Av Vegar Bjørge
Foto: David K Andersen

Tredje generasjon Toyota Auris får sin debut på bilutstillingen i Geneve, og vi er til stede på pressedagene som allerede er i gang. Designen overrasker og nye Auris ser meget bra ut. Linjene fra front til hekk og den todelte lakken gir bilen et sportslig og elegant utseendet.

Auris har blitt 40 mm lengre og fått 20 mm kortere overheng både foran og bak. Den har også blitt 30 mm bredere og fått et tyngdepunkt som er 20 mm lavere.

I 2010 var Auris den første Toyota-modellen som fikk hybrid drivlinje i Europa, også i nye Auris finner du en drivlinje med hybridteknolog. Den er hentet fra Prius, med en 1,8 liters bensinmotor sammenkoblet med en elmotor. Toyota lover god drivstofføkonomi og sier at bilen kan kjøres på elektrisitet i opptil 50 % av hverdagskjøringen.

For de som ønsker sport, har man utviklet en toliters motor, som sammen med elmotor, gir 180 hk og sportslige egenskaper. Den har også girhendler på rattet, for raskest mulig giring mellom de elektriske trinnene i CVT-kassen. Auris blir også å få med en 1,2 liters turbo-motor.

Nye Toyota Auris bruker den samme TNGA-plattformen som også Yaris bygges på. Denne plattformen er særdeles fleksibel og gir designerne og teknikerne ganske mange muligheter som kommer oss som liker å kjøre bil til gode. Sikkerhet, kjøreglede og design får et løft ved bruk av plattformen, og dette er noe Auris nå får ta del av. Man har fått til et stivere karosseri og chassis, som sammen med multilink hjuloppheng gir mer sportslige kjøreegenskaper, uten at det har gått utover komforten.

– Vårt primære mål med nye Auris var å skape den dristigste og mest dynamiske kompaktbilen på markedet, uten at det skulle gå på bekostning av et funksjonelt interiør, forklarer Simon Humphries, Executive General Manager for Toyota Global Design.

– Ved å utnytte det lave tyngdepunktet i TNGA-plattformen har vi klart å skape en bil med en lett og smidig silhuett. Når man beveger seg bakover på bilen ser man at designen blir tøffere, med en lav og bred avslutning på hekken – akkurat slik europeiske kunder vil ha det, avslutter Humphries.

Toyota Auris kommer til Norge i første kvartal 2019, og etter hvert vil det også dukke opp en stasjonsvogn-utgave.