Nye BMW 330e xDrive Touring blir en av få som krysser av alle bokser i Norge.

Av David K Andersen

Det skal ikke bare være elbil eller ladbar hybrid, vi vil også ha plass, firehjulsdrift og tilhengervekt. Sånn at vi kan kjøpe en bil uten avgifter, men som passer både budsjett, plass- og kjørebehov.

Med de kravene, har det ikke vært flust av alternativer å velge mellom, i alle fall ikke for de som ikke har råd, eller lyst til å bruke nærmere en million kroner på bilkjøpet.

BMW er blant merkene som har vært tidlig ute med elektrifiserte modeller, som i alle fall oppfyller noen av de norske ønskene. Det har de hatt suksess med, blant annet var 330e populær i forrige generasjon, og nå som den nye bakhjulsdrevne sedanen er på plass, går det virkelig unna også med den.

LES FØRSTE PRØVEKJØRING AV NYE BMW 330E HER!

Til sommeren, kommer imidlertid versjonen som virkelig passer nordmenn midt i blinken: 330e xDrive Touring. Som navnet angir, er den altså ladbar, firehjusldreven og stasjonsvogn. I tillegg vil den får tilhengervekt på 1 500 kg.

Med startpris på 496 000 kroner, er det ingen tvil om at dette kommer til å bli en megahit.

Skulle sedan være din greie, vil også denne få firehjulsdrift, og koste fra 474 300 kroner. I tillegg fortsetter den bakhjulsdrevne sedanen vi allerede har, og du vil få stasjonsvogna i tohjulsdrevet utgave også. Den koster også 474 300 kroner.

-Vi har et av markedets største utvalg av plug-in hybrider og med lanseringen av nye BMW 330e xDrive Touring kan vi tilby et skikkelig kinderegg; en ladbar stasjonsvogn med solid elektrisk rekkevidde, firehjulsdrift og tilhengerfeste, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.

Alle fire variantene av den ladbare 3-serien har samme 2-liters turbo bensinmotor på 184 hestekrefter. Sammen med elmotor på 113, er systemeffekten på 252 hester og 420 Nm. I tillegg kommer XtraBoost som gir 40 hester til i kortere perioder hvis batteriet har nok strøm, og du har bilen i Sport eller trykker gasspedalen helt i gulvet.

Firehjulsdriften er mekanisk permanent, så her er det ingen egen elmotor på bakakslingen. Det gjør at den ikke bare kan brukes til å bedre fremkommeligheten, men også styrke dynamikk og stabilitet i høyere hastigheter. Girkassen er selvfølgelig den samme 8-trinns converter-enheten vi kjenner fra før.

Bagasjevolumet er det samme uavhengig av om de ladbare hybridene har xDrive eller ikke, stasjonsvogna tar 410 liter, mens sedanen svelger 375. For stasjonsvogna er volumet 90 liter mindre enn i en ren fossil-Touring, men gulvet er flatt – bare noe høyere. Og sammenlignet med Mercedes C-klasse i ladbar utgave som vi nylig testet (les mer her), som bare tar 315 liter og har en kant midt i gulvet, er dette bra.

Tilhengervekten har så langt vært begrenset til 750 kg for 330e, men øker til 1 500 kg på alle versjoner fra sommeren av.

BMW sier ordrebøkene for disse nye 3-serie-utgavene åpner i mai, og at bilene kommer til Norge i sommer.

Mer om rekkevidde og tekniske data, ser du her:

BMW 330e Touring BMW 330e xDrive Touring
Toppfart: 220 km/t 224 km/t
Elektrisk toppfart: 140 km/t 140 km/t
0-100 km/t: 6,1 sek 6,2 sek
Elektrisk rekkevidde (WLTP): Opptil 57 km Opptil 54 km

 

BMW 330e Sedan BMW 330e xDrive Sedan
Toppfart: 230 km/t 224 km/t
Elektrisk toppfart: 140 km/t 140 km/t
0-100 km/t: 5,9 sek 5,8 sek
Elektrisk rekkevidde (WLTP): Opptil 59 km Opptil 57 km

MER LADBAR BMW MED FIREHJULSDRIFT? LES TEST AV 530E XDRIVE HER!

Galleri: