Av Vegar Bjørge
Foto: David K Andersen

Du synes kanskje du har sett denne bilen før, og det kan være riktig, for den ble vist på bilutstillingen i Tokyo i 2017. Nissan har oppgradert den, og latt konseptet få et lett «facelift», noe som er vanlig etter en stund på markedet, men fortsatt er dette bare et konsept, og den vil nok aldri nå markedet slik den ser ut i dag. Likevel er det mye av Nissan sitt fremtidig designspråk vi finner igjen i IMx Kuro, og den aggressive, men elegante fronten, kan fort bli virkelig på serieproduserte modeller.

IMx er fremtidens Nissan Intelligent Mobility
Konseptet ser bra ut, og oppgraderingene består av nettopp ny grill, sorte detaljer og nye felger. Fargen er også ny. På den tekniske siden er IMx Kuro oppgradert med Brain-to-Vehicle (B2V)-teknologien. Dette er et system som tolker signaler fra hjernen for å hjelpe til med styring av bilen. I tillegg skal også de autonome og manuelle systemene lære fra føreren.

«IMx crossover-konseptbilen med nullutslipp er fremtidens Nissan Intelligent Mobility,» sier Jose Munoz, Nissan Chief Performance Officer. «Via Nissan Intelligent Mobility er Nissan forpliktet til å endre måten mennesker og biler kommuniserer på samt hvordan biler samhandler med samfunnet i nær fremtid.»

Nissan Intlligent Driving
Kjernen av IMx Kuro-teknologiene er en autonom utgave av ProPILOT. I ProPILOT modus vil rattet felles inn, seter stilles så også fører får god plass, så alle i bilen kan slappe av å nyte kjøreturen. I manuell modus vil rattet felles ut, og setene stilles tilbake i slik at føreren kan kjøre bilen selv.

B2V-teknologien
Forutse og registrere gjør hjernen ofte, og systemet B2V fanger opp disse hjernesignalene slik at den kan forutse hva føreren skal gjøre. Dermed kan IMx Kuro hjelpe føreren til å reagere raskere, og samtidig gjøre kjøringen mer komfortabel. Ved å forutse bevegelser, kan systemene feks. dreie på rattet eller bremse ned bilen 0,2 til 0,5 sekunder raskere, uten at føreren merker noen forskjell.

Nissan Intelligent Power
700 nm og 435 hk fra kraftige elmotorer foran og bak, og en rekkevidde på over 600 km, leverer fremtidens crossover. Kjøreegenskapene er optimale takket være et lavt tyngdepunkt. Den nye elbilplattformen til Nissan, gjør at man kan lage en bil med helt flatt gulv, noe som påvirker plassen og kjøredynamikken.

Nissan Intelligent Integration
IMx Kuro kjører deg dit du vil, parkerer selv, og kobler seg på elnettet, slik at den også kan fungere som kraftanlegg. Dette er en videreføring av funksjonene i «bil-til-hjem» og «bil-til-bygning». Når du er klar for å reise hjem, henter bilen deg, og kjører deg trygt og sikkert hjem.

Design
Utvendig skal det være tøft, robust og elegant, mens innvendig handler det om åpne flater, men også muligheter for privatliv. Helt klart tenker man at bilen i framtiden er mer enn et framkomstmiddel. Bilen blir både spisekrok og lesesal, og kanskje også hjemmekontor.

På en konseptbil kan man også bruke ekstra tid for å få frem spesielle detaljer, slik som det diagonale katanagare-mønsteret på setene som er inngravert med laserskjærer, og hodestøtten med kumiki-mønster som er laget av silikonmateriale. Rammen produseres av en 3D-printer. Instrumentpanelet kontrolleres med øyne og håndbevegelser.

Om noen år har vi en slik virkelighet som Nissan skisserer, og IMx er et konsept vi gjerne ser i nær fremtid. Bilen kjører selv, men kan også rattes av ivrige bilentusiaster. Vi sier som Ole Brum; Ja takk, begge deler.