Hjem Bilutstillinger Davids bil-uke: Vakkert i Genéve – oppsummering av utstillingen

Davids bil-uke: Vakkert i Genéve – oppsummering av utstillingen

Av David K Andersen

Bilutstillingen i Genéve er årets viktigste, med en rekke verdens-premierer. Sjelden har nyhetene sett bedre ut enn denne gangen.

Bilutstillinger har de senere årene i stor grad dreid seg om tre ting. Elektrifisering, selvkjørende teknologi og «connectivity» – det er liksom det som har vært oppsummeringen hver gang.

Det samme skjer fortsatt såklart, mange av de store hadde selvkjørende biler, og elektrifisering var det an mass. Alt fra de nye hybridene fra Mercedes og elbilene Jaguar I-Pace, Hyundai Kona og Audi E-Tron, og til alle de selvkjørende konseptene som selvfølgelig er elektriske.

Og oppkobling av bilen, som i connectivity, er på plass. Det går på alt fra at du skal ha wifi i bilen og at infotainmentsystemet er online, til at du en gang skal kunne tilkalle en selvkjørende bil via mobilen som kommer og henter deg. Eller kanskje at du deler bil på en smart måte.

Alle tre temaer begynner å kjede meg litt, så at det er andre ting å gripe fatt i under årets utstilling er svært gledelig.

Først og fremst var Genéve uvanlig vakkert i år. Én ting er at de konvensjonelle nyhetene ser bra ut, men get this: Nå ser selv elbiler, hybrider og selvkjørende elektriske konseptbiler bra ut. Hva skjedde?

I årevis har det vært om å gjøre å få miljøvennlige biler til å se ut som det, altså miljøvennlige. Dermed har vi fått en hel haug elbiler og hybrider som strengt tatt bare ser rare ut. Å kalle dem vakre på noen som helst måte, har vært komplett umulig.

Hyundai

Nå derimot, har til og med Hyundais nye hydrogenbil Nexo virkelig fått utseendet med seg – en typisk kandidat til å bare se rar ut om den hadde kommet for få år siden. Til og med interiøret i denne produksjonsklare bilen ser meget bra ut og har skikkelig cockpit-feeling.

Konseptbilen Le Fil Rouge, som viser Hyundais kommende designspråk, er på sin side lekker som bare fy.

Elbilen Kona, den folk går mann av huse for å sikre seg et eksemplar av her i Norge når den snart er på plass, hadde offisiell premiere i Genéve. Også den ser bra ut – den ser ikke ut som en elbil, men som en moderne kompakt og litt sporty SUV. Muligens med unntak av grillen som jeg ikke er fullt så stor tilhenger av – den er litt for snill.

Uansett: Hyundai ser bra, har de rette modellene på gang, og kommer til å ta større plass i Norge de kommende årene.

Volkswagen

Hva med Volkswagen I.D. Vizzion da? Ikke noe galt om originale I.D., men vakker er den ikke. Denne derimot, er skikkelig lekker og har ingen problemer med å stjele rommet med sin tilstedeværelse. Konseptbilen er selvkjørende og mangler ratt, men det kan du stole på dukker opp før den når gata.

Volkswagen viser at de er i ferd med å møte den elektriske revolusjonen, kanskje sterkere enn noen annen. Folkebilen I.D., SUV/crossoveren Crozz, reinkarnasjonen av folkevognbussen Buzz og nå storbilen Vizzion. Alle skal i produksjon, og kommer til å dekke svært bredt. Så økte også VW målsettingen om å produsere 1 million elbiler i 2025 til 1,5 nå i Genéve.

Lexus

Konseptet LF-1 Limitless ble vist tidligere i Detroit, men det hindret den ikke i å konkurrere om topp-plasseringene på design i min bok. En stor luksus-SUV-coupe-sak som skal ta kampen med de stiligste og beste stor-SUVene. Ser den sånn ut, burde det gå rekordbra.

Nye UX, en liten SUV som blant annet skal konkurrere med nye BMW X2, ser også bra ut, og med hybrid drivlinje, kommer den til å bli en stor boost for Lexus i Norge.

Skoda

I Norge er det vanskelig å slå Skoda – kombinasjonene av biltyper, drivlinjer, praktiske egenskaper og pris, gjør merket på tross av mangel på elektrifisering veldig sterkt. Ulempen, og nå er vi på min mening, er design, personlighet og utstråling – der er det litt å hente fortatt.

