Tekst og foto: David K Andersen

Bagasjeroms-VM i klassen for kompakte stasjonsvogner tilspisser seg: Nye Kia Ceed bryter 600-liters barriéren.

Så, dette er stillingen: Hyundai i30 stasjonsvogn tar 602 liter, VW Golf 605, og Skoda Octavia og Peugeot 308 begge 610. Nye Ceed 600 blank. Litt igjen til toppen der altså, men neppe målbart i praksis.

Poenget er at resten av gjengen ligger på mellom 500 og 550. Og ikke minst: De fleste i mellomklassen, altså en hel størrelse over, sliter med å bikke 600-merket. SUVene og crossoverne har også problemer såklart, så om bagasjeplass er viktig, er det nå kompaktklassen og blant annet nye Kia Ceed stasjonsvogn som gjelder.

Takket være økt totallengde med 9,5 cm, skal også forholdene i baksetet være forbedret.

Under panseret finner vi, som i 5-dørs kombien vi allerede har vist bilder av, 1-liters turbomotoren på 120 hestekrefter. Nye 1,4 turbo får en ekstra sylinder og 20 hester til, mens det også skal være en mindre interessant 1,4-liters 100-hester tilgjengelig. Og så er det helt ny 1,6 diesel på enten 115 eller 136. Den møter de strenge Euro 6d-kravene.

6-trinns manuell girkasse blir å få til alt, mens 1,4 turbo bensin, samt dieselene kan kjøpes med 7-trinns dobbeltclutch DCT-automat.

Mitt førsteinntrykk etter å ha kikket nærmere på både kombi og stasjonsvogn under premieren i Genéve, er at førstnevnte er designvinnere på utsiden. Videre syntes jeg i forkant, etter å ha sett bildene, at Kia hadde vært i overkant forsiktige med interiør-designet, men der endret oppfattelsen seg etter prøvesitting: Det er faktisk både nokså stilig og linjelekkert der inne, og det hele føles moderne. At dashbordet er vinklet mot føreren er selvsagt også noe vi liker.

5-dørs utgaven kommer til Norge i juni, mens denne stasjonsvognen ventes i fjerde kvartal.

Her er bildene av begge modeller fra Genéve-utstillingen: