Opel har puttet 200 hester under panseret på Astra – uten å ta spesielt mye betalt for det. Det høres ut som en oppskrift vi kan like.

Tekst og foto: David K Andersen

For å være mer presis: 1,6-liters turbomotoren har vært på programmet hele tiden, den var blant annet på plass under lanseringen av Astra i Østerrike for halvannet år siden. Det er bare det at den ikke har kommet til Norge før nå.

Idéen om en midt i mellom-ting er god. Dette er nemlig ikke en fullblods GTI-bil – i denne klassen nærmer de seg 300 hestekrefter nå for tiden, og det betyr helt andre priser enn dette.

Rimelig
Renault, Kia og Peugeot har konkurrenter på plass, men riktig samme valuta for pengene gir de ikke. I alle fall ikke på papiret. Astraen koster 364 900 kroner, og da har den i prinsippet alt.

Opel har kommet opp med et nytt ustyrsnivå til den, Dynamic. Det ligger over eksisterende Premium, så du har allerede alt du kan få i en Astra, men så får du litt til også. Vi snakker 18-toms felger, sportsmodus-knapp, sort taktrekk, doble eksosrør og litt sånt.

I tillegg kan du bestille elektrisk justering av setene og massasjefunksjon til 4 000 kroner, skinnseter til 6 500, automatisk parkeringshjelp til 5 000 og OPC Line ustyrspakke til 9 900. Testbilen hadde alt dette og et lite tillegg for spesial-lakk, men holdt seg fortsatt godt under 400 000 kroner.

Jeg nevnte doble eksosrør. Sammen med ordet turbo skrevet i rødt på bakluka, er dette de eneste kjennetegnene på at du ser på noe annet enn en vanlig 150-hesters Astra.

Noen vil kanskje savne mer senking, en stor takspoiler bak eller fartsstriper, men som vi etter hvert skal komme frem til, passer beskjedne styling-oppgraderinger Astra 200 temmelig godt. Dessuten har du jo fortsatt det moderne og fine designet modellen byr på uansett hva som befinner seg under panseret. Det er rent og lekkert, felgene er store og stilige, og fargen understreker det hele.

Men la oss komme til poenget.

Motoren
Er du ute etter godlyd, blir du skuffet. Det meste av tiden hører du ikke noe som helst fra motoren, men de gangene du gir den alt, er sangen du får akkurat som i en hvilken som helst annen moderne bil med turbomatet bensinmotor. Ikke noe spesielt med andre ord. Motoren går imidlertid vibrasjonsfritt, stille og mykt, så på komfortsiden scorer den godt.

Er du imidlertid ute etter skikkelig trøkk har du kommet riktig. Den er ikke utrustet med noen spesiell front-diff for å kunne dytte kreftene ned i asfalten mest mulig effektivt, og med vinterdekk på kaldt og sleipt underlag viste både første- og andregir seg å være noget for meget for det begrensede veigrepet. På det tredje skal det skje, er det imidlertid noe som heter, og det skal jeg love deg det gjør. Nå plasseres endelig alle kreftene ned i veien, og hei hvor det går!

Det blir en sånn herlig kombinasjon av moment og effekt som treffer samtidig, og dermed reiser det avgårde noe helt voldsomt. Riktignok er det momentet som drar lasset fra 1 700 omdreininger, og så skifter det over til hestekrefter ved 4 700, men det føles som om de to jobber sammen hele veien. Med klampen i bånn, og ute til venstre for å kjøre forbi, kan du like gjerne skru på blinklyset til høyre med en gang. Du er nemlig allerede forbi. At den skulle gå riktig så bra hadde jeg ikke forventet.

Om du vil, kan du kjøpe Astra 200 med automatgir, men det ville jeg ikke gjort. Prispåslaget er fornuftige 20 000 kroner, så det er ikke det. Greia er delvis at Opels 6-trinns automat er i overkant komfortorientert for denne motoren, og dels at i en sånn kompaktbil, er det moro å gire selv – være litt mer med på det som skjer liksom.

