 minutter. En 10-minutters ladestopp, vil typisk gi 10 mil ekstra rekkevidde. Dette er meget bra, og på linje med Audi e-tron. Ombordladeren er på 11 kW og lader batteriet fra tomt til fullt på 7,5 timer (dette er den du bruker hjemme).

På designfronten skiller ikke det store bildet seg stort fra en vanlig X3, alle ser hva dette er. Samtidig skiller en rekke detaljer den tydelig fra søstermodellen. De fleste av disse går på endret behov for kjøling av teknikken, og mer effektiv luftstrøm rundt bilen. Grillen er lukket, og støtfangeren har renere linjer. Det er også endringer på diffusoren bak, og den har egne luftspjell bak forhjulene.

På innsiden er det meste likt, men du får iX3 logo her og der, og større innslag av i-blåfargen.

Mot bensin- og dieselutgaver av X3 mister du beskjedne 40 liter bagasjeplass, så iX3 havner på 510. Bagasjerommet er dermed også 60 liter større enn i X3 som ladbar hybrid.

LES TEST AV PLUG-IN HYBRIDEN BMW X3 XDRIVE 30E HER! 

I motsetning til vanlig hos BMW, men i likhet med i3, tilbys iX3 med tre ferdige utstyrspakker.

Grunnversjonen Charge har elektrisk justerbare seter i kunstskinn, og også dashbord i samme materialtype, panorama soltak, adaptive dempere, Live Cockpit Professional med navi, sportsratt, elektrisk bakluke, ladeplate, stemningsbelysning og LED frontlys for å nevne noe. Nokså velutstyrt med andre ord, og mye for pengene med pris på 559 000 kroner.

Metallic lakk er standard på alle versjoner, og du kan velge mellom 6 farger.

Neste trinn heter Charge Plus, og tilfører 20-tommers felger, sportsseter i skinn, tykkere og mer støydempende glass i siderutene foran, adaptive fullautomatiske LED-lys, head-up, parkeringsassistent, Harman/Kardon lyd og gestikuleringskontroll, mot påslag på 56 000 kroner. Dette høres ut som den mest attraktive totalpakken for pengene, men vi får komme tilbake til det når vi etterhvert skal teste.

Toppversjonen Fully Charged til 631 800 kroner, gir deg i tillegg tilhengerfeste, mørkt taktrekk, bortfall av blå eksteriørdetaljer, mørke ruter og Shadowline. Stort sett alt du får på en vanlig X3 med andre ord.

De første bilene leveres kunder her i landet i starten av neste år, men du kan bestille fra nå av: -Når vi nå åpner for bestilling, vil de første produksjonsplassene tildeles reservasjonsholderne til BMW iX3. Deretter vil nye kunder få tildelt produksjonsplass i tur og orden. Som et resultat av corona-situasjonen og de utfordringene det også gir for den globale bilfrakten, vil de første norske kundene få sin BMW iX3 i første kvartal 2021, sier Marius Tegneby, som er kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

iX3 produseres for øvrig av BMW Brillinace-fabrikken i Shenyang i Kina, den starter i september.