Følg pengene er et godt råd når det kommer til business. Aston Martin er neste luksusbilprodusent som tar steget inn i SUV-klassen etter 106 år i bransjen

Det har ikke stått på teasing av DBX i forkant av at den debuterte både i Los Angles og på Guangzhou International Automobile Exhibition denne uken. Derfor var nok ikke selve designet direkte overraskende på noen – men at det nok kommer til å splitte fanskaren regner vi med.

Bil og Motorbloggen er på plass i Guangzhou. Foto: David Kordahl Andersen

Det integrere DNA fra en sportsbil i en diger femseter er krevende – og det er slett ikke alle som har klart det på første forsøk. Til gjengjeld åpner det selvsagt et marked med nye og betalingsvillige kunder Om du skulle være en av dem – betyr det rundt to millioner pluss avgifter.

Praktisk og komfortabelt
En praktisk Aston Martin – vel det er altså mulig. 632 liter bagasjeplass og nedfellbart baksete gjør at du kan fylle opp med alt fra kasser med champagne til minst tre-fire golfsett.

Jaggu har de ikke plukket frem noen praktiske lasteløsninger også. Som en egen kjæledyrpakke som inkluderer høytrykk til å blåse ren en møkket hund – og egne varmere for skistøvlene i deres egen tolkning av vinterpakke.

Når man tar en titt på interiøret, er det som vanlig ikke så mye å sette fingeren på. Om du ikke finner en komfortabel sittestilling her, bør du trolig vurdere ny kirurg foran ny bil.

Infotainment-systemet er et resultat av samarbeidet med Mercedes-Benz, og inkluderer en 10-tommers skjerm foran fører, og 12,3-tommers skjerm i midtkonsollen. Selvsagt med støtte for all mulig oppkobling mot smarttelefonen din.

Saken fortsetter under videoen

With a little help from my friends
DBX er selvsagt en Aston Martin – noe som betyr karosseri i aluminium. Under panseret finner du samme fireliters dobbelturbo V8er som i DB11. Den er som kjent hentet direkte fra gutta hos AMG i Affalterbach.

Takket være justerbare eksosklaffer, kan man justere lydbildet basert på humør og kjørerute. Effekten er tunet opp til 543 hestekrefter, noe som  gjør den til en av de heftigere i klassen.

Kreftene sendes til alle fire hjul via en nitrinns girkasse i kombinasjon med en aktiv midtdiff og elektronisk styrt bakdiff for perfekt grep.

Aston lover oss at den skal komme ladbar hybrid av bilen senere – etter alt å dømme også basert på mekanikk fra Mercedes.

Med V8eren skal 0-100 gå unna på 4,5 sekunder og en runde rundt Nürburgring er lovet å kunne gjøres på under åtte minutter.

For nordmenn er det selvsagt langt viktigere at den kan trekke tilhenger på 2,7 tonn…