Hjem Bilutstillinger Hybrid, firehjulsdrift og 7 seter: Dette er nye Honda CR-V

Hybrid, firehjulsdrift og 7 seter: Dette er nye Honda CR-V

Tekst og foto: David K Andersen

Hondas nye CR-V har det meste som skal til for å bli en norsk familie-favoritt.

Den ligner litt på utgående modell, men her er alt nytt. Og egentlig – når du ser den i virkeligheten – er den ikke så lik heller. Designspråket er beholdt, men spesielt grillen skiller seg ut. At det ikke kommer noen total forvandling i utseende er kanskje ikke så rart forresten, dette er faktisk verdens mest solgte SUV.

Litt større på alle kanter, er den. Og akselavstanden har vokst. I og med at selv gamle CR-V var en svært praktisk bil med god plass, er disse endringene nok til å lage rom for en tredje seterad.

Tilgang til, og plass på bakerste rad, skal være god. Dessuten er vinkelen på ryggstødet 101 grader og dermed burde burde også komforten duge.

De hverdagslige detaljene er godt ivaretatt, du har for eksempel en uvanlig smart midtkonsoll i tre etasjer. Og bakluka er elektrisk og åpnes håndfritt. Du kan programmere hvor høyt den skal åpne slik at du ikke tar borti garasjeporten din for eksempel (om du som meg har en sånn gammeldags type hvor hele porten går inn og blir hengende over bilen).

Dashbordet er mer horisontalt preget enn tidligere, så du får ekstra følelse av bredde og rom. Den nye 7-tommers skjermen som erstatter vanlige analoge instrumenter, gir moderne preg. Infotainmentsystemet i midten har forresten også 7-tommers skjerm.

Spesielt to ting skiller nye CR-V fra utgående modell når jeg prøvesitter her under bilustillingen i Genéve hvor modellen har premiere: Kvalitetsfølelsen i interiøret og setene.

Førstenevnte har fått et skikkelig løft og bilen føles betydelig mer påkostet enn tidligere. Setene på sin side, virker til å være både større, og ikke minst mykere og med mer støtte der du ønsker. Her var det mye komfort!

Under skallet er det mye spennende å ta tak i. Chassiset er helt nytt og det mest sofistikerte noen gang på en CR-V, sier Honda, og lover både kjøreglede og høy komfort.

For å få ned luftmotstanden så mye som mulig, er den tildekket med plast-plater på hele undersiden, og grillen har aktiv åpning og lukking av spjeld i henhold til motorens kjølebehov.

Men det er selvfølgelig motoriseringen vi er mest spente på i Norge. Når CR-V kommer til høsten vil den først være utstyrt med samme 1,5-liters turbomotor som er tilgjengelig nye Civic. Det er en skikkelig hissigpropp, så med sine rundt 190 hestekrefter (effekten er ikke oppgitt foreløpig, her tipper vi), burde den passe bilen utmerket. Kommer med enten 6-trinns manuell eller CVT-automat.

Du kan velge mellom forhjulsdrift og firehjulsdrift, og bakkeklaringen har økt med hele 38 mm til 208.

I starten av 2019 ankommer så hybrid-versjonen. Den får en 2-liters bensinmotor og to elektriske motorer. Det er ikke en ladbar hybrid (kan mulig komme senere om ryktene stemmer), men altså en fullhybrid på samme måte som Toyota RAV4 Hybrid.

Hybridsystemet heter i-MMD (Intelligent Mulit Mode Drive), men så mye mer enn at bensinmotoren, som i Toyota, går på Atkinson-syklus for mer effektivitet, sier ikke Honda. Ei heller har vi fått noen tekniske data foreløpig.

Det vi fikk vite, og dette skiller CR-V Hybrid vesentlig fra andre hybrider på markedet, er at fremdrift i all hovedsak er elektrisk. Bensinmotoren fungerer mest som en generator som via inverter gir strøm til elmotoren. På den måten slipper man trinnløs girkasse som både reduserer kjørefølelsen og tilfører vekt. Det blir litt som en elbil, bare at strømmen her kommer fra bensinmotoren. Under visse betingelser kan bensinmotoren også kobles direkte til fremdriften, men altså fortsatt uten trinnløs girkasse. Dette er spennende og vi kommer tilbake med mer så snart Honda letter på flere tekniske opllysninger.

Det er også bekreftet at firehjulsdriften er mekanisk. Altså ikke som i Toyota RAV4 eller Volvo T8 hvor du har betydelig mer effekt foran. Det lover positivt for kjøreegenskapene på vintervei.

Vi kommer tilbake når vi har mer info og det er tid for første prøvekjøing!