Med Vision X, er de imidlertid på gang. For selv om du ser bort fra den oppmerksomhets-krevende fargen, synes jeg Skoda her har sin egen identitet i sving – merketypiske elementer sett på de nye produksjonsbilene forsterkes og skaper personlighet. Ser bra ut, og viser dessuten en spennende ny hybrid drivlinje der CNG-gass, bensin og elektrisitet kombineres. Det er også den første firehjulstrekkeren fra VW-gruppen uten mellomaksling.

Honda

Den store nyheten var CR-V, som du kan lese om i denne linken. Men de to elbilene, som har blitt vist ved nylige utstillinger allerede, er jo de som tar kaka. Jeg har sagt det før om småbilen Urban EV, og sier det igjen, denne gangen gjelder det også for sportsbilen Sports EV: For første gang, får jeg lyst til å kjøpe elbil selv. Disse to er bare så innmari kule.

Toyota

Mer lekkert elektrifisert var det. For eksempel Auris-sjokket fra Toyota: Jeg tror nok ikke vi noen gang har sagt -wow! ved første visning av en Corolla eller Auris, men nå er det andre boller. Dette må jo bli en av de stiligste bilene i Golf-klassen når den etterhvert er på plass.

Og endelig fikk vi se nye Supra. Antagelig en av de mest omtalte kommende bilmodeller de siste årene, og nå er den her. Om enn i form av en racerbil. Men gatebilen kommer, vær du sikker. Og jeg tør garantere at den blir en kjøremaskin av dimensjoner.

Den blir ikke vist før på samme utstilling neste år igjen, og vi vet egentlig ikke noe om tekniske data. Bare at vi egentlig vet litt, eller har i alle fall hørt rykter om følgende: 340 hestekrefter, 1 495 kg og 0-100 km/t på 3,8 sekunder.

Om noen tviler på at andre boller gjelder hos Toyota etter at bil- og motorsport-gale Akio Toyoda tok over som toppsjef: Ta en bolle, en titt på Aurisen, og ikke minst disse bildene av GR Supra Racing Concept.

Mercedes

Fra erkerival BMW har vi allerede vist fantastiske M8 Gran Coupe så den får være denne gangen selv om den var ett av høydepunktene. Og vi har vist nye A-klassen, som jeg dessverre ikke fikk skikkelige bilder av, den var definitivt en av utstillingens viktigste biler, for selv tre ulike besøk på Mercedes-standen, ble avsluttet resultatløst på grunn av en million mennesker rundt bilen.

C-klasse facelift og det nye hybrid-systemet kan du lese om og se bilder av her.

Den største stjerna med stjerne var imidlertid Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé. Se opp Panamera! Det er fellestrekk å finne med nye CLS, men samtidig er dette noe ganske annet. Baken spesielt, er annerledes med kombi-luke. Under panseret kommer det en rekkesekser på 435 hestekrefter eller en V8 på 639. Bare se på bildene, vi trenger vel ikke si mer. Og selv om nye CLS ser ut som en million, er det nesten så man lurer på hvorfor den eksisterer sammenlignet med denne.

Audi

Hva med den tredje store tyske? Vel, folksomt var det utvilsomt, for bildematerialet mitt ble ufullstendig… Men lekkert? Javisst var det lekkert hos Audi. Det sto både A7, som allerede er på veien for, og selvfølgelig nye A6, som hadde premiere her.

Ingenting er revolusjonerende i måten disse bilene fremstår på, men samtidig forfiner Audi designen betydelig og resultatet blir doninger som både er slankere og fetere enn før, på en gang. Den bedriften er egentlig umulig, men Audi er mester på det, og lykkes betydelig bedre med akkurat dette enn de to tyske konkurrentene. Det er en attention to detail her som ingen andre matcher.

Den andre store nyheten var prototypen av E-tron, den elektriske SUVen som er på veien i løpet av året. Den var ikke vakker, men det var ikke bilens feil. Forkledningen skjulte linjene godt, og det faktum at den var dekket av et teppe hele tiden med unntak av ved gitte tidspunkt, gjorde mine tre fotobesøk på standen mislykkede – bildene under er fra Audi.

De helt store nyhetene om E-tron fikk vi ikke denne gangen, annet enn at det bekreftes at den kommer med tilhengerfeste for de som ønsker det. Hva rekkevidde, effekt, pris og alt annet ender på, er foreløpig ikke offentliggjort. Men det er rimelig å anta at Audi har null planer om å bli slått av Tesla, så vi kan jo tenke oss hvor landet ligger. E-tron er på plass, fiks ferdig og på veien i Norge, mot slutten av året.

