Av Vegar Bjørge

Mazda Kai Concept er kommende Mazda 3, og formspråket kommer til å være vågalt. Kompaktmodellen er klar for utskifting om ikke alt for lenge, og får da en mer hatchback-form enn det dagens Mazda 3 har. Kai Concept ble først vist på bilutstillingen i Tokyo.

Et langt panser, skrå frontrute og korte overheng, særlig bak, gir et sportslig utvendig design. Store hjul, doble potter og spoiler som forlenger taklinjen, er også detaljer som lover fart og kjøreegenskaper som liker seg best på krokete veier. Det gir lovnader om fortsatt en kjøreglad kompaktmodell fra Mazda.

Innvendig ser det også lovende ut. Utformingen er moderne, med lang skjerm langs dashbordet, fint sportslig ratt, og en førerplass som er rammet inn av stor og bred midtkonsoll.

Neste modell av Mazda 3 kommer til å få nye motorer, både bensin og diesel, og disse kommer til å være noe av de mest effektive på markedet. Skyactive X-teknologien er neste fra Mazda, og disse motorene har tenning som skjer via kompresjon, slik som i dieselmotorer, i stedet for via tennplugger. Forbrenning skjer da ved lavere temperaturer, og man sparer drivstoff. Derfor blir det fortsatt motorer uten turbo hos Mazda, og det er kult.

Noen Wankel-motor blir nok ikke å se i neste generasjon Mazda 3, men dieselmotorer har Mazda fortsatt tro på, og de er en av de få som selger dieselbiler i Japan. Mazda jobber med en ny generasjon dieselmotorer og de vil også være mer effektive enn dagens.

Hva skjer da med elektrifisering? Mazda har innledet samarbeid med Toyota med tanke på utvikling av elektrifiserte drivlinjer, og det er da logisk å tenke hybriddrift. Om neste generasjon Mazda 3 får hybriddrift vet vi lite om, men at det kommer hybriddrift på modeller fra Mazda i nær fremtid, er sikkert. I tillegg har Mazda også en elbil på gang, som skal være på markedet i 2019. Den utvikler de selv, og vil være en egen modell.

Vi gleder oss uansett til ny Mazda 3 når den kommer, og i mens kan du lese en av våre første tester på bilogmotorbloggen.no. Det var en sammenligningstest mellom Mazda 3 og Peugeot  308.

Mazda 3 mot Peugeot 308