Den manuelle girkassen er ikke spesielt sportslig i bruk, men løper på den annen side som i smør, og er dermed temmelig tilfredsstillende å bruke. Med veldig lett clutch og fin optimalisering mellom motor og girkasse, føles det ikke spesielt slitsomt å stå i kø med den heller. En mindre girkule som ligger godt i hånden, hadde imidlertid vært fint – denne er i bredeste laget og jeg er ikke superhypp på å merke den store knappen til reverssperra hver gang spaken brukes.

Gran Turismo
Kjøreegenskaper skal vi ikke gå så nøye inn på denne gangen – med vinterdekk og store kjedelige hovedfartsårer som eneste bare testvei-alternativ, er det ikke mulig å komme til bunns i de dynamiske ferdighetene.

Det vi kan slå fast først som sist, er imidlertid at Astra 200 ikke prøver på å være GTI-bil. Her har du samme komfortable avfjæring som i andre motor-versjoner. For noen kan kanskje det være et minus, men for de fleste lurer jeg på om det ikke kan være ganske så smart.

Denne komforten i kombinasjon med massevis av krefter under panseret gjør nemlig Astra til en aldri så liten Gran Turismo. Tenk på det. AGR-setene er fantastiske, sittestillingen perfekt, utstyrsnivået helt i toppnivå, interiøret moderne og trivelig, infotainmentsystemet kanonbra med stor høykvalitets-skjerm, støynivået behagelig, og så videre. Med formidable forbikjøringsegenskaper, og ellers en følelse av å ha masse med krefter i bakhånden, blir langturen virkelig noe å se frem til i denne bilen.

Velger du stasjonsvognutgaven, slik mange gjør, har du plutselig en romslig familiebil som går som et skudd. Og den gjør det uten at noen av familiemedlemmene går i fistel fordi den harde fjæringen får barnas iPad til å riste eller støynivået ødelegger samtalen.

Så får vi ta den ut på en svingete asfaltvei med sommerdekk når den tid kommer og finne ut som den leverer komplett pakke også der.

Dette var for øvrig første gang vi har testet ut Onstar skikkelig – din egen assistent på veien, slik Opel sier. Å laste ned appen til smart-telefonen var lekende lett, så i tillegg til å ha mulighet til å trykke på Onstar-knappen i taket og komme i kontakt med en sprell levende person for hjelp til å finne hotell eller restaurant, eller få assistanse ved uhell, kunne vi følge bilen fra telefonen. For eksempel sjekke hvor mye bensin det er på tanken, eller om jeg hadde husket å låse den kvelden jeg løp inn på grunn av drittvær. Å kunne laste ned en destinasjon til bilens navigasjon via telefonen, eksempelvis samtidig som du gjør en avtale for et møte mens du sitter på kontoret, er også en nyttig funksjon.

Konklusjon
Opel Astra er like trivelig som alltid. Velutstyrt og velbygd, med fint design. Romslig, komfortabel, og sikker. Den nye 200-hesteren overrasker på to punkter. Prisen er attraktiv, og så går den som et skudd. Perfekt for deg som liker bil og bilkjøring men ikke vil ofre komfort eller tømme lommeboka.

Data:

Opel Astra 5D Dynamic 1.6T 200 hk MA6
Pris fra
364 900
Pris testbil
391 800
Motortype
R4 turbo bensin
Motorvolum ccm
1 598
HK o/min
200 4 700 – 5 500
Nm o/min
300 1 700 – 4 700
Sek. 0-100 km/t
7,0
Topphastighet km/t
235
Forbruk blandet l/mil
0,61
Utslipp CO2 g/km
141
Egenvekt kg
1 275
Tilhengervekt kg
1 700
Bagasjerom liter
370 – 1 210
Lengde mm
4 370
Bredde mm
1 809
Høyde mm
1 485
Akselavstand mm
2 662