Av David K Andersen
Når vi oppsummerer året, er det først og fremst én ting som er viktig: Hvilke biler var kulest i 2017?
Ok, det var kanskje å ta litt i. Vi har jo testet fantastiske familiebiler, luksusbiler, småbiler, SUVer, crossover og alt mulig rart. Men for oss bilentusiaster, er det de med pulver under panseret og skarpe kjøreegenskaper vil helst vil ha. Så litt viktig er tross alt dette.
Samlingen under er både ukomplett og brokete. Ukomplett fordi vi hverken har hatt mulighet, eller tid til, å teste alle nye hotte biler som har kommet i år. Dessverre.
Og så er listen brokete – her har eneste krav til å få være med, vært at bilen er bygget for å være kul å kjøre. Altså er det fartsressurser og kjøreegenskaper ut over det normale og med fokus på underholdning for føreren på svingete veier eller på bane.
Dermed dukker altså alt fra en sinnssyk italiensk sedan med 510 hestekrefter, til kompaktbiler med et par hundre hester og trivelig prislapp opp.
Stort bildegalleri nederst
Trykk på bilene for å lese mer om den enkelte!
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Hvem skulle tro at en Alfa Romeo virkelig kunne vippe storheter som BMW M3 av pinnen? Med 510 hestekrefter og kjøreegenskaper fra himmelen, er det imidlertid nettopp det denne bilen gjør.
Audi S5
Muligens i snilleste laget til å kunne levere toppscore på underholdning, men komfort og kjøreegenskaper gjør S5 til en glimrende allround-bil for entusiasten.
Ford Focus RS
Tidenes beste hothatch? Avansert firehjulsdrift og 350 hester. Kjøreegenskaper av en annen verden. Mer lekent og lettkjørt, rått og morsomt, blir det ikke.
Honda Civic Type R
Med en dash komfort via de adaptive demperne, bedre sittestilling og småjusteringer her og der, er nye Civic Type R fortsatt verdens råeste forhjulstrekker, men nå også til å leve med til daglig.
Hyundai i30N
De skulle lage sin første GTI-bil, og tok oppgaven mer seriøst enn noen annen. Resultatet ble deretter: Eksepsjonelt kompetent på både vei og bane. Ingenting står urørt eller er overlatt til tilfeldighetene. Seriøs kjøremaskin i hver eneste skrue og hver eneste mm stål.
Kia Stinger
Bakhjulsdrift og 370 hestekrefter innpakket i ren skjønnhet. Lar blårøyken villig velte ut av hjulhusene med fullt rattutslag. Samtidig som den frakter deg i topp komfort. Rått alternativ for den som ikke vil ha samme bil som alle andre, men heller ikke vil misse noen av egenskapene de fete tyske konkurrentene byr på.
Lexus LC500h
Krysser sportsbil og gran turismo på sin egen måte. Ikke perfekt i alt med hybrid drivlinje, men nyskapende, komfortabel og med oppsiktsvekkende kompetente kjøreegenskaper. Vanvittig bil med vanvittig design.
Mazda MX-5 RF
Mer moro pr krone finnes fortsatt ikke – MX-5 i inneværende generasjon er den beste (kuleste å kjøre) noen sinne. RF betyr automatisk ståltak, og gjør den tøffere med taket på. Den vanlige roadsteren fungerer bedre med taket av.
Mercedes A250 4Matic
En slags hot hatch light fra Mercedes. Svært kompetent bil med fine fartsressurser og presist chassis. Kan lett lekes med på vinterføre takket være firehjulsdrift. Men den er i dyreste laget.
Opel Astra 200
Mer kompetent og komfortabel enn sportslig i chassiset. Men den går som ei kule, og er den perfekte familievogna for en bilinteressert far eller mor på budsjett og med krav til både kjøreglede, komfort og plass.
Renault Megane GT
Nøyaktig samme som Opelen over – bare smak og behag skiller dem. Ja, og en dobbeltclutch-automat i Meganens favør. Tenk at du kan kjøpe en familie-stasjonsvogn med 200 hester som gjør 0-100 km/t på 7 sekunder for mindre enn en forhjulsdreven crossover med 120 hester og mindre plass. Hvorfor ikke flere nordmenn kjøper disse bilene er et mysterium.
Subaru på vinterføre
Vi reiste til Finland i januar. På et testanlegg, stilte Subaru alle modellene sine til vår disposisjon. Resten kan du tenke deg selv.
Toyota GT86 facelift
Den er litt som Mazda MX-5. Bare med tak, litt større motor, litt skarpere kjøreegenskaper og litt dyrere. Liten facelift gjør den moderne nok til å henge med videre. Lenge, håper vi.
VW Golf R facelift
Ikke morsomst eller kulest å kjøre. Men fortsatt voldsomt kompetent, nesten latterlig rask, og selvfølgelig en fest å kjøre. Bedre allround-egenskaper finnes ikke blant hot hatchene. Faceliften hjelper på mer enn man kunne tro.