Av Vegar Bjørge

Det har handlet om SUV hos Peugeot en stund, men nå er det tid for en god traver og få ny ham. 508 er en populær familibil, og populariteten har all grunn til å øke etter fornyelsen. Alt blir nytt, fra bunn til topp. 508 blir lavere, og kanskje det er det som gjør at den ser tøffere ut. Med nytt understell skal den gå bedre, uten at den gamle var noen dårlig traver. Med det nyeste av sikkerhet- og førerassistentsystemer, skal den være sikrere, uten å ta bort kjøregleden. Den er mer kompakt, uten å være trang. 

La oss starte med utseendet, som tross alt er meget viktig. Strammere linjer, en front som er tøff, en bakende som tar kaka og en sideprofil som er mer coupe enn familisedan. Stor bakluke som hos BMW 4-serie Gran Coupe er smart. Legg merke til lysene i fronten, med det stående kjørelyset som går fra hovedlykten og ned til spoileren. Selvfølgelig er det LED både foran og bak. Bredda skjermer og doble eksosrør må man også ha, sammen med rammeløse vinduer.

Innvendig er det iCockpit i revidert utgave som gjelder, akkompagnert med lite GT-ratt og sportsstoler. Touchscreenskjermen på 10″ er sentrert på dashbordet og gir informasjon om alt man trenger på kjøreturen. Foran føreren er det en 12,3″ skjerm med night vision i perfekt høyde, så man slipper å ta øynene fra kjørebanen for å lese informasjonen man trenger.

Motoralternativene består av 2 bensinmotorer og 4 dieselmotorer, med effekter fra 130 hk til 225 hk. 8-trinns automat er standard med unntak av den svakeste motoren. En plug-in hybrid er ventet 2019, og da med mulighet for drift på alle fire hjulene.

Målene har blitt mindre hos 508, og EMP2 plattformen gjør at den har blitt rundt 70 kg lettere. 475 cm måler den i lengderetning, mens høyden er 140 cm, ikke så veldig ulikt nye Volvo V60.

For best mulige kjøreegenskaper velger man elektriske dempere på sin 508. Kjøremodusene er Eco/Sport/Normal/Comfort og påvirker styring, motorrespons, girkasse og de elektriske demperne.

Sikkerhetsystemene og førerassistentsystemene er omfattende med blant annet Night Vision System, Adaptiv Cruise Control, Lane Positioning Assist, Active Safety Brake, Distance Alert, Lane Keeping Assist, Driver Attention Alert og High Beam Assist bare for å neven noe.

Radarer, sensorer og kameraer gir informasjon til bilens systemer, og dermed kan man få innblikk i hva som skjer foran og rundt bilen. Dermed kan man også få all den hjelp man ønsker ved parkering, i tillegg til at man alltid vet hvilke skilter som gjelder langs veien, til en hver tid.

Tilkoblingsmulighetene er mange, og både AppleCarplay, Androide Auto og Mirror Link gir deg muligheter for lett tilkobling av din smarttelefon. Som hjelp langs veien har man også 3D navigasjon i nåtid på plass.

Volvo V60 er neste suksess hos søta bror.

Om du synes at Peugeot 508 virker kjent, så kan det hende du husker konseptbilen Peugeot Instinct som ble vist i Geneve i 2017. Nye 508 får sin debut i Geneve neste måned.