Mazda

Hovedsaken fra kjøreglade Mazda var oppdatert 6. Den har fått front i samme stil som CX-5, større infotainmentskjerm og oppdateringer på dieselmotorene blant annet. Vi har ved flere anledninger konstatert denne bilens fortreffelighet, så en ny oppdatering har vi lite i mot. Dette er vel den tredje sådanne for modellen.

6 er vakker nok den, men de to konseptbilene, som har blitt vist ved tidligere anledninger, tar jo kaka. Vision Coupe er lekker fra ende til annen, men min favoritt er definitvt Kai Concept, som viser hvordan neste generasjon 3 kan bli. Jeg tror aldri jeg har sett en så flott kompaktklasse-bil. Les mer om den her, og Mazda: Please, la neste generasjon 3 bli sånn!

Peugeot

Tingen er: I Europa kjøper folk stadig mindre mellomklassebiler. Alle skal ha SUV, så da går det i utforbakke med salget av Passat, Mondeo, Insignia, 6, C5, 508, Avensis og så videre. Mange velger å trekke seg ut av dette segmentet, men noen har fortsatt troen. Og våpenet? Som med Insignia, gjør Peugeot det eneste riktige: De lager rett og slett en bil så lekker at du er nødt til å få lyst på den.

Jeg håper og tror det funker, for se på nye 508! Sånne biler vil vi ha på veien – den ser jo helt fantastisk ut. Spesielt fronten er sylskarp. Og så er interiøret særdeles spennende og annerledes. Etter prøvesitting, er det ingen tvil: Her har Peugeot gjort alt riktig. Sittestillingen er fin, designen fantastisk og særpreget sterkt.

De viste også Rifter hos Peugeot, personbilutgaven av nye Partner, og på standen ved siden av, Citroën Berlingo. Her snakker vi voldsomt fremskritt for disse «små varebilene». Interiørene er fantastiske, biltypen tatt i betraktning, med kult design, fin sittestilling og langt mindre budsjett-følelse enn vi er vant til. Du får også 8-trinns automatgir og masse utstyr vi vanligvis bare finner i dyrere biler. Denne bilen kommer også i Opel-utgave.

Subaru

Viziv Concept er kanskje ikke vakrest, men jammen meg er ikke Subaru inne på noe her. Denne bilen er rett og slett utrolig tøff, og viser sammen med de siste produksjonsbilene XV og Impreza, at Subaru er på vei til et bra sted.

-Vi ser at at våre serieproduserte biler har mer og mer til felles med konseptbilene, og synes denne nye stasjonsvognen ser lovende ut, sa Stian Thrane fra den norske importøren. Om det betyr at produksjonsversjonen av bilen som etterhvert skal erstatte Levorg kommer til å ligne på denne, så kjøre på, sier jeg!

Jeep

Over på det som ikke kan kalles vakkert, men som både var store nyheter og veldig spennende, har vei helt nye Jeep Wrangler. En legende i bilverdenen, og Jeep kunne jo ikke gjøre annet enn å beholde stilen så nære modellens konsept som mulig.

At det er en helt ny bil er faktisk ikke umulig å se, legg for eksempel merke til formen på panseret. Jeg synes dette er skikkelig tøft, og den treffer også flott på innsiden, hvor kult design florerer og kvalitetsfølelsen er løftet flere hakk.

Under panseret kommer det i tillegg til 3-liters diesel, en ny 2-liters turbo bensin på drøye 270 hester, med et mildt hybrid-system som blant annet slår av motoren når du triller.

Nissan

IMx Kuro, heter konseptbilen Nissan viste i Genéve. Det er en elektrisk SUV/crossover, og skal være på veien i løpet av ca 3 år. Designet er jeg ikke helt overbevist om, på en utstilling som bugner over av vakre skapninger. Men at fremtidens Nissan kommer til å være inspirert av denne, er det liten tvil om.

Og kanskje viktigst: Nissan gir med denne, og bekreftelsen på at den kommer om relativt kort tid, klar beskjed om at Volkswagen ikke skal få eie crossover-segmentet med Crozz alene. Qashqai er knallsterk i Europa, og IMx kan fort vekk fortsette den suksessen.

Les mer om IMx her!

Andre nyheter fra Genéve:

PS: Genéve-utstillingen var selvfølgelig proppfull av alle mulige superbiler og hyperbiler fra mer eller mindre kjente merker. De er av plassmessige grunner utelatt her, men vi skal laste opp et galleri av disse senere.